Óvatosan ezekkel az SMS-ekkel, e-mailekkel: új a csalók módszere, így nullázák le a bankkártyádat

Meszlényi Tamás2024. szeptember 3. 10:01

Az utóbbi években Magyarország is hatalmas sikereket ért el a pénzügyi rendszer digitalizálása terén – gondoljunk csak a négy és fél évvel ezelőtt indult azonnali fizetési rendszerre, amely a korábbiakhoz képest sokkalta gyorsabbá és könnyebbé tette az átutalások lebonyolítását. A fejlődésnek azonban árnyoldala is van – az utóbbi időszakban egyre többször hallani a digitális világban elkövetett csalásokról, visszaélésekről, melyekkel a magyar lakosságot is egyre nagyobb mértékben tudják megkárosítani. Az alábbiakban a leggyakoribb ilyen csalási módszereket gyűjtöttük össze, illetve szakértő segítségével azt is megvizsgáltuk, hogyan lehet védekezni ezek ellen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nyáron publikált, 2024. I. negyedévére vonatkozó adatai szerint 2023. utolsó negyedévéhez képest 28,5 százalékkal emelkedett a Magyarországon kibocsátott fizetési kártyákkal elkövetett visszaélések száma. A szóban forgó csalások összértéke ennél kisebb, ám szintén jelentős mértékben, 15,8 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző negyedévben. Az ezekkel az esetekkel kapcsolódóan leírt kár 20,2 százalékkal nőtt – az összesen 1,8 milliárd forintnyi kár 70,3 százalékát, azaz nagyjából 1,3 milliárd forintot kellett az ügyfeleknek viselniük.

A nem kártyás forgalomban történt sikeres visszaélések összértéke a háztartási szektoron belül 5,4 százalékkal nőtt, melyek így 5,4 milliárd forintot tettek ki. Sokkal rosszabb a helyzet azonban, ha nem csak a háztartási szektort vesszük figyelembe – ebben az esetben a nem kártyás forgalomban történt visszaélések darabszáma már 23,1 százalékkal emelkedett, jóllehet ezek összértékét nagymértékben torzítja egy nagy értékű vállalati visszaélési eset, mellyel együtt a sikeres visszaélések összértéke már 13,3 milliárd, míg az ezekhez kapcsolódó leírt kár 11,6 milliárd forint volt.

A jegybank tájékoztatása szerint a fizetési kártyás és a nem kártyás forgalomban is az adathalászat és a pszichológiai manipuláció jelentették a leggyakoribb visszaélési módszereket, de az ügyféljelszavak megszerzésével, valamint a távoli hozzáférést lehetővé tevő programok telepítésével az ügyfelek mobil- vagy netbankjához közvetlen hozzáféréssel elkövetett csalások is jelentős részt képviseltek a vizsgált időszakban.

Egyáltalán nem elhanyagolható problémáról van tehát szó, hiszen láthattuk, hogy a csalók csupán egyetlen negyedév leforgása alatt is sok milliárd forintot gomboltak le az áldozatokról. A kérdés súlyosságát jelzi, hogy az folyamán sorra jelentették be a hazai bankok, hogy napi átutalási limiteket állítanak be az internet- és mobilbankból indított átutalásokra. Csakhogy önmagában a bankok által alkalmazott visszaélés megelőző eszközök fejlesztése nem elég – a visszaélések megelőzéséhez az ügyféloldali elővigyázatosság is rendkívül fontos. Érdemes tehát képben lennünk azzal, hogy egyáltalán milyen módszereket alkalmaznak a csalók, mire érdemes ügyfélként odafigyelni?

