Világgazdaság • 2009. március 13. 10:00
A gumiabroncsgyártókat is hamar elérte a világválság. A csökkenés miatt a Magyarországra várt indiai Apollo Tyres is évekkel elhalasztotta a döntést tervezett kelet-európai befektetéséről.
Az Apollo Tyres már a múlt év végén jelezte, hogy a válság miatt későbbre halasztja döntését az új gumigyárról, amelyre továbbra is eséllyel pályázott Magyarország.
Pedig a gyöngyösi helyszínről született döntés visszavonása után ötvenes nagyságrendben jelentkeztek magyar települések, hogy befogadnák a gyárat. Az Apollo Tyres 200 millió eurós beruházással 900 fős gumiabroncsgyártó üzem építésére készült Gyöngyösön, tervét egy ottani népszavazás kimenetele miatt visszavonta. A termelés ez év végén kezdődött volna meg, és az anyacég 2010-ben már 350 millió eurós bevételre számított.
Az elmúlt években azonban más befektetők révén jelentős gumiabroncsgyártó kapacitások épültek ki Magyarországon. Ezek egyike a japán Bridgestone-é, amelyet tavaly áprilisban avattak fel a tatabányai-környei ipari parkban. A 190 millió eurós beruházás révén a csaknem 200 fővel indult üzem személy- és kisteherautókhoz gyárt abroncsokat, a tervek szerint 2009 első fél évétől napi nyolcezer darabot.
Azt azonban nem tudni, megvalósulnak-e a tervek, a gyár mindenesetre működik, míg a Bridgestone öt másik európai üzemében február végén meg nem határozott időre leállították a termelést.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Hankook első európai gyárának kapacitáskihasználtsága az első fél évben 90 százalék körül. A jelenleg 1200 fős gyár 2007 nyarán kezdte meg a termelést, és kapacitása az elmúlt év októberére érte el a napi 15 ezer darabot. Így - a tavalyi 4 millió után - ebben az évben akár 5 millió abroncs is készülhet Rácalmáson, ahol nem vonták vissza a gyárbővítésre vonatkozó eredeti tervet.
Az Európában 39 gyárral rendelkező Michelin eddig csaknem 42 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre Magyarországon. Nyíregyházán személygépkocsiabroncs-gyártás, valamint félkész termékek gyártása folyik. A járműipari recesszió miatt Nyíregyházán januártól már csak heti hat napon át folyik a termelés, Budapesten pedig a közelmúltban vezették be a négynapos munkahetet.