Pénzcentrum • 2009. augusztus 31. 13:32
Ki nem találnák, mi viszi el a világ ritka fémeinek nagy részét: a Toyota Prius, a világ jelenleg legkelendőbb hibrid gépjárműve.
A Toyota Prius benzin-elektromos hajtásának köszönhetően elsősorban az alacsony fogyasztásáról közismert, s csak kevesen tudják, hogy a Föld néhány igen ritka ásványi kincsét rejti a motorháztető. A gyártás azonban leállhat, ha elapad a kínálat. Kína, a legnagyobb forrás ugyanis a kereslet növekedésével párhuzamosan korlátozza a kivitelt.
Ha nem sikerül új lelőhelyeket találni, néhány éven belül a periódusos rendszer 15 elemére kiterjedő ritkafám-kereslet évi 40 ezer tonnával fogja meghaladni a kínálatot. Egyelőre csak egy jó hírt kaptak a felhasználók: 2012-ben újra kinyit egy korábban már bezárt kaliforniai bánya.
A hiány leghamarabb a 60-as rendszámú neodimiumból állhat be, melyre égető szükség van a nagyteljesítményű, ám szuperkönnyű mágnesek készítéséhez, melyeket a hibridek elektromos motorjában használnak. Ugyanezt az anyagot nem csak a konkurens hibridekben használják, de a szélerőművek generátoraiban is.
Ugyanezen a ponton használják az autókban a terbiumot és a diszpróziumot is, melyek ahhoz szükségesek, hogy az neodimium ne veszítse el mágneses tulajdonságait magas hőmérsékleten sem. A lantánt pedig a gépjárművek akkumulátoraiban használják.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A közeljövőben várhatóan mind a szélerőművek, mind a hibrid autók iránti kereslet meredeken fog emelkedni, ám egyáltalán nem biztos, hogy a kínálat eleget tud majd tenni ennek. Mivel Kína elkezdte felhasználni a saját maga által kitermelt ritka fémeket, a gyártók elkezdtek vadul új forrás után kutatni. Bár a Toyota maga nem kommentálta a forráshiányról szóló híreszteléseket, bennfentes forrásokra hivatkozó iparági blog úgy tudják, hogy a gyár Kanadában és Vietnámban nézelődik utánpótlásért.