Biró Eszter • 2022. december 1. 16:07
Az elmúlt napokban robbant ki egy újabb hatalmas botrány a spanyol luxusmárka, a Balenciaga háza táján. A ruhaüzlet legújabb kampányában ugyanis gyerekeket fotózott, akik láncokkal, bőrszíjakkal megkötözött plüssmackókkal pózolnak, ráadásul a kampányban helyet kapott több hivatalos, az amerikai legfelsőbb bíróság gyermekpornótörvényről szóló jogi dokumentum is. Az internet népe pedig fellázadt: a Balenciaga tömött üzletei konganak az ürességtől, miközben ezrével keringenek az interneten a videók, amiben az emberek a márka termékeit vágják szét, égetik el, vagy csak dobják ki a kukába. Ez pedig rövid időn belül nem az első zűr a cégnél, ami könnyen a márka végét is jelentheti.
Kicsit több, mint egy hónappal azután, hogy Kanye West a Balenciaga színeiben felvonultatta a „White Lives Matter” kollekcióját (ez a szlogen volt a válasza a szélsőjobboldalnak a „Black Lives Matter”-re még 2020-ban, azaz lefordítva a fehér élet számít) a márka újra óriási bakot lőtt. A cég most dobta piacra a legújabb gyerekkollekcióját, aminek reklámkampányában kisgyerekek pózolnak plüssmedve alakú táskákkal, amiket bőrszíjak, láncok díszítenek. Azaz klasszikus BDSM, azaz szadalmazó szexuális jelképek láthatóak a macikon.
Ez pedig még csak a kezdet: nem elég, hogy szexuális tárgyként állítottak be 10 éven aluliakat, de a reklámkampány fotói között fellelhetőek a legfelsőbb bíróság gyermekpornográfiáról szóló jogi dokumentumai is, ami teljes egészében kiverte a biztosítékot az embereknél, hiszen a kampány a túlzott nyersességével pont az ellenkezőjét érte el, mint szerette volna. Egyenlőségjelet tett a Balenciaga és a gyermekpornográfia közé.
Tömegével égetik el a többszázezres Balenciaga ruhákat
Az internet népének pedig hamar megérkezett a válasza a márka félresikerült kampányára: tömegek égetik el és vágják szét a Balenciaga cipőiket és ruháikat, miközben több videó is kering az interneten, amin láthatóan konganak az ürességtől az üzletek. Ez pedig akár a több mint 100 éves luxusmárka végét is könnyen jelentheti.
A TikTok-on mint valami vírus terjednek a Balenciaga ruhák megrongálásáról szóló videók, ami – tekintve, hogy 240 ezer forint alatt nem nagyon kapunk semmit se az üzletekben – óriási pazarlásnak tűnhet. Az emberek felháborodásukban az együttesen több millió forint értékű ruháikat vágják szét, égetik el, vagy nemes egyszerűséggel, miután valamilyen módon hordhatatlanná teszik azt, dobják ki a szemétbe.
Sok kommentelőnek ez legalább annyira nem tetszik, mint a Balenciaga kampánya. Sokan érvelnek ugyanis azzal, hogy ezeket a ruhákat, cipőket a rongálás helyett el is adományozhatnák a rászorulóknak, ami hasonlóan nagy érvágás lenne a cégnek, mint a divatba jött égetés. Hiszen egy luxusmárkának a célja az, hogy az arculat fenntarthatósága érdekében csak egy kiváltságos, szűk kör érhesse el a termékeit. Azonban a jelek szerint erre a vásárlóikban nem sok hajlandóság mutatkozik.
A fő problémája mindenkinek a kampánnyal az, hogy egy olyan súlyos kérdéssel kíván a cég pénzt keresni, mint a nemierőszak és a gyermekek abúzusa. Ráadásul mindezt a gyerekruháikkal, ami a legtöbbek szemében különösen visszás hatást kelt. Az képeken Balenciaga kiegészítők hevernek szerte széjjel hivatalos dokumentumokon, éppen ezért döntöttek sokan a cég bojkottálása mellett. A Kanye West féle rasszista kollekció, illetve a jelen cikkben is tárgyaltak után a cég viszont kifejezetten nagy bajba kerülhet, akár a márka végét is jelentheti a sötétebb becslések szerint.
A NewYork Times információi szerint a Balenciaga bevétele körülbelül 1,76 milliárd euró volt 2021-ben, és a hírek szerint az anyacég (a Kering Holland NV, amihez többek között a Gucci, az Alexander McQueen és az Yves Saint Laurent is tartozik) nem tervezi, hogy felbontja a szerződést velük, azonban a hosszútávú hatásokról még közel sem tudunk semmit se, még a szakértők se mernek találgatni, hogy mi lesz a sorsa a luxusmárkának, illetve pontosan mekkora kárt is okozott nekik a félresikerült reklám. A legtöbben a kampányért felelős produkciós cég, a North Sic fejét szeretnék venni a botrányba fulladt kampányért, aki ellen a 25 millió dolláros pert indított a vállalat, miután a kampány óriási kárt okozott nem csak a jóhírükben, hanem anyagilag is. Azonban a Balenciaga a közzétett bocsánatkérés ellenére sem vállalja a felelőséget a kampányért.
Elnézést kért a Balenciaga a BDSM medvékért
A felháborodást keltő képeket a párizsi divathéten jelentette meg a cég, amivel a 2023-as tavaszi/nyári kollekciójukatg kívánták reklámozni. A kampány azonban, ahogyan már írtuk is, hamar törlésre került, a Balenciaga pedig hivatalosan is bocsánatot kért, majd pert indított a North Six és Nicholas Des Jardis díszlettervező és a cége ellen.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Őszintén bocsánatot szeretnénk kérni mindenkitől, akit megsértettünk a kampányunkkal. A plüssmackós táskáinkat nem szabadott volna gyerekekkel együtt bemutatni
– állt az Instagram postban.
Azonban a bocsánatkérés későn jött, és kevésnek bizonyult. A cég állítása szerint ugyanis ők semmilyen szinten nem felelősek a képekért, miután az ő tudtuk nélkül készült el a teljes kampány. Az viszont józan ésszel átgondolva is teljesen abszurd, hogy egy ilyen cégtől senki sem vet egy pillantást a fotókra. Főleg úgy, hogy ők voltak a megrendelők.
Nincs olyan kampány, nincs olyan fotózás, ami megtörténik, amit az ügyfél előtte nem hagyott jóvá. Egy-egy ilyen fotózás rengeteg pénzbe kerül, hiszen híres a fotós, ott vannak modellek, a helyszín stb. Ezek drága dolgok, ezek nem történnek meg csak úgy
– mondta el Friedrich Fanni marketing szakértő videójában. Ennek ellenére viszont a Balenciaga mindenki ellen szeretne pert indítani, aki részt vett a kampány elkészítésében.