Gablini: "Roncsprémium helyett áremelés jöhet az autópiacon!"

Pénzcentrum2009. április 20. 05:40

A roncsprémium bevezetésének lehetőségéről, az első negyedéves újautó eladási adatokról, az autóhitelezés változásainak hatásáról, a használt piacról és az iparág jövőjéről kérdeztük Gablini Gábort a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnökét.

Pénzcentrum: Hogyan értékeli az újautó piacot az első negyedéves értékesítési adatok tükrében?

Gablini Gábor: Az első negyedévben közel 35 %-os csökkenést követően valamivel több, mint 27 ezer új autó talált gazdára, ami jelentős elmaradásnak nevezhető az előző évi 40 ezres eladáshoz képest. Az autópiac teljesítménye annak ellenére csökkent, hogy a kereskedők soha nem látott mértékű akciókkal ösztönözték újautó vásárlására az érdeklődőket.

Pénzcentrum: Mi állhat a visszaesés hátterében?


Gablini Gábor

Gablini Gábor: A csökkenő eladások részben a hitelezési feltételek szigorításnak tudhatók be, de hangsúlyozom, hogy az új finanszírozási irányelveket az egészséges piaci környezet visszaállítását megcélzó folyamatok egyik elemének kell tekinteni. A kockázatos önerő nélküli hosszú távú finanszírozási lehetőségek olyanokat is újautó beszerzésére csábítottak, akik egyébként nem engedhették volna meg maguknak a vásárlást. Idén elsősorban azok a vásárlók szorultak ki a piacról, akik egyébként sem rendelkeztek megfelelő anyagi és jövedelmi fedezettel egy újautó megvásárlásához. A bankok a korábbi lazábbnak mondható adósminősítés után sokkal komolyabb hitelbírálati szempontokat vezettek be, ebben a tekintetben körülbelül 1 éves időtávon jöhet létre az egyensúly.

Pénzcentrum: Mekkora a valós magyar újautó-piac és mire számít idén?

Gablini Gábor: A reális belföldi piac éves szinten 160 ezerre tehető, ami 140 ezer személyautó és 20 ezer kishaszongépjármű értékesítéséből tevődik össze. Az első negyedéves számok tükrében 2009-ben 90-100 ezer újautó eladására számítok, ami a roncsprémium bevezetése esetén akár 15-20 ezerrel is magasabb lehetne.

Pénzcentrum: Milyen hatással volt más országok piacára a roncsprémium bevezetése és mire lehet számítani Magyarországon?

Gablini Gábor: Tudomásom szerint jelenleg 18 európai országban működik valamilyen vásárlásösztönző program, elsősorban a 10 évnél idősebb járművek leadását és megsemmisítését támogatják újautó vásárlása esetén. Egyes országokban lassult az értékestés csökkenése, de akad olyan példa is ahol a kedvezményeknek köszönhetően több autó talált gazdára, mint egy évvel ezelőtt. A támogatások pozitív hatása minden érintett országban érzékelhető, hiszen az autóipar multiplikátor jellege a kapcsolódó iparágakon (gyártás, könnyűipar, kereskedelem) keresztül a teljes munkaerőpiacra kifejti a hatását. Ezt igazolja, hogy olyan országokban is elindították már a programot, ahol egyébként nincs is autógyár. Európai szintű döntés, hogy az autóipart támogatni kell, mert önmagában képes tompítani a kedvezőtlen recessziós hatásokat.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hazánkban egyelőre nem látok komoly szándékot a roncsprémium bevezetésére, a döntéshozók nem veszik tudomásul, hogy a Suzuki-gyár megmentése és a kedvezményes csomag bevezetése nem ugyanazt jelenti. Véleményem szerint leszámolhatunk egy illúzióval, a roncsprémium bevezetése Magyarországon az előttünk álló 3-6 hónapos időszakban valószínűtlen. Az akciós készletek rövidesen elfogynak, a kedvezőtlen forint árfolyamok következtében pedig rövidesen áremelkedés kezdődhet az újautó piacon.

Pénzcentrum: Mit tanácsol az autóvásárlás előtt állóknak?

Gablini Gábor: Aki megengedheti magának az újautó vásárlást, az minél hamarabb tegye meg, mert annál többet tud spórolni. A várható áfa-emelés és a gyártási költségek emelkedése újabb fogyasztói áremelkedést generál majd a szalonokban. A második és harmadik negyedévben a piac próbál majd megbarátkozni a magasabb árakkal, ami az eladások további csökkenéséhez vezethet. A negyedik negyedévre a vásárlók elfogadhatják, hogy a folyamat visszafordíthatatlan és mindez az új modellek megjelenésével párosulva a piac élénküléséhez vezethet.

Pénzcentrum: Mi játszódik le eközben a használt piacon?

Gablini Gábor: Az újautó kereskedők a használt autó beszámításokon és értékesítéseken keresztül maguk is a használt piac aktív és meghatározó szereplői. Az elmúlt hónapok tendenciái a használt piacon is leverték az árakat, a válság hatására az érdeklődés is csökkent. A piac folyamatosan tisztul, a második negyedévre várt áremelkedés első jelei már most tapasztalhatóak. Fokozatosan visszatér az a bevált, egészséges trend, ami a használt piacot éveken át jellemezte. Az elmúlt évben körülbelül 250 ezer használt autó cserélt gazdát Magyarországon, az árazás terén történt eltolódások kiegyenlítését követően idén is hasonló nagyságrendű eladásra lehet számítani.

Címkék:
könnyűipar,