Csalási módszerek – nem könnyű kiigazodni

Fent már említettük, hogy az adathalászat és a pszichológiai manipuláció jelentik a leggyakoribb csalástípusokat, ám ezeket természetesen további alkategóriákra bonthatjuk, illetve egyéb szempontok szerint is csoportosíthatjuk a visszaélési módszereket. Az egyik ilyen csoportosítási szempont lehet, hogy a csalók milyen eszközön, csatornán keresztül igyekeznek megtéveszteni az áldozatokat, illetve hozzáférni azok adataihoz, majd végső soron a pénzükhöz.

A csalók egyébként minden, a hétköznapok során használt csatornán keresztül támadhatnak – épp úgy próbálkozhatnak telefonon (illetve SMS-ben), mint számítógépen (ezen belül kifejezetten gyakoriak az e-mailes csalások). A különféle csalási módszernek ráadásul sokszor a laikus fülnek teljesen ismeretlenül hangzó, idegen neveik vannak – ilyen csalási módszer többek között például a vishing, a wangiri, a spoofing, a smishing és a phishing is, csak hogy néhányat említsünk. Annak érdekében, hogy könnyebben kiigazodjunk ezek között, megkerestük Bor Olivért, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának (SZTFH) kiberbiztonsági és kommunikációs szakértőjét.

Mit mond a szakértő – telefonos csalások

Bár a leggyakoribb csalástípusokról már volt szó, Bor Olivért első körben mégis arról kérdeztük, hogy melyek jelenleg a csalók legkedveltebb módszerei, illetve arról, hogy történt-e ezen a téren valamiféle elmozdulás az utóbbi években.

Csalástípust tekintve az adathalász támadásokat szükséges kiemelni, mely a mai napig a kibertámadások és csalások legnagyobb százalékát jelenti. Az évek előrehaladtával az alapmódszer változatlan maradt: pszichológiai manipulációt alkalmaznak a bűnözők és egy azonnali döntéshelyzetbe akarják a leendő áldozatot belekényszeríteni. Mindezt valamire hivatkozva és sürgető hangnemben teszik (pl. számla befizetésének az elmaradása vagy éppen gyanús tranzakció észlelése a számlán stb.). Bár az alapmódszer változatlan, az igénybevett eszközök listája szélesedett: manapság már nem csak e-mailben érhet minket ilyen átverés, hanem bizony résen kell lenni a közösségi média oldalakon, a társkereső oldalakon is, de nagyon gyakoriak már a hanghívással érkező csalások, vagy az SMS-ben megvalósuló átverések is. Az egyik legújabb trükk például, hogy a csalók a közösségi médiában megjelenő hirdetésekkel vagy SMS-ekben próbálják megszerezni a felhasználók banki hitelesítő adatit. A hitelesség látszatát a hivatkozott bank logójának, arculati elemeinek használatával érik el és például korlátozott idejű ajánlatokkal (pénzjutalommal, akciókkal) népszerűsítik a banki alkalmazás (valójában kártékony) frissítésének telepítését. Elhitetik a felhasználókkal, hogy a banki alkalmazásuk elavult, és biztonsági okokból a legújabb verziót kell telepíteniük: a csalók egy URL-t adnak meg, mely az adathalász applikáció letöltési helyére navigálja el az óvatlan felhasználót

- mondta el a kiberbiztonsági szakértő, aki a fenti példán kívül további, gyakran használt módszereket is elárult:

[...] A másik leggyakoribb módszer, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ő ténylegesen egy pénzügyi intézmény alkalmazottja, és egy tranzakció során fellépett hiba vagy csalásgyanú miatt telefonál, azt ígérve, hogy ő most azonnal meg tudja gátolni az esetleges átverést. Ehhez viszont azonnali cselekvésre van szükség, többek között gyakorlatilag minden szenzitív banki adat megadására (számlaszám, kártyaszám, CVC / CVV kód, pin kód stb.). A harmadik eset vagy módszer, amit kiemelnék, az az ún. spoofing csalás. Ennek az a lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot (gyakorlatilag bármire), amely a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik, ezzel elrejtve a valódi hívó fél azonosságát. Vagyis híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg a potenciális áldozatok készülékén, hanem egy másik, jellemzően olyan, ami ismerős: például egy banké, ezáltal még inkább hitelesnek beállítva a hívást.

