Világgazdaság • 2009. július 3. 10:02
Egy éve nagy dérrel-dúrral nekiindultak a hatóságok, hogy megszüntessék a külföldi rendszámos taktikázást: az ígéretek szerint összefognak egymással és a külföldi társszervezetekkel, és felszámolják ezt a bizniszt. Ám azóta is zavartalanul folyik az adómegkerülési társasjáték, a közúti forgalmat elnézve nincs sok változás.
Rendre ott sorakoznak a hazai utakon, parkolókban a szlovák, német, liechtensteini, sőt kaliforniai és dél-afrikai felségjelű kocsik. Mostanában új színfoltként megjelentek a litván táblák is.
Eleinte elsősorban felső kategóriás autók tulajdonosai választották ezt a megoldást, hiszen egy-egy drágább gépjármű esetében akár négymillió forint is megspórolható a regisztrációs és a gépjárműadó, valamint az áfa és a cégautóadó "optimalizálásával". Nem beszélve a biztosításról, parkolódíjakról, autópálya-matricákról.
Egyre kúszik lefelé az értékhatár, ma már számos középkategóriás kocsit is külföldön helyeztetnek forgalomba. Egyes feltételezések szerint a több tízezret is elérheti azok száma, akik jogtalanul használják a külföldi azonosítókat. Nem kell hozzá nagy befektetés, telefonon, interneten is elintézhetők a formaságok, megrendelhető a rendszámtábla.
Bár az efféle megoldás súlyos adócsalásnak számít, mégsem indult be a gépezet az utakon. A vámosok ugyan felvették a kapcsolatot a szlovák hatóságokkal, ám kiderült, az ottani törvények nem teszik lehetővé, hogy a szükséges adatokat megadják.