Pénzcentrum • 2009. március 26. 05:55
Ahogy közeledik a jó idő, egyre többen cserélik le az autót, illetve a tömegközlekedést kétkerekű járműre, kerékpárra, vagy robogóra. Akik azonban még csak kacérkodnak a gondolattal, hogy hasonló lépésre szánják magukat, és beruházzanak egy kétkerekűre, vagy épp lecseréljék régi járgányukat, talán segítségükre lehet a német autószövetség (Adac) most megjelent első motorkerékpár-tesztje. Lássuk, melyik kétkerekű viszi a pálmát!
Az Adac autó, téli- és nyárigumi, sőt iskolabusz tesztjei már évek óta ismertek, most azonban kibővítette a repertoárt scooter-teszttel is, méghozzá 125 köbcenti alatti, és ennél nagyobb szegmensre bontva a motorkerékpárokat.
A tesztek során külön értékelték többek között a motorkerékpárok kialakítását, felépítését, ezen belül is az általános felépítést, a csomagtartó mértét és itt vizsgálták meg a világítást is. Szintén pontozták egytől ötig terjedő skálán, ahol a komfort szintjét, például hogy szél ellen mennyire védi a lábat, felsőtestet a motor, illetve a rugózását is értékelték.
A motorkerékpárok esetében nyílván a sebességnek is jelentősége van, így a 0-ról 80 km/órára való gyorsulását is lemérték, valamint az elérhető sebességmaximumot is, hiszen utóbbi alkalmanként jelentősen eltér a valóságban a papíron leírtaktól.
Tesztelték természetesen a fékeket is, méghozzá 80 km/órás sebességnél, egy és két fő esetében egyaránt.
Sokak számára ma már fontos a környezet is, ezért megnézték a járművek szennyezőanyag kibocsátását is, valamint azt is, hogy egy tankkal milyen távolságra lehet eljutni, vagyis milyen a motor "hatótávolsága".
És ha ugye tesztről van szó, akkor mindenképp ki kell térni az ár-érték arányra is, hiszen nem mindegy, hogy a mennyiért képes a csodára egy járgány. A költségek meghatározásához nyilván feltételezésekkel kell élni, mint például a jármű tartási idejére vonatkozóan, melyet az Adac szakértői 3 évben határoztak meg. Az éves használatra vonatkozóan azt feltételezték, hogy legalább 5 ezer kilométert fut a jármű évente, és minden 10 ezredik kilométer után kerékcserére kerül sor.
Ahhoz, hogy több éves költségekkel lehessen számolni, az üzemanyagárakra vonatkozóan is hipotéziseket állítottak fel, amely szerint benzin esetében 3 évig a 2009 év elején érvényes árakkal számolnak, vagyis literenként 1,4 euróval, elektromos áram esetén pedig 0,25 euró/kWh-val. Természetesen ezen felül a biztosítási költségeket, a jármű évenkénti értékvesztését, a rendszeres szervizköltségeket is figyelembe vették a számítások során.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Összességében a teszten részt vett járművek mindegyike "jó" minősítést kapott (német rendszernek megfelelően az egyes érték jelenti a legjobbat, tehát a kiváló minősítéshez 0,6-1,5 közötti pontszámot kellett elérnie, a jóhoz 1,6-2,5 közöttit), kivéve a 125 köbcentis kategóriába tartozó Aprilia Sportcity One 125, amelyet "kielégítőnek" minősített az autószövetség.
A legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással a Honda Lead 110 büszkélkedhet, amely 100 kilométeren 2,6 litert fogyaszt.
A nagyobb, 125 köbcenti feletti kategória győztese a Yamaha Tmax 500 lett, különösen ami a fékeket, a gyorsulást, és a maximális sebességet és a kialakítását illeti, őt követte a Honda SH 300 i, a Peugeot Geopolis 400 Executive és a Suzuki Burgman 650 Executive.
A részletes összehasonlító-táblázatokban minden fontos adat megtalálható, ezek alapján mindenki eldöntheti, hogy a számára fontos kritérium alapján melyiket tartja a legjobb motorkerékpárnak.
Persze mielőtt bárki négy kerékről két kerékre váltana, és nagyobb beruházásra szánná el magát, érdemes egy próbát tenni, hiszen nem biztos, hogy mindenkinek fekszik például Budapest forgatagában motorozni. Egy balesetnél ugyanis ami az autóban csak karcolást okoz, az bizony motorkerékpár esetén komoly sérülést is jelenthet. Ezt megelőzendő alkalmas védőfelszerelésről, protektorokról, motoros ruháról is gondoskodni kell.