Látható tehát, hogy egy-egy bejövő hívás során nagyon nem árt észnél lennünk, ugyanis a csalók rendkívül felkészülten próbálkoznak az áldozatok megtévesztésével. Arra a kérdésünkre, hogyan ellenőrizhető, hogy a hívó fél valóban az, akinek kiadja magát, Bor Olivér az alábbi választ adta:

Elsősorban kezeljük óvatosan és fenntartással a kéretlen telefonhívásokat! Minél sürgetőbb a hívás, annál gyanúsabb, és ilyen gyanús telefonhívás esetén ne adjunk meg személyes adatokat, sőt szakítsuk meg a beszélgetést! Ha hitelesnek gondolunk egy telefonhívást, akkor is kérjünk keresztazonosítást, melynek során a feltett kérdésekre (például anyja születési neve) a válaszok egyik felét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik felét pedig mi. Ha a kijelzett telefonszámról az látszik, hogy a bank ügyfélszolgálati telefonszáma, az sem garancia arra, hogy tényleg onnan keresik a felhasználókat. Annak ellenőrzésére, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, keressük meg a szervezet telefonszámát mi magunk (a szervezet weboldalán), és lépjünk vele kapcsolatba mi közvetlenül, de ez esetben fontos, hogy soha sem a hívó által megadott telefonszámot hívjuk vissza. A csalási szándékú hívásokat – ha az a pénzintézetünk nevében érkezett – azonnal jelentsük a saját bankunknak.

A csalók természetesen nem csak hanghívással, hanem SMS-üzenetekkel is próbálkoznak, ráadásul tévedés lenne azt gondolnunk, hogy kizárólag bankoknak adhatják ki magukat:

A csaló üzenetek során minden esetben rá akarnak minket venni valamire. Azt akarják a kiberbűnözők, hogy azonnal, érzelmektől hevítve kattintsunk valamire (egy linkre például), vagy töltsünk le egy applikációt. Ez a sürgető hangnem és a cselekvésre ösztönzés lehet a két leggyakoribb jel, ami abszolút legyen gyanús, ha SMS-t kap egy felhasználó. Fontos, hogy ne hagyjuk magunkat befolyásolni, minden esetben gondoljuk végig a dolgot és szükség esetén végezzük el a megfelelő ellenőrzést. Gyakori módszer, hogy a csalók valamilyen ismertebb márka vagy szervezet nevével élnek vissza, és azon cég nevében küldenek SMS-eket. Gyakori eset pl. a Netflix, az ELMŰ, a NAV, az ORFK vagy éppen a bankok, esetleg a csomagküldő szolgáltatók nevében elkövetett csalási kísérlet. De a közelmúltban két jelentős sportesemény is lezajlott, melyek szintén vonzották a kiberbűnözőket. Ehhez kapcsolódóan Hatóságunk nyár elején elindította „a tét Te vagy!” elnevezésű figyelemfelhívó és tájékoztató kampányát, ami a labdarúgó EB és az olimpiai játékok ideje alatt a sporteseményekhez köthető online csalásokra fókuszált. Mindenképpen javaslom, hogy látogassanak el a kampány weboldalára vagy Facebook-oldalára, ahol rengeteg hasznos információt találhatnak az olvasók.

