Pénzcentrum • 2023. július 19. 09:53
Közismert tény, hogy az internet a változatos csalások melegágya, azonban nem csak tőlük érdemes tartani, hanem az olyan cégektől, online piacterektől, ahol manipulatív reklámokkal, pszichológiai nyomásgyakorlással próbálnak a vállalatok olyan dolgokat eladni nekünk, melyekre egyébként nem is tartunk igényt. Az úgynevezett sötét minták olyan gyakorlatokat fednek, melyek ugyan nem feltétlenül illegálisak, de etikai értelemben nagyon is megkérdőjelezhetőek, mivel nem kívánt vásárlásokra kényszeríthetik a felhasználókat.
Lerágott csont, hogy az internet a melegágya a különböző csalásoknak. Az újfajta módszerekről mi is rendszeresen beszámolunk. Van azonban egy másik veszélyes gyakorlat, a manipulatív reklámok, melyektől ráadásul sok esetben a nagy cégek sem tántorodnak el, így online vásárlásoknál érdemes még körültekintőbbnek lenni, mert bárhol leselkedhet ránk egy csapda, írja a Telex a Deutsche Welle videójára hivatkozva.
Az átverések vagy csúsztatások, amelyeket nevezhetünk „sötét mintáknak”, sok a jogi szürkezónában mozog. Felhasználóként tisztában kell lennünk azzal, hogy az online cégek mindig megpróbálnak manipulálni minket – hívják fel a figyelmet a videóban.
Előfordulhat, hogy a szolgáltatók titokban raknak terméket az online piactereken a kosarunkba, de gyakori az időnyomással való manipulálás. A „már csak két szobánk van”, vagy még „öt percig él a kedvezményes ajánlat” típusú hirdetéseket jobb helyből átugrani.
Több vásárlásnál fizetésnél bukkannak elő rejtett költségek, de a zavaros megfogalmazás is gyakori trükk. Ahogy az is, hogy nehéz megszüntetni előfizetéseket, jó részben azért, mert nagyon értékes adatszolgáltatók is vagyunk. Jelenleg még kormányok és civil jogvédők is sokat vitáznak róla, hogy mi számít törvényesnek és mi csalásnak a felsorolt gyakorlatok közül, de addig is, míg ez eldől, jobb óvatosnak lenni.