Pénzcentrum • 2022. február 10. 19:02
Minél idősebb valaki, annál nagyobb eséllyel ül le minden nap a tévé elé – derül ki egy friss országos reprezentatív kutatásából. A fiatal felnőttek közt a legjellemzőbb az internetes tartalomfogyasztás a tévéképernyőn, egyben ők szenderülnek álomba leggyakrabban a bekapcsolt készülék előtt éjszaka. A felmérés eredményei alapján a legfiatalabb korcsoport tölti a legtöbb időt háttértévézéssel.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb kimutatása szerint 2010-ben átlagosan 137 színestelevízió jutott 100 háztartásra, számuk pedig 10 év elteltével is csupán 160-ra gyarapodott 2020-ra. A készüléktípusok megoszlása tekintetében viszont már egészen szembetűnő változás figyelhető meg: a korszerű televíziók 10 év alatt közel tízszeres növekedést mutatva szorították ki szinte teljesen a hagyományos készülékeket a háztartásokból.
Nem csak az újabb készüléktechnológiák kapnak egyre nagyobb figyelmet a fogyasztók részéről, de a felhasználók tévénézési szokásai is folyamatosan változnak. Az LG Magyarország EcoLogic kutatása ezért arra kereste a választ, hogy a televízióval rendelkezők mire használják készüléküket, illetve számít-e nekik az energiatudatos televíziózás.
A magyarok több mint négyötöde (82%) minden nap leül a tévéje elé, a tendencia pedig a felmérésben résztvevő legidősebb korcsoport, a 60-69 évesek esetében a leggyakoribb (92%). A kutatás eredményei alapján ebben egy korcsoport szerinti lépcsőzetesség figyelhető meg, hiszen az 50-59 évesek 87 százaléka, a 40-49 évesek 80, a 30-39 évesek 77, de még a 18-29 éves korosztály 75 százaléka is minden nap tévézik. A lakosság 7 százaléka heti 2-5 alkalommal, 4 százaléka 1-2 alkalommal, ennél ritkábban pedig 7 százaléka kapcsolja be a készüléket.
A magas tévénézési arány egyben vegyes használati szokásokat is takar, ugyanis már a válaszadók fele sem (43%) használja kizárólag kábeles, illetve műholdas adások fogyasztására képernyőjét otthon. A legidősebb korcsoport zömében még csak-csak a hagyományos televíziózás mellett dönt, viszont a legfiatalabbak közül mindössze maroknyi (4%) tesz ugyanígy. Minden negyedik megkérdezett (25%) többféle tartalomtípust is fogyaszt képernyőjén – arányuk 36 százalékkal a 18-29 évesek körében a legmagasabb –, de körülbelül minden tizedik válaszadó (11%) csak az interneten elérhető tartalmakat nézi készülékén, akiknek aránya szintén a legfiatalabb korcsoportban a legkiugróbb (25%).
Reggelente és esténként a megkérdezettek körülbelül negyede (26%) kapcsolja be néhány órára a képernyőt, közel tizedüknél (9%) pedig otthonlét esetén állandóan megy a készülék, amit csak akkor kapcsolnak ki, ha aludni térnek vagy elmennek otthonról. Körülbelül ugyanennyien válaszolták (10%), hogy éjszaka is bekapcsolva marad a tévé, sőt, egyenesen arra alszanak el. Ez a szokás is leginkább a 18-29 éves korosztály körében terjedt el (22%).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Háttértévézés – vagyis amikor nem figyelünk a műsorra – a megkérdezettek több mint felénél (57%) előfordult már, 14 százalékuknál pedig ez igen gyakori szokás, köztük is a legfiatalabb korcsoport esetében (24%). A legtöbben mégis azt állítják, hogy kikapcsolják a tévét, ha nem figyelnek oda (43%), ebben pedig a legidősebb korcsoport a legkövetkezetesebb (55%).
A felmérés arra is kitért, hogy a magyarok használják-e az energiatakarékos funkciót készülékükön. A válaszadók körülbelül harmadának (34%) nincs ilyen mód a tévéjén. Akiknek van, ott 13 százalékuk használja mindig, 7 százalékuk pedig alkalmanként ezt a beállítást. Ezzel szemben a válaszadók 14 százaléka ügyet sem vet rá, 32 százalék pedig nem is tudja, hogy létezik-e ilyen funkció televízióján.