Csúnya büntetést kapott a népszerű magyar csatorna: mit szólnak ehhez a nézők, ez sokkoló volt

MTI2024. június 6. 12:30

Korhatári megjelölés nélkül sugárzott egy, a magyar szabályozás szerint tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott kategóriába tartozó filmet a Film Café, és emiatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a médiaszolgáltató székhelye szerint illetékes cseh társhatósághoz fordult.     

Az NMHH kommunikációs igazgatósága az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében azt írta, hogy az RRTV felszólítására és az NMHH Médiatanácsának jelzésére a médiaszolgáltató megváltoztatta a film sugárzási idejét.

A tájékoztatás szerint az NMHH nézői bejelentés alapján vizsgálta a Film Café (Hungarian) állandó megnevezésű médiaszolgáltatáson 2023. október 13-án 14 óra 7 perces kezdettel sugárzott A nagy fehér című műsorszámot. A hatósági vizsgálat alapján a korhatári jelölés nélkül műsorra tűzött filmet a magyar szabályozás szerinti IV. kategóriába (tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott) kellett volna besorolni "a realisztikusan ábrázolt sérülésekre, az erőszakos, sőt helyenként sokkoló jelenetekre, a film egészét átható tartós feszültségre és nyomasztó hangulatra, valamint a trágár nyelvezetre való tekintettel, ebből következően pedig a film sugárzási ideje sem volt megfelelő".

A médiatanács 2023. november 13-án a joghatósággal rendelkező cseh társhatósághoz, az RRTV-hez fordult, és értesítette a vélelmezett jogsértésről, valamint felkérte a szükséges intézkedések megtételére. Az RRTV tavaly december 19-i ülésén tárgyalta az ügyet, és felhívta a médiaszolgáltatót, hogy tegyen eleget a magyar jogban meghatározott, az általános közérdeken alapuló szigorúbb szabályoknak, különösen a magyar korhatári jelzések tekintetében. A társhatóság május 16-án pedig arról tájékoztatta a magyar hatóságot, hogy a médiaszolgáltató a műsorszámot - az RRTV felszólítására, valamint a médiatanács jelzésére - kizárólag 21 óra és reggel 5 óra között vetíti a jövőben - tudatták a közleményben.

A kommunikációs igazgatóság arról is beszámolt, hogy a hatóság egy másik filmmel, a Viasat 3 (Hungary) állandó megnevezésű médiaszolgáltatáson 2024. április 20-án 18 óra 50 perces kezdettel sugárzott Rampage-Tombolás című műsorszámmal kapcsolatban is az illetékes tárhatósághoz, a holland CVDM-hez fordult a film sugárzási időpontja miatt. A műsorszámot ugyan a Nemzeti Filmiroda besorolásával megegyezően, tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott jelzéssel, de nem az ennek a korhatári kategóriának megfelelő időpontban sugározta a médiaszolgáltató. A magyar hatóság ezért tájékoztatta a holland társhatóságot a vélelmezett jogsértésről, és felkérte a szükséges intézkedések megtételére - ismertette az NMHH.

A médiatanács június 4-i ülésén hatósági eljárásában megállapította, hogy a Rádió Antritt 2024. február 4-10. között megsértette a szerződéses vállalásait azáltal, hogy nem tett közzé megfelelő mennyiségű közszolgálati, továbbá a helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, és a vállaltnál kevesebb szöveges tartalmat sugárzott. A médiaszolgáltatót a testület 70 ezer forint bírsággal sújtotta, és a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére kötelezte, emellett a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjének 10 ezer forint bírságot kell fizetnie a jogsértés ismételtségére tekintettel.

A Rádió Dikh is megsértette szerződéses vállalásait, valamint a közszolgálati műsorszámok közreadására vonatkozó törvényi kötelezettségét azáltal, hogy 2024. március 4-10. között nem tett közzé megfelelő mennyiségű közszolgálati, továbbá a helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, a vállaltnál kevesebb szöveges tartalmat sugárzott, valamint túllépte a zene maximális arányára vonatkozó vállalásait is. A médiatanács ezért 30 ezer forint bírságot rótt ki a médiaszolgáltatóra, és a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.

Az NMHH 2012 január óta kíséri figyelemmel a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlatát. 2023-ban a két országos kereskedelmi televízió, az RTL és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV megoldásait térképezte fel - írták a közleményben. A hatósági vizsgálat megállapította, hogy a közszolgálati adón nagyjából ugyanannyi termékmegjelenítést (11 354) sugároztak, mint a kereskedelmi csatornákon (az RTL-hez 12 630, a TV2-höz pedig 10 510 reklám kötődött). A kereskedelmi csatornák 2023-ban gyakrabban éltek ezzel az eszközzel, mint 2022-ben: az RTL-nél 3,8 százalékos, a TV2-nél pedig 32,9 százalékos növekedés volt megfigyelhető, tehát a két televíziónál összesen 15,3 százalékkal nőtt a termékmegjelenítés volumene - ugyanakkor még így sem érte el a pandémiát megelőző években tapasztalható mértéket. A médiaszolgáltatók tavaly 6670-féle terméket jelenítettek meg műsoraikban, legtöbbször a Toyota hirdetésével találkozhattak a nézők. Az autómárka több műsorszámban támogatóként is megjelent.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A közleményben kitértek arra is, hogy a tavalyi évben megduplázódott a virtuális reklámok száma: 2023-ban 1661 virtuális reklámot regisztrált a hatóság, ami több mint kétszerese az előző évinek. A virtuális reklám a termékmegjelenítés egyik leginkább megjegyezhető, ugyanakkor talán legzavaróbb formája, hiszen egy olyan új inger jelenik meg a képernyőn, amely elfoglalja az élményt hordozó vizuális felület jó részét.

A saját készítésű napi sorozatok legnagyobb nyertesei egyértelműen a sörmárkák voltak: míg az összes termékmegjelenítés mindössze 2,7 százaléka mutatott be sörmárkát, addig a sorozatokban előforduló fizetett hirdetések 70,3 százaléka reklámozta ezt az italfajtát. Éves szinten összesen 944 alkalommal tűnt fel sörmárka a vizsgált csatornákon, és ezek 90,7 százaléka kötődött valamilyen napi sorozathoz - olvasható a közleményben.

Az NMHH többször is osztott már ki büntetést korhatáros besorolás miatt a vezető csatornákra, például az RTL esetén a Sztárbox egyik adása miatt rót ki több millió forintos bírságot, de a TV2-őt is érték már hasonló szankciók. Napjainkban,ahogy arról mi is többször beszámoltunk jelentősen többet hangsúlyozzák a gyors digitalozáció okozta social media veszélyeket a gyerekekre nézve, ezért szabályozások is szóba kerültek a kormány részéről. 

Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?

A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!

 

Címkék:
NMHH, büntetés, tv2, szórakozás, korhatár, rtl, filmek,