Pénzcentrum • 2024. október 11. 16:36
Noha mind a hazai felnőtt korú lakosság, mind a kis- és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok többsége rendelkezik mesterséges intelligencia (MI) megoldásokat integráló digitális eszközökkel (pl. okostelefon, asztali PC, laptop), illetve szolgáltatásokkal (mobilinternet, vezetékes internet-előfizetés), továbbá a többség rendszeresen vesz is igénybe MI-alapú online szolgáltatásokat, csupán minden negyedik lakossági és minden harmadik vállalati felhasználó vallotta magát inkább vagy kifejezetten tájékozottnak ezen a téren – derült ki a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Digitális Üzletága által 2024 első félévében végzett kutatásból.
A kutatási eredmények alapján az online szolgáltatások közül a keresőszolgáltatások (84 százalék), a közösségi médiaplatformok (77 százalék), illetve a videómegosztók (63 százalék) bizonyultak a legszélesebb körben használt MI-rendszereknek. A válaszadók alapvetően azzal is tisztában vannak, hogy mely szolgáltatások azok, amelyek MI-megoldásokat alkalmaznak: 80 százalék feletti arányban a virtuális személyi asszisztenseket, a keresőszolgáltatásokat és a videók azonosítására szolgáló technológiákat említették, de kétharmad feletti arányt kaptak a szövegek és képek online létrehozását támogató, illetve fordító megoldások, továbbá a közösségi médiaplatformok is.
A válaszadó vállalkozások 35 százaléka inkább vagy egyáltalán nem érzi magát tájékozottnak a mesterséges intelligenciát illetően. Semleges pozíciót az érintettek harmada foglalt el, míg inkább vagy teljes mértékben felkészültnek az érintettek 32 százaléka vallotta magát.
Az MI-megoldásokat alkalmazó szolgáltatások közül a hazai vállalkozások körében a legnépszerűbbek az internetes keresőszolgáltatások (94 százalék), valamint az online pénzügyi megoldások (87 százalék). A megkérdezettek több mint háromnegyede (78 százalék) online közüzemi szolgáltatásokat, 61 százalék pedig online fordítóprogramokat is használ. A többség közösségi médiaplatformokon is jelen van (56 százalék).
Az MI-rendszerek tudatos és tervezett használata csak a hazai vállalkozások szűk körére jellemző. A távolmaradás okaként a megkérdezett vállalkozások közel fele elsősorban az ilyen technológiák általuk vélelmezett hasznosságának alacsony szintjét/hiányát említette, harmada pedig az adott területen elérhető lehetőségekkel kapcsolatos ismeretek, illetve a megfelelő szakemberek hiányát.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A hazai vállalkozások többsége szerint az MI új piacokat, új iparágakat hozhat létre, és a munkavégzés során csökkenti a hibalehetőségek számát. A válaszadók kevesebb mint fele vélekedett úgy, hogy az MI az automatizáció miatt munkalehetőségeket, munkaköröket szüntet meg.