Filléres kedvencek tűnnek el a magyar éttermekből: ezzel helyettesítik őket a vendéglátósok

Pénzcentrum2022. június 15. 18:29

Az elmúlt két év vitán felül nem volt könnyű egyik vendéglátóipari cégnek sem, de az Indepack Kft. felmérése szerint ennek ellenére se maradtak alább a környezet megóvását célzó törekvések. A komposztálható, lebomló csomagolóeszközök napi használatba kerültek és már az éttermek közel 30 százaléka ilyen termékeket használ. Az élelmiszerárak, csomagolóanyagok és szállítási költségek növekedése viszont változást hozott a fogyasztási szokásokban. Minden 10. vendég az olcsóbb ételeket keresi, a forgalom nem növekszik.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az Indepack Kft. 2022-ben is kérdőívvel fordult több mint 10.000 a vendéglátóipari ügyfeléhez (éttermek, gyorséttermek, kávézók, büfék, pizzériák), hogy felmérje csomagolóeszköz-használatukat, illetve megismerje tapasztalataikat a lebomló/komposztálható eszközökről.

A kérdőívre adott válaszokból jól látszik, hogy az elmúlt három év trendjét követve a komposztálható/lebomló csomagolóeszközök használata továbbra is emelkedést mutat. Ennek alakulását a törvényi szabályozás is nagyban elősegítette. 2022 az első olyan év, amikor a hagyományos műanyag és a lebomló csomagolóeszközöket vegyesen használó cégek száma (38%) megelőzi a kizárólag egyszer használatos műanyag termékeket alkalmazó vállalkozásokat (33%).

A válaszadók 60%-a nyilatkozta, hogy az új csomagolóeszközök használatával tenni szeretne a környezetvédelemért, ezért olyan eszközeit is lecserélte, amit a törvényi szabályozás még nem ír elő számára. Azt is megtudtuk, hogy a vendégek általában örülnek a műanyagot leváltó dobozoknak/poharaknak, bár a válaszadók 10% tapasztalja, hogy panasz érkezik a környezetbarát dobozok árára. A cukornád, papír alapú termékek természetesen más
tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a hagyományos dobozok, (pl. javasolt a szállítás után az ételt más tárolóba helyezni, vagy a nagyon meleg hőfok okozhat enyhe deformitást) azonban a válaszadók csupán 12%-a tapasztal negatív visszajelzést.

Az Indepack Kft. kutatása arra is választ keresett, hogy az élelmiszerárak, csomagolóanyagok és szállítási költségek emelkedése milyen változást hozott a cégek életében. A vendéglátóhelyek harmada (32,6%) tapasztalja, hogy a vendégszám kis mértékben visszaesett, ugyanakkor a válaszokból az is kiderül, hogy minden 10. vendég az olcsóbb ételek közül választ. A covid időszak alatt a házhozszállítások száma megnőtt és ennek mértéke a válaszadók 51% szerint az elmúlt 1-2 hónapban nem változott, 35%-uk szerint viszont visszaesés tapasztalható. Növekedést csupán a vendéglátóhelyek 14%-a tapasztal.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ahogy a korábbi évek kutatásai is mutatták, a válaszadók 70%-a továbbra sem tervezi tartós, visszaváltható csomagolóeszközök bevezetését. Jelentős részük, azért, mert a visszahozott edények mosogatását nem tudják megoldani. 10% nyilatkozta, hogy próbálta már a tartós dobozokra történő átállást, de a vendégek sajnos nem hozták vissza a dobozt, ezek pótlása folyamatos beruházást igényelt a vállalkozástól.

Címkék:
szabályozás, cégek, műanyag, műanyagszemét, műanyagszennyezés, vendéglátóhelyek,