Pénzcentrum • 2009. november 16. 05:26
Ősz van, ennek az évszaknak pedig sajnos természetes velejárója a sok csapadék. A hideg, nyálkás időben, csökkent látási viszonyok között megnövekszik a baleset esélye, ezért adunk néhány tanácsot, hogy elkerüld autóddal az ütközéseket.
Budapest híres-hírhedt arról, hogy ha leesik az eső, hirtelen hatalmasra nő az egyébként jellemző forgalmi dugó a városban. Egyesek ezt azzal magyarázzák, hogy esőben többen indulnak autóval munkába, mások az óvatosabb, lassabb vezetőkkel, akik miatt csak mérsékelt tempóban halad a forgalom. Ez még akár igaz is lehet, de nem kis szerepet játszik az is, hogy esős időben egyszerűen több a koccanásos baleset. Márpedig ha a Kálvin-téren egymásba csúszik két autó, a helyszínelés miatt egy sávra szűkül a Kiskörút, és a Lehel térig áll a sor a Váci úton. Hogy ne te legyél az, aki a Fővinform forgalmi híreiben szerepel, fogadd meg a tanácsainkat.
Csak óvatosan!
Az első és legfontosabb parancsolat, hogy haladj lassabban, mint száraz időben tennéd. Esős időben a vezetési körülmények alaposan megváltoznak, amikhez alkalmazkodnod kell, ha nem akarsz kellemetlen meglepetéseket. Egyrészt a látótávolság jelentősen lecsökken és a látómező beszűkül, vagyis az eseményekre adott reakció ideje nő. Másrészt az autó könnyen megcsúszhat, akár az úttesten felhalmozódott víz felszínén (aquaplanning), akár a vizes portól nyálkássá váló útfelületen, akár az útra hullott nedves faleveleken. Ne kockáztass!
Ellenőrizd az abroncsaidat!
Akár téli, akár nyári gumi van az autódon, az eső túlélésének az egyik legfőbb titka, hogy legyen elég mély a futómintázat ahhoz, hogy kivezessék a kerék alól a vizet. Az aquaplanning jelenség lényege éppen az, hogy az autó felúszik egy-egy mélyebb és nagyobb tócsa, vízátfolyás felszínére és irányíthatatlanná válik. Hogy ezt elkerüld, nem csak a megfelelő mélységű mintákra van szükséged, de a megfelelő guminyomásra is, hogy az abroncsaid optimálisan feküdjenek fel az úttestre. Ellenőrizd a nyomást legalább havonta!
Az első fél óra a legveszélyesebb
Ahogy elkezd esni az eső, a száraz útra lerakódott porral, illetve ráfolyt olajjal különösen csúszós közeget tud létrehozni. Ezt a nyálkás réteget egy iső után lemossa a további csapadék, ám egy ideig komoly veszélyt jelent az autósokra. Az eső eleredésekor ne taposs a gázba, hogy minél hamarabb hazaérj. Vésd eszedbe: lassan jársz, tovább érsz.
Látni és látszani!
Nem elég, ha kilátsz a szélvédődön, a biztonságos közlekedéshez arra is szükség van, hogy lásd az előtted haladót. A mögötted váró pedig tőled várja el, hogy tedd magad láthatóvá. Ezért esőben kapcsold be a tompított fényeket, hogy látszódj minden irányból a közlekedésben részt vevő többi jármű számára.
Csak száraz lábbal
Ha csak nem vagy olyan szerencsés, hogy esőben is egyik száraz garázstól a másikig autózol, szinte elkerülhetetlen, hogy vizes cipővel szállj be az autódba. Ez pedig nem csak azért kellemetlen, mert néhány beszállás után egy kisebb tócsa gyűlik össze a szőnyegedet, a lábaid alatt, de a talpad lecsúszhat a pedálokról, ami ugye kellemetlen és nagyobb összegű pénz kiadásával járó meglepetéseket okozhat.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Tarts megfelelő követési távolságot
Remélem, felesleges külön megemlíteni. A csúszós utakból és a csökkent látómezőből következik, hogy több helyet hagyj az előtted haladó mögött, hogy hirtelen probléma esetén ki tudd védeni a kellemetlen meglepetéseket.
Inkább a teherautó mögött, mint előtt
A gépjárművek féktávja súlyukkal arányosan növekszik esős időben, vagyis egy teherautó ugyanolyan körülmények között akár tízszer nagyobb utat is megtesz, mint egy személyató. Éppen ezért érdemes lehet mögöttük menni - ha van rá mód -, így ugyanis kisebb az esély arra, hogy baleset esetén hátulról kap telibe 15 tonna krómacél hűtőrács.
Haladj az előtted haladó nyomvonalában
Minél többen haladnak el az útfelület egy pontján, annál több vizet szorítanak ki onnan az abroncsok, vagyis annál szárazabb ott a felület. Hogy a váratlan megcsúszásokat megakadályozd, igyekezz az előtted haladó(k) nyomában haladni autóddal.
Használd a motorféket
Csúszós úton ráugrani a fékre egyet jelent a megcsúszással, különösen, ha ABS sincs az autóban. A csúszkálás esélyét minimálisra csökkenteni úgy tudod, hogy ahol lehet, használod a motorféket (lelépsz a gázról, visszaváltasz) és csak finoman adagolod mellé a fékpedált.