Pénzcentrum • 2009. november 30. 16:32
November végén fejeződtek be az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK Zrt.) idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai. A társaság 2009-ben mintegy nettó 3,1 milliárd forintot fordított a kezelésében lévő gyorsforgalmi utak felújítására, amely összeg a költségvetési megszorítások miatt jóval kevesebb a 2008-as keretnél. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a lehető legrövidebb időn belül kerüljön sor.
Az ÁAK Zrt. ebben az évben hozzávetőleg nettó 3,1 milliárd forintot fordított a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből összesen mintegy 1,4 Mrd forint jutott burkolat felújításra, közel 600 millió forint hídfenntartásra és 1,1 milliárd forintot költött a karbantartási és forgalomtechnikai munkákra.
A felsorolt programpontok költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti üzemeltetési és karbantartási szerződés szolgált alapul. A gyorsforgalmi úthálózat burkolatállapot felmérése alapján az ÁAK Zrt. által készített eredeti fenntartási terv első változata mind a munkálatok volumenében, mind a felhasználható pénzügyi keret tekintetében jóval meghaladták a júliusban elfogadott végleges programtervet. Ennek elsődleges oka az Útalapot is érintő költségvetési megszorításokban keresendő. Érdemes megjegyezni, hogy néhány halaszthatatlan karbantartási munkálatot már a terv elfogadása előtt el kellett végezni. Ezek javarészt a lokális burkolathibák és kátyúk javítását jelentették, melyeket kisebb felületek esetén kátyúzási módszerekkel, nagyobb felületeknél aszfaltmarással és úgynevezett finisheres beépítéssel oldottak meg a kivitelezők.
2009-ben összességében 5,3 km főpálya burkolat teljes szélességben, 11,3 km főpálya burkolat haladósávban, 2 db komplett autópálya csomópont, 6 db csomóponti ág (3 autópálya csomópontban) és 7 db híd felújítását végezték el az ÁAK Zrt. által megbízott vállalkozók. Az idei programpontok közül 3 jelentősebb beruházást érdemes kiemelni.
Az első az M0 autóút déli szektorán felmerült fenntartási munkálatok összességét jelenti. Ide tartozik az M0 autóút M0-M5, M0-M7 és diósdi csomópontjának felújítása, valamint néhány erősen nyomvályúsodott pályaszakasz javítása. Ezen munkálatok közül a legelső augusztus 31-én kezdődött, a legutolsó november 20-án fejeződött be.
Ugyancsak nagy feladatnak számított az M2-es autóút nagyfelületű burkolatjavítása a 22-32,7 km-szelvények között, melynek során a szakasz kopórétegét cserélte ki a kivitelező. A jelentős forgalomkorlátozással járó munkálatok szeptemberben kezdődtek és október végéig tartottak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Több szakaszon folytatódott tovább az M3-as autópálya burkolat felújítása a 18,5 - 21,3 és a 96,5 - 99 km-szelvények között a bal pályán, ezek összessége szintén jelentős beruházásnak számít. Az itteni munkálatok érdekessége az volt, hogy a burkolat-felújítás mellett 2 db híd felújítását is elvégezték a kivitelezők, valamint Mogyoródnál zajvédő fal építésére is sor került.
A korábbi évekhez hasonlóan - a fenntartási terv szerves részeként - idén is folytatódott az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Ennek keretében 2009-ben a társaság szakemberei 7 db hídon végeztek teljes körű, illetve részleges beavatkozásokat. Ebből néhány alkalommal csak kisebb volumenű (pl. korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos javításokat kellett végrehajtani. Komoly feladatot jelentettek továbbá a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái, csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák. A hidakkal kapcsolatos fenntartási feladatokat több esetben a burkolat-felújításokkal egy időben, azonos terelésben végezték el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén sem kellett sávcsökkentéssel járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.
A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem volt olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járt volna.