Autósok, figyelem! - Íme az új rendszer 12 pontja

Portfolio2009. október 16. 12:07

Az év végi kampány fokozatos eltűnésén túl számos fontos változást hoz az életünkbe a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kfgb) szóló új törvény, mely 2010. január 1-jén lép hatályba, és felváltja az erről szóló rendeletet. Az alábbiakban 12 pontban összefoglaljuk, mire kell figyelniük mostantól az autósoknak.

A főbb változásokat Varga Csaba, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) főigazgatója és Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) főtitkára ismertette egy mai sajtótájékoztatón.

1. Míg az idei, október 30-án induló "átkötési" időszakban a jelenlegi, vagyis a régi feltételek mellett (november 30-ig) mondhatók fel a biztosítási szerződések, és köthetők újak (december 31-ig) egy másik biztosítónál, addig a jövő évtől a szerződéskötés időpontja lesz a mérvadó, és az eddigi év végi átszerződést ennek éves évfordulója váltja fel, azaz aki például 2010. április 20-án köt új kgfb-t, az legközelebb 2011. április 20-án szerződhet át új biztosítóhoz. Továbbra is megmarad azonban az a szabály, hogy a biztosítók október 30-ig hirdetik meg a következő évre vonatkozó tarifákat, és mindig az a díjtarifa lesz érvényes az ügyfélre, amelyik a tartam kezdőnapján érvényben van. Az új tarifákról a szerződés lejárta előtt 50 nappal kell tájékoztatniuk a biztosítóknak ügyfeleiket, s az évfordulót megelőzően legalább 30 nappal lehet majd felmondani a biztosítást. Tavaly ilyenkor 780 ezer kgfb-szerződést mondtak fel az ügyfelek, ez egyelőre nem fog csökkenni jelentősen, hisz a többség várhatóan 4-5 év múlva tér át a naptári helyett a szerződés évfordulójára.

2. Megmarad a régi bónusz-málusz rendszer azzal a különbséggel, hogy az üzemben tartó által tett nyilatkozat alapján is azonnal a kedvezőbb bónuszfokozatba lehet kerülni (bizalmi elv), melynek jogosságát várhatóan csak később ellenőrzi a biztosító. Lényeges változás még, hogy a díjfizetés mulasztása miatti szerződésmegszűnés nem jár bónuszvesztő hatással.

3. A gépjármű forgalomból való kivonása, vagy tulajdonjogi átruházás, üzembentartói változás esetén csak az okmányirodát kell majd értesíteni, a biztosító felé nem lesz bejelentési kötelezettség, a biztosító a változásról a kötvénynyilvántartásból fog értesülni. A biztosító a szerződés megszűnésének tényéről és a bónusz-málusz besorolásról a megszűnést követő 30 napon belül köteles tájékoztatni az üzembentartót, kivéve, ha a megszűnés oka a díj nemfizetése, ekkor ugyanis 15 nap a határidő.

4. Kiépül egy ún. központi kárnyilvántartási rendszer, amely a tényleges károkozásokat az eddiginél pontosabban tartja számon. Feladatait a biztosítók által üzemeltetett Információs Központ fogja ellátni, és ez adja majd át az adatokat a biztosítóknak és a MABISZ Kártalanítási Számlájának.

5. A kfgb szerződések esetében nem a tulajdonos, hanem az üzembentartó lesz a szerződő fél, kivéve, ha nincs üzembentartó. Újra kell viszont kötni a szerződést, ha az üzembentartó vagy a tulajdonos személye megváltozik.

6. A károkozó (biztosított) köteles 5 munkanapon belül bejelenteni a káreseményt, a károsultnak erre 30 munkanapon belül lesz lehetősége. A biztosítónak a kárrendezéshez szükséges dokumentumok benyújtásától számított 15 napon belül, dokumentumok hiányában 3 hónapon belül kell kártérítési javaslatot tennie, illetve a felelősség el nem ismerését megindokolnia. Ennek hiányában egyre növekvő késedelmi kamatot kell fizetnie.

7. A díj nemfizetése esetén a türelmi idő 60 nap lesz, vagyis eddig nem szűnik meg a kgfb szerződés. A díjhátralékos időszakra késedelmi kamatot számíthat fel a biztosító, ennek pontos mértéke azonban akár versenytényező is lehet a biztosítók között.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

8. A díj nem fizetésének időszakára utólagosan várhatóan magas összegű fedezetlenségi díjat kell fizetni annál a biztosítónál, ahol a következő szerződéskötés megtörténik. Ezt a díjat a Kártalanítási Számla kezelője, a MABISZ Gépjármű Kárrendezési Irodája minden év október 30-áig hirdeti meg.

9. Flotta ezentúl legalább 5 járműből állhat, és csak egyetlen üzemben tartója lehet, amely nem lehet magánszemély.

10. A biztosító személyi sérülésekre vonatkozó helytállási kötelezettsége egy kárnál legfeljebb 1.6 milliárd forintra növekszik. Ittas és jogosítvány nélkül vezető személlyel szemben maximum 1.5 millió forintos, a jármű elhanyagolt műszaki állapota miatt 750 ezer forintos követelés érvényesíthető.

11. Segédmotoros kerékpárok és quadok is kötelesek kfgb-t kötni.

12. Létrejön egy, a MABISZ által kezelt garanciaalap arra az esetre, ha a jövőben esetleg fizetésképtelenné válna egy-egy biztosító. A garanciaalapot a biztosítók töltik fel.

A PSZÁF az október 30-án meghirdetendő díjtarifákat azonnal ellenőrizni fogja, és sok más intézkedés mellett fogyasztóvédelmi kampányt indít (többek között a honlapján: www.pszaf.hu), hogy az ügyfelek megismerhessék az új kgfb törvényből fakadó változásokat.

Címkék: