Ezért tarol a nemzetközi piacon a kínai divatóriás: A Shein milyen cég és mennyi idő alatt jön meg a Shein rendelés?

Pénzcentrum2022. január 29. 16:58

Az elmúlt évek során kialakult vásárlási trendek alapján egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a fast fashion virágkorát éljük: minél több, divatos, új ruhához szeretnénk jutni, lehetőleg a legalacsonyabb áron, ami nem viseli meg a pénztárcánkat. Évről évre bukkannak fel olyan, akár kizárólag az online térben működő divatáruházak, mint a Shein, ami a közelmúlt egyik legnagyobb sikertörténetévé nőtte ki magát. Na de a Shein milyen cég, minek köszönheti brutális nemzetközi sikereit? Mi a Shein és a hozzá hasonló online áruházak hátulütője?

Milyen cég a Shein?

A Shein egy tisztán online működő kínai divatáruház, fő profilja a női ruhák értékesítése, de kínálnak férfiaknak, gyerekeknek és kisállatoknak készült viseletet és lakásdekorációt is. A Shein Kínából származik, azonban a cég csak és kizárólag külföldre szállít ruhákat. A ruháik legnagyobb felvevőpiaca az USA és Latin-Amerika, de egyre népszerűbbek a termékeik Európában, köztük Magyarországon is. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a Shein termékei megtestesítik az igazi „kínai ruha” sztereotípiát: rendkívül olcsó, az esetek többségében műszálas, mennyiségi divatot kínálnak, első sorban a tizen-, és huszonéves női célközönségüknek.

A közelmúltban a közösségi médiaplatformok használata közben egyre gyakrabban észlelhettük – különösen a női felhasználók – a rendszeresen ismétlődő, ízlésünknek és testméretünknek is tökéletesen megfelelő ruhadarabokat kínáló Shein hirdetéseit. A Shein agresszív jelenlétet mutat a Facebookon, az Instagramon, a YouTube-on és a TikTokon egyaránt: hirdetéseik változatosak, nagyban építkeznek az országos és a nemzetközi influencer marketingre. A megkattintott hirdetések egyértelműen a Shein applikáció letöltésére ösztönzik a lehetséges vásárlókat, ezzel eléjük tárva egy ízléses, bensőséges online piacteret, ahol szinte biztos, hogy megtalálják a stílusunknak megfelelő darabokat.

A Shein története

A céget 2008-ban alapította a keresőoptimalizálással foglalkozó Hszü Jangtien és két társa, eredetileg Zoetop Business Co Ltd névvel a kínai Nankingban. Kezdetben a cég menyasszonyi ruhák forgalmazásával foglalkozott, ám a kínálat hamarosan bővült különféle nagykereskedések ruhadarabjaival. A cég 2012-ben Sheinside-ra változtatta a nevét, székhelyét Kuangcsouba költöztette. Hogy a márkát könnyebb legyen megjegyezni, 2015-ben a nevüket Shein-re rövidítették. Jelenleg is irányadó működési formájukat 2017-ben kezdték meg, ennek köszönhetően a Shein 2021-re a világ vezető, kizárólag online forgalmazó divatcégévé vált.

A Shein már 2019-ben is nagy forgalmú áruháznak számított, 2020-ra azonban 250%-os növekedésen ment keresztül. A tőzsde becslései szerint a Shein piaci értéke az előző év végére elérte a 20 milliárd dollárt, ami világszerte felkeltette a befektetők érdeklődését. A Shein mintájára számtalan kisebb vállalkozást alapoznak mind Kínában, mind a világ többi részén, a vállalat sikeres működését több-kevesebb sikerrel próbálják másolni.

Hogy működik a Shein?

A Shein az első olyan kínai cég, ami ilyen léptékben képes volt betörni a nyugati piacra: eladásaik közel 1/3-a az USA-ban történik, ahol piaci jelenléte olyan erős, mint a Zaráé és a H&M-é együttesen! Amivel az európai, amerikai központú gyártók nem tudják felvenni a versenyt az az, hogy a Shein termékek gyártása eleve Kínában történik. Az ellátási lánc fegyelmezett, a gyártási idő minimális, a szervezet működését big data alapon optimalizálják. Bonyolult algoritmusokkal elemzik, hogy a közösségi média-felületeken mely darabok a népszerűek, ez alapján kezdenek sajátot gyártani.

