Pénzcentrum • 2010. január 25. 05:55
Az őszi, de főként a téli időszak beköszöntével különösen nagy hangsúlyt kapnak az ablaktörlő lapátok. Az autósok többsége nem fordít rájuk túl sok gondot, pedig, ha jobban belegondolunk, az időjárástól függően, bizonyos körülmények között elengedhetetlenek a biztonságos közlekedéshez. A német autószövetség szakértői most ezt a gyorsan kopó terméket tesztelték, lássunk, milyen eredménnyel!
Az ablaktörlők viszonylag kevés odafigyelést igényelnek nyáron, télen viszont annál nagyobb problémát okozhatnak. Egy kis odafigyeléssel persze a legtöbb galiba elkerülhető. Soha ne használjuk például az ablaktörlőt jégkaparóként használni. Szintén nem tanácsos a szélvédőhöz fagyott lapátokat elindítani, mert könnyen leszakadhat róluk lapátél. Ilyenkor állítsuk le a motort, és hókaparóval, jégoldó sprayvel tisztítsuk meg a szélvédőt, és szedjük le a lapátokról is a fagyott jeget.
Ha mindezekre nem figyelünk oda, bizony nem fog úgy működni az ablaktörlőnk, mint új korában. Foltos szélvédő például arra utal, hogy az ablaktörlő kar nem fejt ki kellő nyomást, ezért nem tud megfelelően, egyenletesen tisztítani.
A homályos szélvédő esetén legtöbbször mindössze annyi a probléma, hogy valami szennyeződés maradt a törlőpengén, de előfordulhat az is, hogy elferdült a nagyobb nyomás következtében, esetleg a fokozott igénybevétel, időjárási viszonyok miatt megkeményedett a lapát.
Amikor akadozik, vagy túl zajos a működés, szintén a penge megkeményedése, vagy elferdülése lehet a hibás. Csíkos felületű szélvédőnél szintén a törlőpenge elrepedésére, elszakadására kell gyanakodni, amit egyszerűen ki lehet cserélni.
Persze az ablaktörlő lapátok általában évente, a téli hónapok elmúltával mindenképp cserére szorulnak, mivel már csíkosan törölnek, nehezen birkóznak meg az esővel, maszatolnak. Nem mindegy azonban, hogy már két hónap után jelentkeznek ezek a problémák, vagy csak egy évad megszolgálása után. Többek között ezt is tesztelték a német autószövetség (ADAC) szakértői.
Mit mutatott a teszt?
A vizsgálat során öt darab hagyományos, azaz csuklós, vagy más néven kengyeles ablaktörlőt, valamint öt darab újabb típusú csuklómentes, más néven aero-ablaktörlőt vették górcső alá.A pontok kiosztása számos kritérium szerint történt, többek között az élettartam szerint, a termékhez járó használati utasítás érthetősége, a könnyű összeszerelhetőség alapján, hogy mennyiben jelent balesetveszélyt az utasra, összeszerelőre, esetleg a járműre nézve.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Használat közben megvizsgálták, hogy újonnan, illetve mesterséges koptatás után, valamint mínusz 8, illetve plusz 20 fok közötti hőmérsékleten hogyan működik a termék.
A teszt nyertese a Bosch-Aerotwin ablaktörlője volt, ami minden kritérium szerint a legtöbb pontot kapta az összes közül. A második helyen szintén egy csuklómentes típus, az SWF Visioflex végzett, egyedül a bronzérmes Bosch-Twin Spoiler tudta a hagyományos ablaktörlőként felvenni a versenyt a lapos ablaktörlőkkel.
Ami az árakat illeti, a legrosszabb értékelést a legolcsóbb termék kapta, az első helyezettnél azonban akad drágább is, méghozzá meglehetősen rossz minőséget produkálva. Az ár alapján tehát nem lehet feltétlenül a minőségre is következtetni.