Pénzcentrum • 2009. május 28. 09:02
A gépjárműforgalomból eredő környezeti károk 70 %-áért a mindössze 18 %-nyi nehézgépjármű a felelős - állítja Gyarmati Zoltán, a főváros új teherfogalmi stratégiáját kidolgozó Parking Kft. ügyvezető igazgatója. Idén januárban lépett hatályba az új fővárosi teherforgalmi rendelet, amely Európában is egyedülálló módon védi a lakosokat és a környezetet.
Az új stratégia lehetőséget ad arra, hogy a 12 tonnánál nagyobb járművek tranzitforgalma - út hiányában az északi szektor kivételével - teljesen kiszoruljon, illetve szabályozottabbá váljon a városi áruellátás. A rendszernek gazdaságfehérítő hatása is van, hiszen a behajtási hozzájárulást kiváltó cégek biztosan működnek, ellentétben a fantomcégekkel.
Mostanáig azonban az ellenőrzött fuvarozók jelentős részének nem volt behajtási engedélye. A főváros szerint a táblák ledöntésétől a jogtalanul használt sárga villogón át az ellenőrök megvesztegetéséig igen széles a paletta, ahogy egyes fuvarozók megpróbálják elkerülni a díjfizetést. Ezen a helyzeten igyekeznek változtatni a közeljövőben: a társaság 32 közterület-felügyelőt bízott és fizet meg, akiknek egyetlen feladata a behajtási engedélyek ellenőrzése.
Az ellenőrzés a tervek szerint tovább szigorodik: közel egymilliárd forintból olyan kamerarendszert szeretnének kialakítani a város legfontosabb útjain, amelyek a rendszám leolvasásával ellenőrizhetik a tehergépjárműveket. Céljuk továbbá, hogy a jelenlegi szabálysértés helyett a hozzájárulás hiánya is kerüljön be az objektív felelősségi körbe. A különbség elég nagy: ma legfeljebb 30 ezer, akkor akár 300 ezer forintig is büntethetnék a bliccelőket.