Lendült a pallos: csonkolták a hiteleket!

Pénzcentrum2009. január 14. 05:40

Sokan egyetértenek azzal, hogy előbb vagy utóbb a hitelválság nélkül is rendet kellett volna tenni a hazai autófinanszírozásban. A piacon olyan öngyilkos konstrukciók terjedtek el, melyek teljesen valószerűtlen képet festettek a lufiként felfújódó piacról. Az eladási mutatók rekordokat döntögettek, a vásárlók felelőtlenül túlvállalták magukat, az önerő nélküli vásárlási lehetőségekkel pedig tálcán kínálták fel az új autókat a csalóknak.

A hitelválság azonban megelőzte a változtatásokért kiáltó szektort és ősszel végigsöpört a bankrendszeren, majd a hitelekre épülő autópiacon. A piaci szereplők egyetértettek azzal, hogy rendet kell csinálni a mesterségesen felpumpált szegmensben, bár a pénztárca duzzasztó rekord eladásokról és a nagyszámú hitelkihelyezés után járó jutalékokról sokan csak keserű szájízzel mondtak csak le.

Az optimista előrejelzések szerint a feltételrendszer szigorítása 5-10 %-kal vetheti vissza az eladásokat, a legnagyobb autófinanszírozók szerint a 30-40 %-os csökkenés sem érheti váratlanul a piacot. A vásárlási kedv mérséklődésével a hitelezési szigorításokon túl a válság egyéb gazdasági következményei is okolhatóak.

A korábban készített becslések távol állnak a 2009-es valóságtól, a korábbi tendenciákra épített várakozásokat mélyen alulmúlhatja az idei év. A 160-170 ezer új autó eladásról szóló publikációkat sutba lehet dobni, ugyanakkor több autószalon és lízingcég sorsa is megpecsételődhet a jelentős visszaesés következtében.

A legfrissebb prognózisok 120 ezer új autó eladását valószínűsítik 2009-re, az új feltételek sok érdeklődő előtt bezárják a kapukat. A szalonok akciókkal próbálják vásárlásra ösztönözni a lakosságot, akik a 20 %-os önerő miatt azonban kétszer is meggondolják, hogy belevágjanak az üzletbe.

Az önerő nélküli 120 hónapos konstrukciók eltörlését követően 2009-től a vételár négyötödét lehet maximum 96 hónapra felvenni. A havi részleteket annuitással (egyenletes törlesztés) kell kiszámítani, így az adósok hosszabb távra könnyebben tudják megtervezni a kiadásaikat, az ügyleti kamatlábnak változatlannak kell lennie a futamidő alatt.

Az új futamidő és hitelösszeg plafon ugyan csak ajánlás, az ezek túllépése esetén életbelépő kötelezettségek azonban minden finanszírozót eltántorítanak az ettől kedvezőbb feltételek biztosításától. A kockázatos konstrukciók visszaszorítása érdekében hozott intézkedések megszűrik a vásárlói réteget, az értékesítők és a finanszírozók - közvetve a gyártók és a beszállítók - ugyanakkor nagy árat fizetnek.

A várható értékesítés csökkenésnek megfelelően újra kell számolni az idei bevételi terveket, sokan a veszteségek enyhítése érdekében családok megélhetését veszélyeztető, népszerűtlen döntéseket kénytelenek meghozni. Az autógyárak fokozatosan csökkentik a termelési kapacitást, a beszállítók lassan munka nélkül maradnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A piaci verseny lendülete várhatóan alább hagy, ami véget vethet a finanszírozási ajánlat készítők korábbi, fokozottan kockázatvállaló gyakorlatának. A forgalomkiesés csökkentését szem előtt tartva készletsöprő értékesítési akciókat hirdetnek a kereskedők, ez azonban csak tüneti kezelés a piacon várható borúlátó jóslatokhoz képest.

A hazai értékesítők többször is arról számoltak be, hogy a vásárlók többsége túlvállalja magát és a törlesztőrészleten felül nem számol az egyéb fenntartási költségekkel. Átlagos használat esetén a biztosítások, az adók és az üzemanyagszámlák végösszege havi bontásban meg is haladhatja a havi részletet, ami teljesen felboríthatja a családok költségvetését.

Idén sok érdeklődő számára az új autó csak álom marad, a szakértők szerint a tisztulás évét követően 2010-ben közelítheti meg a kereslet és a kínálat az egyensúlyi helyzetet. A forint gyengülése miatt a devizában eladósodott autósok körében jelentős számú bedőlésre lehet számítani, ami legtöbbször az autó visszavételét eredményezi.

Ezek újraértékesítése az autók gyors értékcsökkenésének természetéből fakadóan nem fedezi a fennálló tartozásokat. Az ilyen családoknak az autó leadása után maradnak tartozásaik. A használt autó piacot tovább hígítják, az elértéktelenedést pedig felgyorsítják ezek az ügyletek.

A kereskedők értékesítési adatai azt mutatják, hogy a kezdeti megtorpanást éles visszaesés követte, sokan bizonytalanul néznek a 2009-es év elé. A gyártók gyorsan reagáltak a piac változásaira és a készletek felduzzasztása helyett várhatóan csak megrendelésre készítik majd el az új járműveket. Az intézkedések piacra gyakorolt hatásait elsőként a januári értékesítési adatok számszerűsítik majd.

Címkék: