Pénzcentrum/MTI • 2010. október 29. 08:32
Drágább lesz idén a téli gumi. Ennek elsősorban az az oka, hogy váratlanul megélénkült a magyarországi kereslet, ami felfelé hajtotta az árakat. Urbán Péter, a Bridgestone Magyarország cégvezetője szerint a jelenlegi hazai vásárlói kedv jócskán felülmúlja az előzetes várakozásokat.
A nagyobb kereslet miatt időleges hiány is kialakulhat helyenként az országban, ez pedig alkalmat ad a kereskedőknek, hogy valamelyest bátrabban árazzanak. A magasabb árak láttán viszont nem érdemes elhalasztani a vásárlást a szakember szerint, mert a nemzetközi hatásoknak köszönhetően jövőre várhatóan még drágább lesz ez a termék.
A Totalcar (autós magazin) tesztelte a téli gumikat ( idén az ADAC a 185/65 R 15, illetve 225/45 R 17 méretű abroncsokat vizsgálták), és megállapították, hogy a hazai abroncskínálat jóformán azonos minőségű. Szinte mindegyik gumiváltozat megkapta a megfelelő minősítést, viszont a kopás, az élettartam, a nedves-havas úton való megállási idő között azért jócskán mutatkoztak eltérések.
Szavazz! Mennyiért vált kötelezőt a magyar?
A téli gumi barázdáltságát érdemes leellenőrizni a csere előtt. Az érvényben lévő szabályok szerint a nyári gumik esetében 1,6 milliméteres minimum bordamélység, míg a téli garnitúránál legalább 4 milliméter a határérték. A nem megfelelő mélység különösen nedves úton az abroncs teljesítményének csökkenését eredményezi, ami balesetveszélyes.
Felmérések szerint az autósok negyede rendkívül hanyag és szinte soha nem ellenőrzi a barázdák mélységét, ugyanakkor tízből 4-en rendszeresen odafigyelnek az abroncsokra. A futófelület kopása csökkenti a gumik teljesítményét és hosszabb féktávot eredményezhet. Veszély esetén az ilyen autósok - még megfelelő reakcióidő esetén is - nagyobb valószínűséggel ütköznek neki az előttük fékező járműnek.
Szakértők szerint az elhanyagolt gumik számos esetben szerepelnek a balesetek kiváltó okai között, ezért célszerű a barázdákat rendszeresen, havonta legalább egy alkalommal ellenőrizni. Ennek köszönhetően könnyebben megállapítható, hogy az abroncs mikor szorul cserére. A mai abroncsok felületén jelzősávok találhatóak, ezekkel kontrollálhatjuk azok állapotát.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Amennyiben a nyári gumi kopása olyan mértékű, hogy a kopásjelzők egy magasságban helyezkednek el a szomszédos bordával, az azt jelenti, hogy a barázda mélysége legfeljebb 1,6 mm. Ilyenkor az abroncsot haladéktalanul ki kell cserélni, mert ez az 1,6 mm mélység a törvény által meghatározott határérték.
A csökkent bordamélység miatt az abroncs nem képes azt a vízmennyiséget elvezetni, mint korábban, és ezért fennáll a felúszás kockázata, nedves úton egyébként is csökken a fékteljesítmény. Szakértők szerint már 3 mm alatt célszerű óvatosnak lenni, a tapasztalatlan vezetősöknek már ekkor javasolt a csere.
A téli abroncsok speciális téli kopásjelzővel rendelkeznek, ezek elhelyezkedését az abroncs vállrészén látható hópelyhek jelzik. Ha a téli kopásjelzők egy magasságban helyezkednek el a szomszédos bordával, ez azt jelenti, hogy a barázda mélysége maximum 4 mm. A téli körülmények közötti biztonságos vezetés biztosítása érdekében javasolt az abroncsok cseréje, ha a bordamélység kisebb, mint 4 mm. Az egyenlőtlen kopás a nem megfelelő guminyomásra utalhat, de felfüggesztési problémák is szóba jöhetnek.