Pénzcentrum • 2009. október 19. 14:32
Építési hibáktól hemzsegnek a frissen átadott autópályák, még a kilométerenként több mint 16 milliárd forintos költségen épült Megyeri híd megvalósításában is sok hiányosság volt - állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ).
Az ÁSZ összesen tíz tavaly átadott autópálya-szakaszt vizsgált meg, és mindegyik projektben talált hiányosságokat. Önkormányzatok által kizsarolt infrastrukturális fejlesztések, szerződésbe kódolt későbbi költségemelkedések, tarthatatlan határidők és a hiányos műszaki megvalósítás, többek között ezek a hiányosságok drágították, és lassították a magyarországi autópálya-fejlesztéseket.
A 2008-ban átadott gyorsforgalmi utak összes hossza 76,2 km. Ezt összesen 212,6 milliárd forintból sikerült megvalósítani, így átlagosan 2,6 milliárd forintba került egyetlen kilométer autópálya illetve autóút tavaly. Az összes beruházás közül a legdrágább a Budapest északi elkerülését biztosító közel 3,9 km-es Megyeri híd volt. A számvevőszék a projekttel kapcsolatban az előzetes közlekedésfejlesztési koncepciót hiányolta, aminek következtében a projekthez közvetlenül nem kapcsolódó, az önkormányzatok által kért infrastruktúra finanszírozási igénye elérte a 9,3 milliárd forintot, az összes költség majdnem 15%-át.
Az ÁSZ több projektnél kifogásolta a hiányzó előzetes költség-haszon elemzéseket, és több esetben felhívta a figyelmet az átadott utak hiányos műszaki tartalmára, például az utak hullámos burkoltára, a felületi hibákra és a hiányosan elvégzett utazáskényelmi mérésekre.