Pénzcentrum • 2010. május 19. 09:32
A személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma változatlanul csökkenő tendenciát mutat: 2010 I. negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 12%-kal lett alacsonyabb. Kimenetelük is kedvezően alakult: a halálos balesetek száma 13%-kal, a súlyos sérüléssel járóké 16%-kal csökkent. Közúti balesetben 159 személy vesztette életét, 21 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ittasan okozott balesetek száma 23%-kal csökkent, 100 balesetből 11 esetben játszott szerepet az alkohol. Az autópályákon több baleset történt, mint egy éve.
A negyedév során közel 4 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 159 személy vesztette életét, a súlyosan megsérültek száma mintegy 1000, a könnyen megsérülteké közel 2800. A baleset során meghalt személyek 54%-a vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 57%-a, az áldozatul esett elöl ülő utasok 42%-a, a hátul ülő utasok 77%-a nem használta a biztonsági övet.
Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 I. negyedévében a közlekedési balesetek típuscsoportonként heterogén képet mutatnak. A vasúti és közúti jármű ütközése mint ritkán előforduló balesettípus esetszáma nőtt, míg az egyenesen haladó és kanyarodó járművek ütközését tekintve 27%-os csökkenést regisztráltak. A járművek közel 40%-kal több esetben ütköztek álló, parkoló járműnek, mint egy évvel korábban, míg a forgalomban haladó járművek ütközésének száma 10%-kal csökkent.
A balesetek 69%-át személygépkocsik, 10%-át tehergépkocsik okozták, a többi jármű részesedése alig haladta meg a 10%-ot. A gyalogosok 8%-os arányban voltak okozói a baleseteknek, ennek a típusnak az esetszáma 11%-kal volt alacsonyabb, mint 2009 I. negyedévében. A balesetek 91%-a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (35%) a sebesség nem megfelelő megválasztása képvisel, de az esetek száma 6%-kal alacsonyabb, mint egy éve.
Az autópályákon bekövetkezett balesetek száma 2010 I. negyedévében 6%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A növekedés autópályánként eltérő: az 50 km-nél rövidebb autópályákat figyelmen kívül hagyva, az M6-oson háromszor annyi, az M7-esen 62%-kal, az M5-ösön 60%-kal és az M3-on 11%-kal több baleset történt, mint 2009 I. negyedévében. Az M1-es autópályán viszont fele annyi baleset történt, mint 2009 azonos időszakában.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A balesetek 11%-ában játszott szerepet az alkohol. 2010 I. negyedévében az ittasan okozott balesetek száma az előző évhez viszonyítva a legtöbb kategóriában csökkent, a legnagyobb mértékben, kétharmadával a motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont 15%-os növekedést regisztráltak. Az ittasan okozott balesetek aránya a kerékpárosok és a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek között a legmagasabb, 30% körüli.
Régiós bontásban vizsgálva, az előző év adataihoz viszonyítva 2010 I. negyedévében a balesetek és az ittasan okozott balesetek száma mindenütt csökkent. A legkedvezőbb változás az Észak-Alföldön tapasztalható, ahol 18%-kal kevesebb baleset és 43%-kal kevesebb ittas állapotban okozott baleset történt. A területen bejegyzett 10 ezer gépjárműre jutó balesetek száma ennek ellenére ebben a régióban volt a legmagasabb, 8,7, szemben a 7,7-es országos átlaggal.