Az autóhiteles ügyfelek fele nem menne át az új szűrőn

Pénzcentrum2010. február 26. 09:47

A gépjármű-finanszírozási piacot is átrendezik a március 1-jén életbe lépő változások. A körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló jogszabály a jelzáloghiteleknél jelentősen szigorúbb mértékben állapította meg a hitelezés maximumszintjét a gépjárműkölcsönök esetében - írja a Napi Gazdaság.

Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint a legkeresettebb kis- és alsóközép-kategóriás autók esetében eddig több mint 50%-ban olyan finanszírozási ügyletek jöttek létre, ahol a vásárló által vállalt önrész mértéke alacsonyabb volt a most forintalapú hitelkonstrukció esetén meghatározott 25%-os, illetve forintalapú pénzügyi lízing esetében előírt 20%-os minimális szintnél.

Szakértők szerint az ilyen vevők zöme számára lényegében kigazdálkodhatatlan az EUR-alapú kölcsön és pénzügyi lízing 35-40%-os szintje. Az autót vásárolni akarók egy része vélhetően vállalja a drágább finanszírozást nyújtó forinthiteleket, ám az optimista piaci szereplők is úgy vélik, hogy legalább 20%-kal esik majd vissza ebben a szegmensben a hitelkereslet - az átlag inkább 40% körüli visszaesést prognosztizál.

A forinton és eurón kívüli finanszírozást gyakorlatilag megszüntetheti a rendeletben meghatározott 50-55%-os önrész feltétele. A szakértő vélekedése szerint ismét a készpénzes vevők számíthatnak majd nagyobb kedvezményekre az autószalonokban.

A gépjármű-finanszírozási szerződések futamidejének maximumát 84 hónapban határozták meg. Ezzel részben kiküszöbölhető a korábbi 10 éves futamidővel rendelkező ügyfeleket érintő csapda, amikor az autóját például a 4. évben lecserélni akaró ügyfél azzal szembesült, hogy a fennálló hiteltartozása eléri az autója piaci értékének másfélszeresét.

Címkék: