MTI • 2010. július 17. 14:02
A magyarok nagy többsége támogatja, hogy a kamionok közlekedéséért útdíjat kelljen fizetni - derül ki a Szonda Ipsosnak a Levegő Munkacsoport megbízásából készített közvélemény-kutatásából.
A Levegő Munkacsoport közleménye szerint 2010 júniusában - 100 pontos skálán - 73 pont volt a lakosság egyetértését szemléltető mutatószám arra a kérdése adott válaszra, hogy támogatják-e a nehéz tehergépjárművekre nagymértékű úthasználati díj kivetését; ez a szám 2006-ban még csak 67 pont volt. A felmérés eredményei szerint a magyarok kétharmada úgy véli: a nehéz tehergépkocsikra jelentős mértékű útdíjat kell kivetni, és az embereknek mindössze 5 százaléka veti el az útdíj bevezetésének tervét. A díj kivetésének lehetőségét négy évvel ezelőtt még a lakosság 10 százaléka utasította el teljesen.
Korábban: Támogatják a használatarányos útdíjat a kamionosok
Milliárdokkal dobja meg az útdíj a szlovák büdzsét
Számottevően nőtt az egyetértés abban is, hogy a kivetett díjakból befolyó összegeket a vasúthálózat fejlesztésére kellene használni (2006-ban 59 pont, 2010-ben 67 pont volt az ezt mutató szám), és a korábbinál is jóval kevésbé gondolják a megkérdezettek, hogy a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői megfizetik a járműveik által okozott károkat: négy éve 33 pont, ma 20 pont ez a mutatószám.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A felmérés eredménye igen nagymértékű társadalmi egyetértést mutatott abban is, hogy a vasúti áruszállítás környezetkímélőbb a kamionosnál, az utakat elsősorban a nehéz tehergépkocsik rongálják, a tehergépkocsikra esetleg kivetett útdíjakat az utak javítására kell felhasználni, valamint abban, hogy a kamionok súlyosan szennyezik a környezetet. Ez utóbbi vélemény azonban lényegében nem változott a két felmérés közötti időszakban - a 100 pontos skálán 2006-ban 82-88 volt, 2010-ben pedig 85-87 pont a lakosság egyetértését szemléltető mutatószám. A kutatást júniusban készítette a Szonda Ipsos, személyes megkérdezéssel 1.000 magyar felnőtt véleményét tudakolva, megismételve a 2006-os közvélemény-kutatás kérdéseit.