Számítógépes csalások

Természetesen a csalók nem csak telefonon, hanem számítógépen keresztül is megkörnyékezhetik az áldozatokat, ráadásul ebben az esetben is igen széles a csalástípusok palettája. Bor Olivért mi most elsősorban az úgynevezett ransomware (zsarolóvírus) és phising (adathalászat) módszerekről kérdeztük:

A zsarolóvírus és az adathalász támadások teszik ki a kibertámadások nagy részét, továbbá a legtöbb támadás első lépése valamilyen adathalász módszer. Ha konkrét példát kéne említeni, akkor a közelmúltban megrendezett párizsi olimpia során végrehajtott zsarolóvírus támadást hoznám fel. A franciaországi Grand Palais Réunion des musées nationaux-t (Rmn) 2024. augusztus 3-án szombat este kibertámadás érte. A Grand Palais Rmn számos múzeum és kulturális helyszín fenntartásáért felelős Franciaországban. Maga az intézet az olimpia ideje alatt a vívás és a teakwando versenyek helyszíne is volt. A zsarolóvírus támadás miatt a Grand Palais Rmn egy időre leállította informatikai rendszereit, abból a célból, hogy megakadályozza a támadás terjedését. Ennek a leállításnak köszönhetően viszont több franciaországi múzeumban leállt a beléptetés vagy az online fizetési szolgáltatás. A támadók váltságdíjként kriptovalutában történő fizetést követeltek, különben kiszivárogtatják a támadás során ellopott adatokat (bár a bűncselekményért egyetlen kiberbűnözői kollektíva sem vállalta a felelősséget). Ami az egészet még érdekessé teszi, az az, hogy a támadás – minden valószínűség szerint – a Grand Palais Rmn egyik munkatársának fiókjának feltörésével indult, akinek hitelesítő adatait egy adathalász e-mail során bejuttatott információlopó malware-rel szerezhették meg

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

- árulta el a kiberbiztonsági szakember.

Látható tehát, hogy a különböző támadási módszereket akár egymással ötvözve is bevethetik a csalók, sőt, az egyik módszer (a konkrét példában az adathalászat) valójában egy másik (a zsarolóvírus elhelyezésének) „előszobájaként” szolgálhat. Ráadásul azzal is érdemes tisztában lennünk, hogy adathalászatból is többféle van – ezek az úgynevezett phising és spear phising támadások:

Mind a kettő adathalász támadást „jelent”, csak az egyik nem célzott, a másik – a spear phishing – pedig célzott támadás. Utóbbit itthon lándzsás adathalászatnak is szokták hívni, mely során a támadók személyre szabott üzenetekkel próbálják tőrbe csalni a potenciális áldozatot. A csalók folyamatosan finomítják módszereiket, és egyre több személyes információhoz férnek hozzá a közösségi média és egyéb online platformok révén, így egyre könnyebb ilyen célzott csalásokat végrehajtani. A legtöbb adathalász támadás általános üzenet formájában történik, amelyet automatikusan küldenek akár több ezer vagy több tízezer címzettnek, a lándzsás adathalászat pedig egy konkrét „hal” kifogásának kísérletét jelenti. Ezek az e-mailek már konkrét információkat tartalmaznak a címzettre vonatkozóan, és így próbálják rávenni a támadó által kért cselekvésre. A támadók többféleképpen is hozzájuthatnak a személyes információkhoz, például feltörhetik az áldozat e-mail fiókját, vagy ennél sokkal egyszerűbb módszert alkalmazva: megnézik milyen nyilvánosan elérhető információk találhatók az áldozatról a közösségi média felületeken (többek között név, lakhely, születési hely vagy idő, munkahely, érdeklődési kör stb.).

Így védekezhetünk

A fentieket olvasva természetesen azonnal adódik a kérdés, hogy mégis hogyan védekezhetünk az ilyen, kifejezetten kifinomult csalási kísérletekkel szemben?

