Pénzcentrum • 2009. február 24. 14:15
Az utóbbi hónapok közúti ellenőrzései alkalmával a rendőrség több gazdát is megbüntetett, akik túlméretes, lassú járműveikkel hajtottak a közutakra anélkül, hogy az előírt engedélyeket beszerezték volna. A meglepetésre okot csak az ellenőrzések szaporodó száma adhat, hiszen az útvonalengedély kiváltását már régóta jogszabály írja elő, s a túlméretes járművek bírságolását tartalmazó rendelet is csaknem két éve van hatályban.
A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedését a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet szabályozza. A KRESZ 51. § (1) bekezdése szerint a túlsúlyos, túlméretes járművek a közúti forgalomban csak útvonalengedéllyel, az engedélyben meghatározott útvonalon és feltételek megtartásával vehetnek részt.
Az érvényben lévő szabályozás szerint a 2,55 méter szélességet meghaladó járművek útvonalengedély-kötelesek. A méretadatoknál azt a méretet kell figyelembe venni, amellyel a jármű (vagy járműszerelvény) ténylegesen közlekedik, mivel előfordulhat, hogy a vontatóhoz szerelt tartozék, illetve munkagép révén válik túlméretessé egy jármű - mondta el Légrádi Veronika, a Magyar Közút Kht. szóvivője.
A túlméretes mezőgazdasági járművek közlekedésének biztonsága érdekében a közút kezelője előírja azokat a napszakokat, amelyekben e járművek a forgalom legkisebb akadályozása mellett a legcsekélyebb baleseti kockázatot jelentik: az egy, két és három számjeggyel jelölt országos főutakon éjjel 19-6 óra, illetve nappal 10-15 óra között közlekedhetnek.
A mellékutakra vonatkozóan nincs napszakkorlátozás. A túlméretes járművek közlekedésének biztonsága érdekében az út típusa és a jármű mérete függvényében akár autós kíséretet is előírhat a közútkezelő, illetve minden esetben figyelmeztető jelzéseket - sárga villogót és piros-fehér harántsávos fényvisszaverő táblákat - kell a járművön elhelyezni.
Közös érdekünk, hogy ezeket a mindannyiunk számára fontos szabályokat minden termelő betartsa - hívta fel a figyelmet Pirityi András, a Magyar Közút Kht. útvonal-engedélyező osztályvezetője. - A túl széles mezőgazdasági járművek könnyen átlóghatnak a szemközti sávba, amivel - a nagy sebességkülönbség miatt - akár komoly balesetek okozói is lehetnek. Meggyőződésem, hogy a gazdák számára nem maguk a rendelkezések, illetve a méltányosnak tekinthető eljárási díjak, hanem a közúti hatósági ellenőrzések megszigorodása és a kivetett bírságok mértéke okozta a meglepetést.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Márpedig az ellenőrző hatóság a bírság mértékét nem mérlegelheti. A közúti árufuvarozáshoz és személyszállításhoz kapcsolódó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről szóló 57/2007. (III. 31.) Korm. rendelet 9. §-a szerint 200 000 forint közigazgatási bírságot kell annak fizetnie, aki útvonalengedély nélkül túlméretes járművel közlekedik, a túlsúlyos járművel közlekedőket pedig 300 000 forint bírság sújtja ugyanezért.
A kormányrendeletet néhány hónapon belül felváltó új jogszabály a bírságtételeket várhatóan a túllépés mértéke szerint fogja differenciálni. Az országos közutak esetében a Magyar Közút Kht. jogosult az útvonalengedély kiadására - az ehhez szükséges információkat a társaság honlapján (www.kozut.hu), az "Útvonal-engedélyezés" menüpont alatt találhatja meg az érdeklődő.