Pénzcentrum • 2009. március 31. 13:00
Akár még olcsóbbak is lehetnek az autók!
A legnagyobb optimizmusra enged következtetni a 2010-re prognosztizált 200 ezer darabos újautó eladás, hiszen nem egy olyan előrejelzésről is hallottunk már, amely már a 80-90 ezernek is örülne.
Lőcsei Tamás hozzátette, hogy az általuk becsült érték az importőrök, disztribútorok adatain, és ezek változásain, valamint a régiós szinten alacsonynak tartott autósűrűségi adatainkon alapul. Idén év végére ráadásul már némi fellendülésre is számítanak. Azonban ha a válság elhúzódik, úgy ez a 200 ezres eladási terv persze messze nem fog megvalósulni.
Az optimista hang fő magyarázataként Lőcsei azt említette, hogy "Magyarországon az autósűrűség még mindig elmarad a térség más országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra, addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404".
Az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva Magyarországon még mindig olcsóbbak az új autók, mint a térség más piacain. Ráadásul az országban az autóértékesítési trend elmozdulást mutat a kis kategóriájú járművektől a közép-, vagy akár a luxuskategória irányában, ami lehetőséget teremt a kereskedők számára a magasabb árrések elérésére. A luxusmárkák, mint például a BMW, vagy a Mercedes 20%-os értékesítés növekedést könyvelhettek el 2008 első három negyedévében 2007 azonos időszakához képest.
Pozitív fejlemény lehet a PwC szerint a keresletcsökkenés, illetve a felhalmozódott készletek miatti árcsökkenés, amit az is indokolhat, hogy az autógyárak most nagyiramban költségoptimalizálnak, ami a fajlagos költségeket csökkentheti. A képet természetesen a forint árfolyama erősen árnyalja, az árcsökkenés tehát nem tehető biztosan zsebre.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A nemzeti valuta fluktuációja lehetetlenné tesz minden pontos előrejelzést. A helyzet ezen kívül nagymértékben függ attól is, hogy ezekben a nehéz időkben sikerül-e megnyugtatni a pánikszerűen reagáló vásárlókat, hiszen a bizonytalan környezet miatt most még azok is elhalasztják az újautó vásárlást, akik egyébként megengedhetnék maguknak.
Összességében a kereskedőkről elmondható, hogy 2010 előtt nem igazán számíthatnak javulásra, így a hazákban működő mintegy 800 disztribútor 10-20 százaléka biztosan le fogja húzni a rolót. A maradéknak is át kell azonban alakítania finanszírozási struktúráját, hiszen az eddigi nem lesz fenntartható. Eddig ugyanis az autóhitelt nyújtó pénzintézetek voltak azok, akik jutalékok formájában sokszor eltartották a kereskedéseket, akiknek ráadásul likviditásukra sem kellett figyelniük, hiszen az autók beszerzését is sokszor a bankok végezték. Ez mostantól nem biztos, hogy így lesz.