Pénzcentrum • 2009. április 6. 12:00
A mérnököket mindig is vonzották a rekordok, különösen igaz ez, ha egy 103 éves sebességi világrekordról van szó. A gőzmeghajtású járművek sebességi világcsúcsát 203 kilométer per órával még 1906-ban Daytonában állította fel az amerikai Fred Marriot, amit azóta sem sikerült túlszárnyalni.
Túlzás lenne azt állítani, hogy rengeteg kísérlet fulladt kudarcba az elmúlt évszázadban, mivel az idők során a technológia majdnem feledésbe merült. Egy brit csapat azonban elérkezettnek látta az időt arra, hogy leporolják a régi terveket és a mai technikai ismeretekkel kiegészítve létrehozzák a XXI. század villámgyors gőzgépét.
A British Steam Car magára vállalta a feladatot, az első tesztek bíztató eredményeket hoztak, de a csúcsdöntésnek még a közelébe sem értek. A csapat számításai szerint akár a 275 km/h is elérhetővé válhat, amennyiben sikerül minden tervet megvalósítani. A 3 tonnás prototípus biztonsági fejlesztései és beállítási munkálatai még folyamatban vannak, az eddigi tesztek során csak 128 km/h-ig nyomták a gázpedált.
A jármű vezetését magára vállaló Don Wales elmondta, hogy a tesztek bíztatóak, de a gépet csak akkor járatják csúcsra, ha az a biztonsági követelményeknek minden tekintetben megfelel. A teljesítmény fokozatosan javul, már most érezhető, hogy a kemény munka eredményre vezethet, így rövidesen megdőlhet a szakállas világrekord.
A gőzautó karosszériája rendkívül könnyű szénszálas anyagokból készült. A gőzmotor meghajtásához másodpercenként közel egy liter vizet pumpálnak a jármű szívébe, ami a tervezők szerint turbinák és többszörös áttétek segítségével biztosíthatja a sportautókat megszégyenítő várható végsebességet.