Pénzcentrum • 2009. március 31. 14:15
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. értékesítési mutatóiból kiderül, hogy 2009 első két hónapjában az előző év hasonló időszakához képest az eladott e-matricák darabszáma és a realizált árbevétel is csökkent, amire az elmúlt 5 esztendőben nem volt példa. Az értékesítési adatok enyhe lejtmenete mellett az autópályák forgalma is némiképp visszaesett.
Az ÁAK Zrt. aktuális értékesítési adatai alapján elmondható, hogy megtörni látszik az a növekedési trend, amely az eladott e-matricák darabszámát jellemezte az elmúlt 5 évben. 2009 első két hónapjában a múlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy 5 %-kal kevesebb úthasználati jogosultságot vásároltak, ami 4 %-os bevétel-visszaesést eredményezett. Ez a 2008-as 16,7 milliárd forinttal szemben 2009-ben közel 16,1 milliárd forintos bruttó összeget jelent.
A legszembetűnőbb csökkenés a havi és a heti, valamint a teherautók számára érvényes 1 napos e-matricák forgalmában tapasztalható: az elsőből 9, a másodikból 6, a harmadikból pedig 12 %-kal fogyott kevesebb az első két hónapban. A kereslet visszaesése az éves és a 4 napos úthasználati jogosultságoknál is megfigyelhető, igaz, ezeknél jóval kisebb, 2 százalékos mértékben. Az előbb felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladott darabszáma 1 %-kal emelkedett.
Ha kategóriánként vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a személyautókra érvényes D1-es e-matricákból 2 százalékkal, a teherautókra érvényes D2-esből 4, a D4-esből pedig 14 %-kal fogyott kevesebb. Ezzel szemben a szintén teherautókra érvényes D3-as kategóriában 18 %-kal váltottak több úthasználati jogosultságot (igaz, alacsonyabb áron).
Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán figyelhető meg, amelyen 2009. január-februárban átlagosan 5-10 %-kal közlekedett kevesebb jármű, mint az előző esztendő hasonló időszakában (egyes szakaszokon a csökkenés mértéke a 15 %-ot is elérte). Szintén jelentős, 5-10 %-os visszaesés mutatkozik az M0-s autóút déli szektorának forgalmi adataiban. Stagnálás figyelhető meg az M3-as és az M7-es autópályák esetében is, ami szintén trendfordulót jelez az évek óta tapasztalható erőteljes növekedéshez képest.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Bár az értékesítési darabszámok, az ebből realizált árbevétel és a forgalmi adatok csökkenésének okait egyelőre még vizsgálják a szakemberek, a jelenség magyarázata valószínűleg a világgazdasági válság hatásaiban is keresendő. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az eladott e-matricák darabszáma elsősorban a teherautókra érvényes kategóriákban esett vissza látványosan (ez alól kivételt egyedül a D3-as kategória képez).