Pénzcentrum • 2010. április 15. 05:20
Az utóbbi időben az elszabadult üzemanyag-árak sok mindenkiben felvethették a kérdést: miként lehetne valahogy spórolni a benzinnel? Az áremelkedésnek a legtöbb esetben természetes velejárója a kereslet-visszaesés, avagy az autózgatás mérséklése, de vannak olyanok is, akik számára nincs más alternatíva, minden reggel autóba kell ülni. Ha sokat fogyasztó benzines autót hajt, akkor érdemes fontolóra venni a bioetanolra, E85-re történő átállást.
Számos megoldás létezhet a költségek csökkentésére, például szervezhetünk közös "ingázó járatot" a szomszédokkal, munkatársakkal, vehetünk egy alacsony fogyasztású kis dízelt vagy átalakíthatjuk az autónkat gázüzemű hajtásra is. Vagy kényelmetlen, vagy sokba kerül, miközben a benzines autók esetében van egy további spórolási lehetőség is, az etanol. Mi több, hogy a mostanság divatos környezetbarát-imidzsünket is karban tudjuk tartani, a bioetanol.
A legtöbb autós E85-ös néven találkozhat a bioetanollal az ország kútjain, amelynél a 85-ös szám nem az üzemanyag kompressziótűrésére vonatkozik, hanem az etanol-benzin keverék átlagos százalékos arányára. Vagyis 15% benzin és 85% etanol (V%), amelyet természetesen árnyalnak még az üzemanyaghoz hozzáadott adalékanyagok is.
Télen egyébként - optimális esetben - kicsit több benzint kevernek az E85-be, ezáltal javítva az időjárási körülményeknek való megfelelést. Az etanol ilyen célú felhasználása egyébként korántsem új keletű dolog, hazánkban a 30-as 40-es években elérhető volt a mostanihoz hasonló kevert üzemanyagtípus, míg Brazília jelentős része etanolon motorizálódott.
Sokat nem tudják, de már manapság is a legtöbb autós tankol etanolt, ugyanis az uniós előírásoknak megfelelően a hazai töltőállomásokon vásárolható benzin komponensei között már 5% feletti aránnyal megtalálható a bioetanol is.
A ma futó benzines autók többsége viszonylag kismértékű beruházással már könnyedén átalakítható bioetanolos hajtásra, a modernebb gépjárművek jelentős részénél csupán elektronikai beavatkozásról van szó, ami minden kellékkel együtt kijöhet 40-50 ezer forintból. Az etanol legnagyobb árelőnye többek között a jövedékiadó-különbözetből adódik, így a töltőállomásokon akár 100 Ft-os különbség is kijöhet literenként.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Itt persze meg kell jegyezni, hogy az bioetanol (alkohol) energiasűrűsége nem olyan kedvező, mint a benziné, ami a fogyasztási adatokban is megmutatkozik. Egyébként például emiatt szükséges az elektronikus vezérlés megváltoztatása is. Általánosan 20-25%-kal többet fogyasztanak a gépkocsik E85-ből, mint normál benzinből, de a jelentős árkülönbözet miatt még így is igen versenyképes lehet a növénytermesztésen alapuló üzemanyag.
Fontos megemlíteni azt is, hogy átalakítás, illetve pusztán az etanollal történő üzemeltetés automatikusan maga után vonja a garancia elvesztését, hiszen a gépjármű nem a gyár által korábban meghatározott üzemanyaggal fut. Ez alól természetesen kivételt jelentenek az ún. FFV (Flexi Fuel Vehicle) gépjárművek, amelyeket már gyárilag "rugalmas" üzemanyag-felhasználásra terveztek, például a Saab és Ford is értékesíti ilyen gépjárműveket hazánkban, igaz, felárral.
E járműveknél a tankolás sem okozhat gondot, hiszen az autó bármilyen tetszőleges E85-benzin keverékkel üzemelhet, bár amennyiben benzint tankolunk, akkor természetesen elveszítjük az E85 használatból eredő árelőnyt. Bár hozzá kell tenni, hogy az utóbbi négy évben, nagyszámban terjedtek el E85-ös feliratú kútfejek az ország töltőállomásain.