A védekezés első lépcsője a gyanakvás, és az, hogy kezeljünk fenntartással minden, valamilyen cselekvésre ösztönző SMS-t, e-mailt, chat üzenetet vagy akár hanghívást is! Ezen kívül erősen javasolt valamilyen védelmi szoftvert használni (köznyelven vírusirtót), melyeket tartsunk naprakészen! Ezek a modernebb ún. végpontvédelmi eszközök már nem csak a kártevőt, vírust azonosítják a készülékeken (mobiltelefon is), és jeleznek, hogy valami hiba van, illetve valamit törölni kéne, hanem jobb esetben már nem is engedik a kártevő feltelepülését az adott eszközre. Például ha kapok egy adathalász üzenetet SMS-ben, amiben van egy csaló link, vagy akár e-mailben egy fertőzött fájl, akkor ezek a védelmi megoldások az üzenetek megnyitása előtt már képesek jelezni a felhasználó számára a potenciális veszélyt. Harmadik elemként mindenképpen javasolom, hogy a felhasználók nézzék át közösségi média adatlapjaikat: a támadók számára a Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter profilok igazi aranybányaként szolgálhatnak. Szelektáljanak és töröljenek olyan adatokat, amelyek megkönnyíthetik a csalók dolgát (pl. pontos születési dátum, telefonszám, személyes e-mail cím, lakcím, banki adatok, gyerekek személyes adatai, fényképek, érzékeny munkahelyi információk stb.). A közösségi oldalaknál maradva érdemes módosítani az adatvédelmi beállításokat is: állítsák privátra az egyes fiókokat és kapcsolják be a kétfaktoros azonosítást. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az adott felületre való belépéskor a jelszó mellett más valamivel is (pl. arcfelismeréssel, másik kóddal stb.) azonosítanunk kell magunkat. Fontos még a jó jelszó használata is, ami akkor kellően erős, ha legalább 12 karakteres és a betűk mellett tartalmaz számokat és speciális karaktereket is. Itt még lényeges kiemelni, hogy egy jelszót csak egy helyen használjunk fel: soha nem ajánlott ugyanazokat a jelszavakat több fióknál vagy más alkalmazásoknál használni!

- mondta el a szakértő.

Így lopják el tőlünk a legtöbb pénzt

Cikkünk elején már volt róla szó, hogy a csalók bizony már negyedéves szinten is sok milliárd forinttal képesek megrövidíteni az áldozatokat. Mindezt a kiberbiztonsági szakértő is megerősítette, aki azt is elárulta, mely módszerekkel tudják a legnagyobb károkat okozni:

A pénzforgalmi visszaélések értéke hazánkban tavaly 23 milliárd forint volt, míg idén az év első negyedévében az online csalások összege elérte a 9 milliárd forintot, tehát bő egy év alatt több mint 30 milliárd forint kárt okoztak a csalók a magyar háztartásoknak. És ez csak az a szám, amiről tudunk, mert sajnos ha kiberbűnözésről, kibertámadásokról beszélünk, akkor nagy a látencia, hiszen sokan nem beszélnek arról, ha átverték őket. A legjellemzőbb elkövetési módszereket, amikor valaki – látszólag a bankjától – kap egy sürgető hangvételű telefonhívást, hogy „támadás alatt” van a bankszámlája, és felszólítja, hogy azonnal lépjen be a netbankjába, vagy adjon meg minden érzékeny adatot, amivel meg lehet akadályozni a csalást. Emellett kiemelném az e-mailben vagy SMS-ben kapott linkekhez kapcsolódó csalásokat, melyek során a link egy hamis, de a valódira emlékeztető, hasonlító webáruház, csomagküldő szolgálat vagy streaming szolgálató oldalára vezet. Ebben az esetben a csaló honlapon további érzékeny adatok megadását kéri a felhasználóktól (belépési azonosítók, számla adatok stb.).

