Pénzcentrum • 2024. augusztus 27. 17:14
Rengetegen kaptak a napokban adathalász SMS-t a "Magyar DPD" nevében. Ebben ékezetek nélkül írva figyelmeztetik a címzettet hogy kétszer is meghiusult a csomagkiszállítás, és arra kérik, frissítse az adatait, és egy rövidített linket mellékeltek.
Egyre gyakrabban fordulnak elő telefonon, internetes oldalakon, e-mailben és közösségi oldalakon szerveződő csalások, átverések és adatlopási kísérletek. Korábban, az online rendelések növekedésével párhuzamosan, elterjedtek a futárszolgálati SMS-nek álcázott üzenetek, és most úgy tűnik, megint ezek kaptak újult erőre.
Legalábbis a Pénzcentrum több olvasójától is érkezett jelzés, valamint a szerkesztőségünkben is többen kaptak a napokban adathalász SMS-t a "Magyar DPD" nevében. Ebben ékezetek nélkül írva figyelmeztetik a címzettet hogy kétszer is meghiusult a csomagkiszállítás, és arra kérik, frissítse az adatait, és egy rövidített linket mellékeltek.
Erre azonban nem érdemes kattintani.
A csaló SMS-ekben szereplő weboldalak mindegyike arra törekszik, hogy becsapja a látogatókat, és személyes adatokat, például bejelentkezési információkat vagy hitelkártyaszámokat szerezzen meg tőlük. Szerencsére már vannak olyan oldalak, amelyeket sikerült letiltani, de a legtöbbet egy naprakész biztonsági szoftver (például vírusirtó vagy tűzfal) is egyértelműen felismeri és jelzi.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mit tegyünk, ha átverés áldozatává váltunk?
Amint felismerjük, hogy csalás áldozatai lettünk, az alábbi három lépést kell megtennünk:
- Értesítsük a bankunkat! Mivel a legtöbb kiberbűncselekmény a banki adatokat célozza, fontos, hogy a pénzintézetünk minél előbb értesüljön az esetről. Ismertessük a történteket, és kérjük a bankkártyánk azonnali letiltását!
- Jelentsük az esetet a hatóságoknak! Az online vagy telefonos csalás ugyanolyan bűncselekmény, mint egy betörés, ezért bátran forduljunk a rendőrséghez. A leggyorsabb módja ennek a 112-es segélyhívó szám tárcsázása.
- Vegyük fel a kapcsolatot az Igazságügyi Minisztérium legközelebbi áldozatsegítő központjával! Az ottani szakemberek nemcsak jogi tanácsot és érzelmi támogatást nyújtanak, hanem krízishelyzetben azonnali pénzügyi segítséget is biztosíthatnak.