Habár a Sheinnek számtalan sajátmárkás terméke van, több ezer kínai beszállítóval és ruhagyártó céggel működik együtt, akik a fogyasztói igényeknek megfelelő kinézetű és mennyiségű ruhát hoznak létre. Ha valamelyik darab jól fogy, a Shein többet rendel belőle, amelyiket nem veszik, egyszerűen nem gyártják le, hagyják kifutni (nincsenek előre leadott, nagytételes rendelések, naponta veszik fel az új igényeket).

A Shein alkalmazásában minden gyártónak saját profilja van, a szoftverek a termékeikről statisztikákat készítenek, sőt, még azt is képesek megjósolni, hogy egy adott darab sikeres lesz-e a piacon. A fogyasztói igényeket a Shein folyamatosan visszajelzi a gyártók számára, ezért egyre népszerűbb a kereskedelmi óriás – olyannyira népszerű, hogy valós konkurenciájává vált az Amazonnak is (az Amazon alapítóját, Jeff Bezost egyébként letaszította a világ leggazdagabb embereinek listájáról a milliárdos feltaláló, Elon Musk).

Minek köszönheti a Shein a népszerűségét?

1. Nagyon olcsó – de mennyire?

Egy átlagos termék a Shein kínálatában 8-30$ között mozog (átszámolva ~2.500-9.500 Ft), ez a hazai bevásárló üzletházakban népszerű H&M vagy Zara termékek áránál 30-50%-kal alacsonyabb. A Shein az alacsony árakat képes tovább fokozni a különböző termékekre vonatkozó villámakcióival: a Shein applikációba bejelentkezve akár néhány 100 forintért hozzájuthatunk leértékelt ruhákhoz.

2. Elképesztően széles termékpaletta

A Shein évente körülbelül 600.000 terméket dob piacra. Összehasonlítva a fast fashion korábbi királynőjével, a Zarával: míg a Zara évente 10.000 terméket terjesztett eladásra, addig ez a mennyiség a Shein esetében akár egy nap alatt megvalósulhat! Akkora a termékkibocsájtás volumene, amivel sem a Zara, sem a H&M nem bír el, már az Amazonon is aktívan jelen van, több ezer saját márkás termékkel.

3. XXXXXL

A Shein körülbelül 150 országba szállít a világon – részben azért is népszerű, mert a legtöbb globális márkával szemben tisztában van azzal, hogy nem csak a konfekció-alkatú hölgyeknek van igénye divatos ruhára (egyébként a C&A sikere is ebben rejlik). Míg a legtöbb áruházban a lélektani határt a 42-44-es ruháknál (XL, XXL) húzzák meg, addig a Shein kínálatában ennél jóval terebélyesebb alkatra is lehet vásárolni, akár 5-6XL méretekben is.

4. A közösségi vásárlás addiktív élménye

A Shein a külföldi piacon is hozza a kínai mintára szervezett közösségi vásárlás-élményt. Amellett, hogy a Shein hirdetések teljesen átszövik a közösségi médiát és ráveszik a felhasználót, hogy regisztráljon, folyamatosan vásárlásra ösztönöz a különféle kuponokkal, pontgyűjtési lehetőségekkel és a már említett villámakciókkal, ami az európaiak, amerikaiak szemében szinte ingyen ruhának minősül – vagyis igazodnak a „Z”generáció igényeihez.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

5. Influencer marketing

A Shein nagy összegeket szán az influencer marketing útján történő népszerűség-növelésre. Sokak számára ismerősek lehetnek a haul videók, amikor egy ismert influencer bemutatja egy videóban, storyban azt, hogy miket vásárolt a szolgáltatótól, beszámolva (jellemzően pozitív) élményeiről. Rengeteg social média eseményt szerveznek olyan világsztárokkal, mint például Khloe Kardashian.

Milyen a Shein ruhák minősége?

Számtalan olyan látatlanban vásárolt ruhás történet kering a neten – ha csak nem saját tapasztalatunkból tudjuk -, amikor a Távol-Keletről megvásárolt ruha még csak köszönőviszonyban sincs az online megjelenített darabbal. A Shein rendelés előtt érdemes tisztában lennünk azzal, hogy az ár és a minőség egyenes arányban vannak egymással: a ruhák szinte kivétel nélkül műszálas anyagból vannak, kérdés, hogy beérjük-e ezzel. Abban az esetben, amikor tényleg valami szörnyűség érkezik ki, lehetőségünk van reklamálni, amit a Shein általában azzal orvosol, hogy visszautalja a termék árát (egyszerűen nem éri meg Kínába visszaküldeni azt, mert a szállítási költség több mint az előállítási).

