Pénzcentrum • 2009. április 20. 05:40
A roncsprémium bevezetésének lehetőségéről, az első negyedéves újautó eladási adatokról, az autóhitelezés változásainak hatásáról, a használt piacról és az iparág jövőjéről kérdeztük Gablini Gábort a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnökét.
Pénzcentrum: Hogyan értékeli az újautó piacot az első negyedéves értékesítési adatok tükrében?
Gablini Gábor: Az első negyedévben közel 35 %-os csökkenést követően valamivel több, mint 27 ezer új autó talált gazdára, ami jelentős elmaradásnak nevezhető az előző évi 40 ezres eladáshoz képest. Az autópiac teljesítménye annak ellenére csökkent, hogy a kereskedők soha nem látott mértékű akciókkal ösztönözték újautó vásárlására az érdeklődőket.
Pénzcentrum: Mi állhat a visszaesés hátterében?
Gablini Gábor
Gablini Gábor: A csökkenő eladások részben a hitelezési feltételek szigorításnak tudhatók be, de hangsúlyozom, hogy az új finanszírozási irányelveket az egészséges piaci környezet visszaállítását megcélzó folyamatok egyik elemének kell tekinteni. A kockázatos önerő nélküli hosszú távú finanszírozási lehetőségek olyanokat is újautó beszerzésére csábítottak, akik egyébként nem engedhették volna meg maguknak a vásárlást. Idén elsősorban azok a vásárlók szorultak ki a piacról, akik egyébként sem rendelkeztek megfelelő anyagi és jövedelmi fedezettel egy újautó megvásárlásához. A bankok a korábbi lazábbnak mondható adósminősítés után sokkal komolyabb hitelbírálati szempontokat vezettek be, ebben a tekintetben körülbelül 1 éves időtávon jöhet létre az egyensúly.
Pénzcentrum: Mekkora a valós magyar újautó-piac és mire számít idén?
Gablini Gábor: A reális belföldi piac éves szinten 160 ezerre tehető, ami 140 ezer személyautó és 20 ezer kishaszongépjármű értékesítéséből tevődik össze. Az első negyedéves számok tükrében 2009-ben 90-100 ezer újautó eladására számítok, ami a roncsprémium bevezetése esetén akár 15-20 ezerrel is magasabb lehetne.
Pénzcentrum: Milyen hatással volt más országok piacára a roncsprémium bevezetése és mire lehet számítani Magyarországon?
Gablini Gábor: Tudomásom szerint jelenleg 18 európai országban működik valamilyen vásárlásösztönző program, elsősorban a 10 évnél idősebb járművek leadását és megsemmisítését támogatják újautó vásárlása esetén. Egyes országokban lassult az értékestés csökkenése, de akad olyan példa is ahol a kedvezményeknek köszönhetően több autó talált gazdára, mint egy évvel ezelőtt. A támogatások pozitív hatása minden érintett országban érzékelhető, hiszen az autóipar multiplikátor jellege a kapcsolódó iparágakon (gyártás, könnyűipar, kereskedelem) keresztül a teljes munkaerőpiacra kifejti a hatását. Ezt igazolja, hogy olyan országokban is elindították már a programot, ahol egyébként nincs is autógyár. Európai szintű döntés, hogy az autóipart támogatni kell, mert önmagában képes tompítani a kedvezőtlen recessziós hatásokat.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hazánkban egyelőre nem látok komoly szándékot a roncsprémium bevezetésére, a döntéshozók nem veszik tudomásul, hogy a Suzuki-gyár megmentése és a kedvezményes csomag bevezetése nem ugyanazt jelenti. Véleményem szerint leszámolhatunk egy illúzióval, a roncsprémium bevezetése Magyarországon az előttünk álló 3-6 hónapos időszakban valószínűtlen. Az akciós készletek rövidesen elfogynak, a kedvezőtlen forint árfolyamok következtében pedig rövidesen áremelkedés kezdődhet az újautó piacon.
Pénzcentrum: Mit tanácsol az autóvásárlás előtt állóknak?
Gablini Gábor: Aki megengedheti magának az újautó vásárlást, az minél hamarabb tegye meg, mert annál többet tud spórolni. A várható áfa-emelés és a gyártási költségek emelkedése újabb fogyasztói áremelkedést generál majd a szalonokban. A második és harmadik negyedévben a piac próbál majd megbarátkozni a magasabb árakkal, ami az eladások további csökkenéséhez vezethet. A negyedik negyedévre a vásárlók elfogadhatják, hogy a folyamat visszafordíthatatlan és mindez az új modellek megjelenésével párosulva a piac élénküléséhez vezethet.
Pénzcentrum: Mi játszódik le eközben a használt piacon?
Gablini Gábor: Az újautó kereskedők a használt autó beszámításokon és értékesítéseken keresztül maguk is a használt piac aktív és meghatározó szereplői. Az elmúlt hónapok tendenciái a használt piacon is leverték az árakat, a válság hatására az érdeklődés is csökkent. A piac folyamatosan tisztul, a második negyedévre várt áremelkedés első jelei már most tapasztalhatóak. Fokozatosan visszatér az a bevált, egészséges trend, ami a használt piacot éveken át jellemezte. Az elmúlt évben körülbelül 250 ezer használt autó cserélt gazdát Magyarországon, az árazás terén történt eltolódások kiegyenlítését követően idén is hasonló nagyságrendű eladásra lehet számítani.