Pénzcentrum/MTI • 2011. április 4. 15:32
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tovább egyeztet, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetével (TGFSZ) a taxirendelet tervezetéről - mondta Fárbás Tibor, a szakszervezet szóvivője, miután átadták a több mint ezer aláírást tartalmazó tiltakozó dokumentumukat Székely Andrásnak, az NFM osztályvezetőjének.
A rendelet tervezetében megfogalmazott öt évre szóló engedély, és a régi taxisokra is kiterjedő vizsga ellen tiltakozik leginkább a szakszervezet. Emellett a jelenlegi maximált áras tarifa helyett egy sávosan degresszív, hatósági áras tarifát szeretnének meghonosítani, továbbá szabályoztatnák az engedélyek számát - tette hozzá a szóvivő.
A jelenlegi - a költségeket is maradéktalanul fedező - kilométer díj 305 forint lenne. Ehhez képest az átlagos díj 200 forint kilométerenként. A TGFSZ a német megoldást javasolja: az első két kilométer legyen bent az alapdíjban. A második két kilométer lenne a legdrágább, majd a negyedik és hetedik kilométer között csökkenne a tarifa, amely a hetedik kilométer után állna be a legolcsóbb szintre - fejtette ki Farkas Zsolt a szakszervezet elnöke.
Korábban Dani Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke a Pénzcentrum.hu megkeresésére elmondta, hogy tapasztalatai szerint a taxisok még megélni is nehezen tudnak, nemhogy kitermelni egy új autó árát. Az elnök elmondása szerint a mintegy 11 évvel ezelőtt az önkormányzat által meghatározott maximált ár, amit 240 forint/km-ben (nappal) állapítottak meg, ami fölé a jogszabály szerint nem lehet menni, aligha tartható fenn huzamosabb ideig. Éppen ezért már dolgoznak a törvény módosításán. A szövetség elképzelései szerint a megfelelő hatósági ár valahol 320-400 forint körüli meghatározása lenne reális. Természetesen az árat nagy valószínűséggel a kereslet és kínálat függvényében kell meghatározni - fűzi hozzá Dani. A szövetség tervei szerint áprilisra várható fejlemény a törvény módosítása ügyében.
8-10 piaci szereplő versenyzik, különböző árszegmensekben a piacon. Csak abban az esetben hajtható végre áremelés, amennyiben a legolcsóbb tarifával dolgozó szereplőknél - ez jellemzően 140-150 forint körül van - elszakad a cérna és ők az emelés mellett döntenek - mondta el lapunknak Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi cégvezetője. Kérdésünkre, hogy miként lehetnek ezek az igen alacsony tarifával dolgozó vállalatok fenntarthatóak Dióslaki a következőket mondta: "Álláspontom szerint ilyen alacsony áron csak abban az esetben tudnak működni ezen vállalkozások, ha jogtalan versenyelőnyhöz jutnak, itt elsősorban adócsalás húzódhat meg a háttérben. A kérdés csak az, hogy mikor szúr szemet az adóhivatalnak a jogsértés."
Kovács Miklós alelnök elmondta, hogy jelenleg egyharmad annyi a droszt, mint a kiadott engedélyek száma. A kettőnek azonos számúnak kellene lennie, úgy ahogyan ez például Pécsett is van. A szerzett jogokat nem sértve, a cél legyen az, hogy a kiadott engedélyek száma legyen egyenlő a drosztokéval.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nem ért egyet a TGFSZ azzal sem, hogy ahány személyes a taxi, annyiszor 50 ezer forint vagyoni biztosítékot kellene letenni és kötelező felelősségbiztosítást is kellene kötnie a fuvarozónak. Eddig nem volt olyan kár, amelynek rendezéséhez vagyoni biztosíték kellett volna, ezért a szakszervezet vagyon- és poggyász biztosítást javasol.