Pénzcentrum • 2010. május 21. 09:32
Több száz bezárt autószalon, több ezer elbocsátott munkavállaló és több tízezer fizetésképtelen ügyfél - ezek jellemzik a hazai járműkereskedelmet, ami még mindig katasztrofális helyzetben van - írja a Népszabadság.
Tavaly hétezer embert kellett elbocsátani a márkakereskedésekben és autószervizekben dolgozók közül, de várhatóan idén is folytatódni fognak a leépítések. A korábbi években még hatvanezer embert foglalkoztató ágazat létszáma tavaly tízezerrel csökkent, míg az autószalonoké 1100-ról 800-ra zsugorodott - közölte Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.
Az első négy hónapban eladott tizennégyezer új autó 52 százalékos esést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest. A GÉMOSZ rendet szeretne az autójavító ágazatban, ezért szakmai konzultációt kezdeményeznek az új kormánnyal, hogy felszámolják a feketén működő autószervizeket. Azt várják, hogy az új kormány csökkentse öt százalékra az áfát, mérsékelje a regisztrációs adót és hogy a szakhatóságok szigorúbban ellenőrizzék az illegális bontókat és alkatrész-forgalmazókat.
A bedőlt autóhitelesek száma is drasztikusan megemelkedett: míg a válság előtt negyedévente 3-5 ezer autót adtak vissza hitelesek, addig tavaly már havonta 2-3 ezer volt a számuk. A fizetésképtelen ügyfelek eközben több milliárd forintos nagyságrendű biztosítási csalását követnek el - közölte Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára. Lévai szerint a húszszázalékos minimális előleg reális követelmény, ám a futamidő maximalizálása már nem biztos hogy indokolt.