Pénzcentrum • 2013. november 9. 08:03
Adatvédelmi szervezetek támadásának kereszttüzébe került a Tesco áruházlánc, miután bejelentette, hogy benzinkútjainak pénztáraihoz arcleolvasó berendezéseket készül telepíteni Nagy-Britanniában. A személyiségi jogi aggályoktól elvonatkoztatva érdekesnek tűnik a technológiai újítás: Magyarországon is működnek már hasonló, a vásárlást könnyítő és a fogyasztói szokásokat vizsgáló megoldások.
Adatvédelmi aggályokat vetnek fel a brit Tesco arcleolvasói, amelyeket benzinkútjainak pénztáraihoz tervez telepíteni, hogy felmérje vásárlói korát és nemét, majd ennek alapján "testre szabott" reklámfilmeket mutasson nekik.
A Tesco tervének hétfői bejelentése felkeltette az adatvédelmi szakemberek érdeklődését is. Az áruházlánc szóvivője kedden hangsúlyozta, a technológia csak a vevők nemét és korát azonosítja, az egyes személyeket nem ismeri fel. A Big Brother Watch nevű brit adatvédelmi szervezet azonban honlapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a szkennerek bármikor továbbfejleszthetők, ezért fontos lenne még idejében közbelépni, különben egyenes lehet az út a tömeges megfigyeléshez.
A The Grocer című kiskereskedelmi magazin hétfői száma tudósított a Tesco tervéről az "okoskamerák" bevezetésére. A készülékek a kasszánál sorban állók nemét és korát fogják felismerni, hogy az épp jelenlévőknek szóló reklámokat játszhassák le az áruházlánc 450 benzinkútjánál.
A Tesco titkos múltja: így kezdődött az egész - KATTINTS!
Az Amscreen által előállított technika azt is rögzíti, melyik napszakban kell egy adott terméket hirdetni, a kávé iránt például reggelenként nagyobb a kereslet. Az Amscreen vezetője, Simon Sugar a magazinnak elmondta, hogy a lehető legtöbb szupermarketben tervezik bevezeti az okoskamerákat, "ez pedig megváltoztatja a brit kiskereskedelmet".
A Tesco hangsúlyozta, a technika korántsem új, és más kereskedők már alkalmazzák. Nem lesz semmiféle arcfelismerés, és az egyes személyeket semmilyen formában nem lehet azonosítani - magyarázta a kereskedőcég egyik szóvivője kedden. Peter Cattel, a Tesco benzinkút-üzletágának vezetője elmondta, a leolvasók nem készítenek fényképet és nem tárolnak személyes adatokat sem. Hozzátette, vevőik számára különösen hasznos lehet, ha hely és idő szerint "testre szabhatják" a nekik közvetített hirdetéseket.
A Big Brother Watch igazgatója, Nick Pickles szerint a terv két alapvető problémát vet fel. "Az első kérdés, hogy valóban növelni kívánjuk-e a megfigyelés mértékét, melynek ma is ki vagyunk téve, hogy ezzel néhány cég még több reklámot tudjon eladni. A második: a technika nem marad változatlan, és nem mindig fogják így használni" - hangoztatta a szakember.
Arra is figyelmeztetett, hogy - szerinte - hosszabb távon személyek azonosításáról van szó. Egy napon a kereskedők így pontosan tudnák követni, ki milyen boltba jár. A már létező térfigyelő kamerák tömegét lehetne erre a célra egyszerűen átalakítani.
A magyar boltokban is találkozhatunk érdekes technológiákkal
Ha elvonatkoztatunk a személyiségi jogi aggályoktól, és pusztán a technológiai fejlesztést nézzük, láthatjuk, hogy egy meglehetősen innovatív, fogyasztói szokásokat vizsgáló rendszert készül bevezetni az áruházlánc. A vevők egyébként a magyar boltokban is találkozhatnak hasonló célokat szolgáló megoldásokkal: a különböző klubkártyák, hűségkártyák nem csupán a pontgyűjtést szolgálják, hanem az áruházláncok a fogyasztók szokásait is vizsgálják velük, például azért, hogy később személyre szabott kedvezményes ajánlatokat küldhessenek vevőiknek.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A technológiai cégek az üzletláncokkal együttműködve ugyanakkor egyre több olyan megoldást fejlesztenek, amelyek nem csak megkönnyítik, felgyorsítják a vásárlást, hanem élményszerűbbé teszik azt, felkeltik a vevők figyelmét egyes termékekre. Természetesen az eladókat is segítik ezek az újdonságok, például abban, hogy alaposabban informálhassák a vásárlókat.
A digitális polccímkék egyik legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt lehet változtatni a termékekhez tartozó leíráson, például ha új termék érkezik az üzletbe. Ezzel együtt rendkívül energiatakarékosak, és szinte megszólalásig hasonlítanak a hagyományos címkékre.
A boltosok az akciókat is kihangsúlyozhatják a digitális polccímke segítségével.
Az egyik legjobb felhasználási lehetőség a zöldség-gyümölcs osztály, hiszen itt napon belül is változhat a termék ára (például zárás előtt leértékelik a gyorsan romló termékeket.)
A vásárlók már magyar boltokban is találkozhatnak speciális borkínáló terminálokkal. Az érintőképernyős készülékek használata kimondottan egyszerű, nem csak az egyes borok jellemzőit mutatják meg, hanem recepteket is ajánlanak - ezt egy mozdulattal ki is nyomtathatjuk. A cetlik egyébként reklámozásra is alkalmasak - például ajánlanak a recepten egy tésztát, vagy szószt.
Az egyik legnagyobb újdonság a QR-kódos vásárlás: beolvassuk a kódokat az okostelefonunk segítségével, a rendszer bővebb információt ad a termékről, esetleg ajánl egy akciót.
Betesszük a (QR-kóddal beolvasott) terméket a kosárba, a pénztárnál pedig (a törzsvásárlóknak) nem kell kipakolni a megvásárolandó árucikkeket a futószalagra, mivel a pénztáros már tudja, hogy mi az, amit betettünk a kosarunkba (természetesen szúrópróbaszerűen ellenőrzik, hogy azok e termékek vannak-e a kosarunkban, amiket regisztráltunk a rendszerben). Így jelentősen lerövidül a vásárlás ideje, a bolt pedig - mivel ismeri vásárlási szokásainkat - tud nekünk speciális akciókat, kedvezményeket ajánlani.
Izgalmas újdonság a speciális kamerával ellátott mérleg, amely önmagától felismeri, hogy milyen gyümölcsöt, zöldséget helyeztünk rá. A készülék programozható, így sokféle terméket felismer.
Létezik már olyan mérleg is, amely az eladónak mutatja meg a termék összetevőit, allergén információit, sőt, receptet is ajánl (természetesen ezt is megkaphatjuk nyomtatható formátumban). A mérleg másik, vevő felőli oldalán található kijelzőn két vásárlás között reklámfilmeket, bemutató-videókat nézhetünk.