Cseleznek az autóhitelekkel: a PSZÁF helyszíni ellenőrzéset ígér!

Pénzcentrum2009. április 28. 08:17

A Magyar Lízingszövetség szakbizottsága ma foglalkozik a gépjármű-finanszírozási piacot új mederbe terelni kívánó tavaly decemberi PSZÁF-előírás megvalósulásának gyakorlati tapasztalataival. Mint ismert, a PSZÁF által kidolgozott úgynevezett referenciakonstrukció szerint a minimális önerőnek a finanszírozás során 20 %-nak kell lennie a gépjármű hivatalos listaárának a szerződéshez csatolt, dokumentált kedvezményekkel csökkentett értékéhez képest.

A futamidőt a felügyelet 8 évben maximálta, a havi törlesztőrészletet egyenletesnek (annuitás), az ügyleti kamatlábat változatlannak mutatja be az úgynevezett referenciakonstrukció. Bármely feltétel túllépését a felügyelet kockázatosnak tartja, s előre jelezte, hogy a 2009. január 1-jét követően folyósított szerződésekre vonatkozóan a feltételeknek nem megfelelő portfólió tőkeszükségletének 50-100 %-át kitevő többlettartalékot ír majd elő az adott lízingcég refinanszírozójának.

Korábban: Gablini: "Roncsprémium helyett áremelés jöhet az autópiacon!"

Szakmai körökben számos kérdés adódott az elmúlt hónapokban az elvárásokkal kapcsolatban. A szakemberek szerint kérdéses, hogy az Eurotax-katalógus árait mennyire lehet piaci árként kezelni, s ugyancsak kérdéses szerintük az új autók árképzése a jelenlegi, hatalmas kedvezményeket kínáló kereskedői és importőri akciók nyomán.

Ennél komolyabb gondot jelent, hogy a piac egyes szereplői nem tartják be a PSZÁF-elvárásokat. Továbbra is van finanszírozó, amely roncsautó-beszámítást ígér, máshol pedig megelégednek 10 %-os önrésszel, amennyiben finanszírozott termékről van szó. Van olyan autómárkához kötött finanszírozó a piacon, amely úgy tekint el az elvárt önrész biztosításától, hogy az ügyfelét arra kötelezi, kötbért fizessen, ha a futamidő vége előtt zárná le a szerződést.

A PSZÁF nem tiltó rendelkezést hozott, pusztán tájékoztatott azokról a következményekről, hogy milyen többletterhekkel jár, ha valaki eltér az ajánlottól. Számos állásfoglalás-kérés érkezett már hozzájuk, amelyekre válaszolva jelezték, amennyiben valaki többletkockázatot vállal, megteheti, ám többlettartalék megképzésével - mondta a felügyelet szóvivője.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A felügyelet a piaci szereplők adatszolgáltatásaiból nem tud képet szerezni a többletkockázatokról - ismerte el a szóvivő, ám a pénzügyi felügyeletet megerősítő törvény - amelyik egyebek között az egyoldalú banki szerződésmódosítás szigorításáról is rendelkezett - visszahozta azt a felügyeleti jogkört, amelynek alapján a PSZÁF legalább háromévente átfogó, helyszíni vizsgálattal kiegészített ellenőrzést tarthat a pénzintézeteknél, a szakosított hitelintézeteknél és a viszontbiztosítóknál.

Kérdésként merült fel, hogy az elvárások szellemében jogszerű-e, ha egy autónál az - esetenként akár 10 %-ot kitevő - szerződéskötési díjat is önrészként tüntetik fel. Ez egy 2 milliós autó esetében azt jelenti, hogy a 400 ezer forintot befizető ügyfél 200 ezret fizet szerződéskötésre, 200 ezret önrészként, miközben a finanszírozási szükséglet 1,8 millió forint, azaz 90 %. A megoldást ellenzők szerint a PSZÁF-elvárások szellemében a hitelösszegnek az autó vételárának 80 %-ára kellene fedezetet nyújtania.

Címkék: