Egyre több magyar menekül ide a koronavírus elől: megtalálhatják a boldogságot?

Hajdu László2022. február 17. 11:03

A Covid tragikus, de elhanyagolható story a „szép új világ”-hoz képest, ami a szemünk előtt zajlik. Barna Tamás, a Republic Group Ügyvezetője avatja be a Pénzcentrumot a metaverzumba.

Pénzcentrum: Mit tapasztalsz manapság a kommunikációs iparágban?

Barna Tamás: A szakmánk rapid és drasztikus változásokon ment keresztül az elmúlt 10-15 évben.  Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a technológia mindent átírt. Régen „elég  volt” egy kiváló szakember, nem véletlen, hogy a vezető reklám és PR ügynökségeket az alapítóikról nevezték el, legyen az Ogilvy & Mather, Young and Rubicam, vagy Hill & Knowlton. Vagyis az üzleti géniuszok határozták meg a céget. Mára ezt teljesen átalakult, szinte nap nap után érik az új kihívások a szakmát, elképesztő a  pörgés. Olyan – teljesen új - kompetenciákra van szükség, amiket szinte csak a 20-as generáció ért. Ezalatt természetesen az internet világra, azon belül is a social mediára gondolok elsősorban. Senki nem hitte volna – akár 5 éve – hogy egy reklám, branding cég kulcsfigurái  matematikusok és IT-sek lesznek. Az ügynökségek vezetőiben pedig a  változásmenedzsmenten alapuló leadership, az érzékenység a legfontosabb faktorok.

Pénzcentrum: Hogy változtatta meg a járvány a reklámszakmát?

Barna Tamás: Ebbe a változó korba szinte becsapódott a Covid bomba, amiről a darwini axióma jut eszembe: nem a legerősebb, hanem a legalkalmazkodóképesebb marad életben. Ez hatványozottan igaz a kommunikáció, média világára.  A járványhelyzetben a legrosszabb a teljes kiszolgáltatottság. Egy medúza érzékenységével kell rendelkeznünk, ami a csápjaival kitapogatja a környezetét. Az a legnehezebb a mostani helyzetben, hogy nem lehet megjósolni, szinte még a másnap bekövetkező fejleményeket sem.

Pénzcentrum: Mik az új trendek?

Barna Tamás: Azt kell mondanom, hogy a Covid okozta változások eltörpülnek a legújabb „forradalom” a metaverzum mellett. A koncepciót Neal Stephenson Snow Crash című sci-fi regényében dolgozta ki. Bár az Ő ötlete fikció volt, most úgy tűnik, hogy már a közeljövőben valósággá válhat. Ez egy teljesen új, a nagyközönség számára talán csak néhány hónapja megismert világ. Közérthetően fogalmazva az internet jövőbeli változata. A legtöbben valószínűleg még csak a Facebook meta-val találkoztak. Ma már közhely, hogy az emberek több időt töltenek el a virtuális térben, mint a valóságban.

A metaverzum lehetővé teszi majd a felhasználók számára, hogy a 3D-s terekben együtt dolgozzanak, találkozzanak, társas életet éljenek. Nem véletlen, hogy ez a vírushelyzetben, a zoom, az online munka és a home office jelentette magányosság idején tört fel.

A metavilágban, vagy – ha úgy tetszik - párhuzamos valóságban az avatarunk van jelen, például egy online megbeszélésen. Gyakorlatilag összeolvad a fizikai és a digitális valóság. Egy – mos még számunkra felfoghatatlan mértékű és sebességű - technológiai robbanás elején vagyunk. Filozófiája az emberekben lévő elvágyódás a létező világtól. Elon Musk és Richard Branson az űrbe vágynak, „John Smith„ és „Kovács János” pedig a metaverzumban keresik a boldogságot.

Pénzcentrum: Mit jelent ez a fogyasztás szempontjából?

Barna Tamás: Csak egy példa: a Dolce & Gabbana a közelmúltban tartott egy meta divatbemutatót, amelyben a modellek csak a virtuális térben létező ruhákban léptek fel. Ez – valószínűleg – nagyon rövid idő alatt elterjed az élet minden területén. Vagyis vehetünk az avatarunknak egy ruhát vagy cipőt, ami gyakorlatilag egy computer grafika, kizárólag az online térben létező tárgy. Mindez párhuzamosan zajlik a blockchain-nel, a kriptovaluták világával, vagy, hogy egy műalkotást úgy „birtokolsz”, hogy csak egy kódod van hozzá, de fizikailag nem a tiéd.  

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Pénzcentrum: Mi a szerepe ebben a világban egy kommunikációs cégnek?

Barna Tamás: Az emberek gondolkodása teljesen meg fog változni. Ez egy nagyon komoly kihívás a mi szakmánk számára. A technológiát természetesen a nagy IT cégek hozzák, a nagy márkák már elindultak ebbe az irányba, metahub-ok és metateam-ek alakultak. Viszont a szociológiai, társadalomismereti tudást az ügynökségek teszik hozzá. Természetesen ehhez nekünk is igazodnunk kell, meg kell tanulnunk ezt a világot.

Szükség van a „traumafeldolgozás” ismert szakaszaira, a tagadás, harag, alkudozás, elfogadás lépcsőkre. Meg kell értenünk és kapcsolódnunk kell hozzá, hiszen a metavilágban megjelenő márkát mi fordítjuk le az emberek nyelvére.

Tanácsadók, ha úgy tetszik, a szürkeállomány vagyunk ebben a történetben. Ehhez fiatalokra van szükség, mert természetesen az én generációmnak nehezebben megy az adaptáció, mint a huszonéves kollégáimnak. A következő lépés, hogy egy új cégstruktúrát kell felépítenünk a „szép új világ” köré. Egy biztos: ez nagyon gyors és meghatározó változás lesz az egész világon, ami már ránk rúgta az ajtót. Ha tagadjuk, akkor lemaradunk.

Címkék:
internet, online, reklám, reklámbevétel, covid, meta, metaverzum,