„Ultra fast fashion”

A Shein applikációján keresztül bármilyen újdonságot megrendelhetünk – a Shein visszajelzést küld a termékről a gyártónak, az pedig kb. 10 nap alatt legyártja az árucikket. Az új termék ötletétől a rendelhetőségéig mindössze 25 nap telik el, ezt követően történik meg a Shein rendelés kiszállítása – hogy a Shein mennyi ido a szallitas, az attól függ, hová rendeltük. A Shein ezzel felülírja a divat hagyományos trendciklusát (kijön egy új kollekció kis számban, drágán, majd csökken az ára, végül leértékelődik és outletbe kerül), mert mindig csak a legújabb trendeknek megfelelő, egységesen olcsó cikkeket forgalmazza.

Fenntarthatósági kérdések

A Shein gyártói gyakran kerülnek a környezetvédelmi szervezetek célkeresztjébe, mondván, hogy iszonyatos mennyiségű, silány minőségű terméket állítanak elő, amelynek a többsége a megrendelés után a kukában landol. A Shein vezetősége azzal védekezik, hogy nem környezetszennyező a vállalat tevékenysége, mert nem halmoznak fel raktárkészletet: a ruhákat frissen gyártják, a fogyasztói igényekkel összhangban, így nincs felesleg – habár a válasz kitérő, az érvbe nehéz belekötni.

Nem nyilatkozik a Shein vezetősége

Habár a Shein pontosan tudja, hogy milyen termék hogyan fog fogyni, ezért nem halmoz fel raktárkészletet, mivel 600.000 féle terméket árul, a kis készlet is sok helyet igényel. A Kuangcsouban lévő óriásraktáruk 1,5 millió négyzetkilométeren terül el és körülbelül 10.000 embert foglalkoztat, napi 24 órában - igen kétséges körülmények között. A Shein esetében többször is felvetődött a kizsákmányolás gyanúja, miszerint a helyieket munkaszerződés nélkül alkalmazva túldolgoztatják.

A Shein amerikai terjeszkedése ellen nem csak anyagi okokból lázadnak a kereskedők: ugyanúgy, ahogy a TikTok esetében, a Shein is adatokat gyűjt az amerikai felhasználókról, ami ha ennél is nagyobb léptéket ölt, akár nemzetbiztonsági kérdést is eredményezhet az államokban. Vád tárgyát képzi az is, hogy a Shein ellopja más divattervezők, áruházak design-ját, a népszerű termékeket egyszerűen lemásolva. A kínai óriáscég vezetősége nem nyilatkozik az őket ért vádakkal szemben: jellemzően kitérő válaszokat adnak (például környezetvédelmi kérdésben), vagy tagadnak (állításuk szerint a kínai munkatörvényeknek megfelelően végzik a gyártást).

Shein mennyi a szállítás költsége?

A Shein szállítási költség mindössze néhány dollár (vagy euró), azonban bizonyos limitösszeg fölött ingyenesen kiszállítják a csomagunkat (~15.000 Ft a határ). A Shein felhasználók számára elérhetőek olyan kuponok is, amelyekkel szintén megúszható a Shein szállítási költsége.

A Shein rendelés mennyi idő alatt jön meg?

A felhasználói tapasztalatok igen vegyesek: a Shein kiszállítási idő 2-3 héttől 1,5 hónapig terjed Magyarországon, attól függően, hogy mit és mennyit rendeltünk. Szezonális termékeket (pl. téli kabát, csizma) megéri mihamarabb megrendelni.

Shein Hungary: elérhető a Shein magyar nyelven?

Shein HU egyelőre még nincs, azonban nem kizárt, hogy a közeljövőben kifejezetten magyarok részére is optimalizálják a webshopot. Shein rendelés esetén, ha valami nem világos számunkra, érdemes belépni egy Shein Facebook csoportba és ott feltenni kérdéseket a szállítási időről, fizetési lehetőségekről, Shein kuponokról.

Címkék:
cég, e-kereskedelem, divat, termék, rendelés, usa, kína, ruhák,