- mondta el a szakértő, aki így folytatta:

A harmadik leggyakoribb módozat az, amikor az állampolgárok látszólag a rendőrségtől vagy a NAV-tól kapnak egy SMS-t, hogy büntetést kell fizetniük, és a csalók ezáltal szerzik meg az ügyfelek adatait. Ezen a ponton fontos megemlíteni a KiberPajzs együttműködést, melyet a Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Bankszövetség hívott életre, és – többek között – a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága is tagja. A KiberPajzs projekt egyik legfontosabb célja a tájékoztatás, az edukáció, az ügyfelek és felhasználók figyelmének felhívása az online tér pénzügyi biztonságot veszélyeztető kockázataira. Az edukációs-kommunikációs kampány az online felhasználói tudatosságra, a digitális biztonsági alapismeretek fontosságára hívja fel a figyelmet, melyeknek birtokában az ügyfelek az online térben is biztonságban tudhatják értékeiket, megtakarításaikat.

Így lehetne védekezni a csalók ellen

Végezetül Bor Olivért arról kérdeztük, szakértőként milyen oktatási és tudatosságnövelő intézkedéseket javasolna a vállalatoknak és az egyéneknek a pénzforgalmi visszaélések elleni védelem érdekében?

A vállalatok esetében mindenképp indokolt – sőt, egy Európai Uniós irányelvnek köszönhetően jelentős számú hazai vállalatnak már kötelező is – kiberbiztonsági tudatosító képzéseket és tréningeket tartani. Az említett EU-s irányelv, az ún. NIS 2 irányelv, melynek hazai implementációs folyamatának leglényegesebb jogszabálya a Hatóságunk kezdeményezésére tavaly májusban hatályba lépett 2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről (szakmai körökben használt közkeletű elnevezésével a Kibertantv.). Ez a két jogforrás is aláhúzza annak fontosságát, hogy az érintett ágazatokban dolgozó szervezeteknek kiemelten foglalkozniuk kell a kiberbiztonsági tudatosítással és az oktatással. Ezen minden munkavállalónak át kell esnie és a cégeknek folyamatos képzést kell biztosítaniuk a területen, nem csak egyszeri alkalommal, a vezetőket is beleértve, hiszen a kiberbiztonsági kockázatok többségének szempontjából az ember a leggyengébb láncszem. A baj általában az emberek cselekvésein keresztül – mondjuk egy káros e-mailen, egy feleslegesen lekattintott linken, egy adathalász próbálkozáson – történik meg. Hatóságunk kiberbiztonsági feladatai között az egyik legfontosabb a tudatosítás, így mi is mindent megteszünk annak érdekében, hogy a felhasználók és a cégek számára kulcsfontosságú információk rendelkezésre álljanak, így az állampolgárok felkészültebbek lehetnek egy-egy online csalási kísérlettel szemben. A kiberbiztonsági tudatosítás sikere össztársadalmi érdek, és ennek előmozdítása és erősítése hozzá tud járulni ahhoz, hogy a társadalom és a gazdaság zavartalanul tudjon működni.

- mondta a szakértő, majd így folytatta:

Ezek érdekében végzi az SZTFH kiberbiztonsági szemléletformáló tevékenységét, aminek fókuszában a hitelesség, a közérthetőség és a széles körben történő tudatosító tevékenység áll. Kiemelten annak a célnak a mentén, hogy az állampolgárok figyelmét felhívjuk a biztonságtudatos internetezésre, illetve az online tér jelentette veszélyekre. A Hatóság időszakos online kampányai is a fenti célt szolgálják. A figyelemfelhívó projektekhez sok esetben más hazai szervezetet is sikerült már megnyernünk, így lehetővé téve, hogy még szélesebb körhöz jussanak el a megfogalmazott üzenetek. Ennek az egyik eszköze a „Minden kiberül” elnevezésű podcast, amely minden népszerű podcastlejátszón elérhető, tehát a Spotify-on, Google Podcasten, Apple Podcasten. Közérthetően szól mindenkihez, akit érdekel a kiberbiztonság, de leginkább azokhoz, akiket nem.

Címkék:
mnb, kiberbűnözés, phishing, visszaélés, csalók, adathalász, adathalászat, közösségi média, magyar nemzeti bank, kiberbiztonság, telefonos csalók, sztfh,