Pénzcentrum • 2023. december 9. 13:01
A társasjátékok ma reneszánszukat élik, ezrével jelennek meg minden évben újabb termékek a legváltozatosabb témákban, mechanizmusokkal. Ezek közt stratégiai játék van, melynek szerves része pénz, vagy valamilyen más erőforrás gyűjtése, a vásárlás vagy csere, azonban kifejezetten üzleti témájú kevés van. Egyre népszerűbbek és elterjedtebbek az edukációs célú játékok, amelyek képesek fejleszteni a játékosok készségeit, akár a pénzügyek, üzleti élet, beruházások terén. Pedig játszva is rengeteget lehet tanulni, amelyet sosem éső elkezdeni. A Pénzcentrum most Rácz Csabával, a MiniCRM vezérigazgatójával kérdezte arról, hogy mekkora az érdeklődés a magyar társasjátékos körökben az üzleti témájú játékok iránt, mit adhat egy ilyen játék azoknak, akik kipróbálnák magukat az üzleti életben.
Pénzcentrum: Most jelent meg az első magyar tervezésű üzleti, stratégiai, vállalkozásépítő társasjátékotok, a Cégépítők. Hogy látjátok, van érdeklődés a piacon az ehhez a kategóriához tartozó, üzleti témájú játékok iránt?
Rácz Csaba: Minden várakozásunkat felülmúlta az érdeklődés. Az eredetileg legyártott 1000 darab lassan el is fogy, januárban indul az újranyomás. Ismereteink szerint évente 2-3000 társasjáték jelenik meg a hazai piacon, ezért elég nehéz kitűnni. A Cégépítők sikerét minden bizonnyal annak köszönheti, hogy az első magyar stratégiai-üzleti játék, és emellett rendkívül könnyen megtanulható és szórakoztató.
A társasjátékok amellett, hogy szórakoztatóak, rengeteget lehet tanulni is belőlük, akár pénzügyekről, gazdálkodásról, üzleti stratégiáról. Szerintetek felnőtt korban is lehetséges, ha valaki nem konyít a pénzügyekhez, nincs affinitása az üzlethez, fejlődni ebben a játékokon keresztül?
Tanulással bármelyik életkorban lehet fejlődni, manapság pedig a tanulás egyre terjedőbb formája a gamifikáció. A pénzügyi készségek is jó eséllyel fejleszthetők játékos módon, de ahhoz, hogy valaki sikeres vállalkozó legyen, biztosan kell egyfajta „alapvéna”. Ez nem feltétlenül olyan, mint a biciklizés.
Ebben a játékban kockázat nélkül próbálhatja ki bárki, hol tart tudásban, stratégiában, illetve milyen következményei lehetnek a döntéseinek. A játék egy üzleti évet fed le, és csak a játékosok döntésein és azok kölcsönhatásán múlik, milyen lesz a játék. Szándékosan nincs benne tuti recept a nyerésre: olyan játékmenetet szerettünk volna kialakítani, amelyet a játékostársak határoznak meg – ezért is építettük bele azt a tapasztalatot, amelyet a megoldásaink fejlesztése során szereztünk több mint 2000 KKV-ügyfelünktől. A társasjátékunk minden alkalom új kihívást tartogat, amikor leülünk a családdal, gyerekekkel, barátokkal, hogy megnézzük, ki hogyan szerepel, ha stratégiáról van szó.
Miben lehet fejlődni például a társasjátékozás közben, ami a való életben is hasznos lehet, akár pénzügyekben vagy az üzletben?
Jelentős és kevéssé érdemi információk szelektálásában, fontossági sorrendek felállításában, a tervezésben és az újratervezésben. Például hogyan használom fel a meglévő erőforrásokat? Kellőképpen tudok-e figyelni a hatékonyságra? A céljaim érdekébe tudom-e rendelni a rendelkezésemre álló eszközöket vagy elveszek a játékban?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ebben segítenek a játékosoknak a CRM kártyák, amelyek valójában szuperképességek, hiszen mi döntjük el az adott játékban hogyan használjuk és mire fordítjuk őket. Ezeket jól felhasználva versenyelőnybe kerülhetünk. Ahogy a való életben egy vállalkozás számára a MiniCRM rendszer átláthatóságot ad, javítja a hatékonyságot, a játékban is sokat lendíthet az előmenetelen. Még stratégiát is adhat egy olyan helyzetben, amelyre nincs jó stratégiánk.
Megjelent már ez az igény szerintetek a társasjáték piacon, hogy valaki önfejlesztési céllal vásároljon játékot, nem elsősorban szórakozásra?
Az önfejlesztés egyre relevánsabb igény a társasjátékok piacán is. Győri Zoltánnak, akit felkértünk a Cégépítők megtervezésére, nemrég jelent meg egy önfejlesztő társasjátéka, de trénerek és coachok is jöttek már elő ilyenekkel. Ahogy említettem, mind gyakoribb, hogy a gamifikációra építenek képzéseket, gondoljunk csak a gyerekek élményalapú oktatására! Nem kivétel ez alól az önfejlesztés sem.