Pénzcentrum • 2023. november 14. 11:00
A már megkötött biztosítási szerződéseknél sokszor jelent problémát, hogy nem fordítanak kellő figyelmet a szerződés létrejötte után annak aktualizálására, pedig az infláció, az építőipari árak emelkedése, vagy éppen a háztartás vagyonának bővülése mind olyan tényezők, amelyekkel számolni kell, ha szeretnénk, hogy a biztosító által kifizetett összeg a tényleges kár összegével legyen egyenlő, a szerződés feltételei szerint. Csak az ár dominál, vagy az ügyfelek figyelnek a részletekre is? A Pénzcentrum Szabó Zoltánt, a Generali Biztosító lakossági vagyon-termékmenedzser terület vezetőjét kérdezte arról, hogy milyen szempontok számítanak egy lakásbiztosítás kiválasztásánál, mik a tipikus hibák, és hogyan köthetünk biztosítást akár az életmódunkra vagy az online aktivitásunkra is.
Bármikor bekövetkezhet az ingatlanon belül egy csőtörés, leáztatás, dugulás, üvegtörés, vagy kárt tehet az ingatlanban a szélsőséges időjárás. Amennyiben ilyen események elszenvedői vagyunk, a megfelelő lakásbiztosítás óriási segítséget jelent a károk költségeinek átvállalásával.
Hazánkban is előfordulnak biztosítással nem rendelkező vagy alulbiztosított otthonok, azonban a magyarok többsége meglehetősen tudatos az ingatlanok és ingóságok biztosítása terén. Hazánkban a lakásbiztosítási piac lefedettsége 74-75% körüli, ez nemzetközi viszonylatban is nagyon magas biztosítottsági aránynak számít. ”Összességében az emberek egy lakásbiztosítás megkötésekor nagyon körültekintőek, ami nem csoda, hiszen legtöbbünknek az otthonunk a legdrágább vagyontárgyunk, sokszor egy élet munkája fekszik benne” – hangsúlyozta a Pénzcentrum-nak Szabó Zoltán, a Generali szakértője.
A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, ha az otthonunkat biztosítási fedezet nélkül hagyjuk, de kellemetlen meglepetés várhat minket egy káresemény bekövetkeztekor akkor is, ha az épületet alacsonyabb biztosítási összegre biztosítjuk, mint annak az újraépítési értéke, vagy az ingóságainkat, mint azok újrabeszerzési értéke.
Az elmúlt időszak negatív gazdasági eseményei miatt különösen fontos, hogy kiemelt figyelmet fordítsunk a biztosítási szerződés aktualizálására, máskülönben könnyen előfordulhat, hogy egy káreseményt követően azzal szembesülünk, hogy a biztosító nem a teljes kárt, hanem annak csak egy részét téríti meg, mert a szerződés időközben alulbiztosítottá vált.
Az inflációt szintén figyelembe kell venni, mert a biztosítás a kárt a szerződésben foglalt biztosítási összegig fedezi. Mit jelent ez? Például, ha leég a házunk és azt újra kell építeni, előfordulhat, hogy még akkor sem lesz elég a kárra kifizetett szolgáltatás összege, ha egyébként elfogadtuk a biztosító által évente felajánlott értékkövetést, ugyanis ez nem egyenlő a biztosításunk aktualizálásával.
“Ha olyan változás történik az ingatlanon vagy az ingóságban, amelytől megnőtt annak értéke, ilyen például a napelem-telepítés, hozzáépítés, padlástér-beépítés, vagy új családtag érkezik az otthonunkba, akire ki kellene terjeszteni a biztosítást, érdemes rögtön jelezni a biztosítótársaság felé” – emelte ki Szabó Zoltán.
Az utóbbi években jelentősen megszaporodtak a szélsőséges időjárási eseményekkel (pl. vihar, villámárvíz, villámcsapáskárok, tetőbeázások, pinceelöntések, farádőlések) kapcsolatos káresemények, sokan pedig egy komolyabb havária esemény (természeti csapás) után döntenek úgy, hogy biztosítást kötnek vagy a már meglévő szerződésüket aktualizálják.
Mennyire számítanak a kiegészítő szolgáltatások?
“Sokaknak egyelőre csak az a fontos, hogy az alapkockázatokra térítsen a biztosító és nem is foglalkoznak a szerződéssel a továbbiakban, vannak, akik a lakáshitel miatt kötnek biztosítást, és egyre többször szempont a választás során ma már az is, hogy milyen kiegészítő szolgáltatásokat építettek a biztosításba, vagy milyen a kárrendezési szolgáltatás minősége” – emelte ki a szakértő.
A Generali például négyféle Házőrző otthon- és életmód-biztosítást kínál, amelyek eltérő, összesen 26-féle kiegészítő szolgáltatást tartalmaznak, közel 50 kockázatra.
A megváltozott szokásoknak megfelelően az ügyfelek igénylik, hogy minél több területhez és tevékenységhez kapcsolódóan köthessenek biztosítást, ezért egyre többen keresnek ma már jogvédelemmel kapcsolatos-, vagy éppen utas-, esetleg kisállat-biztosítást is
– tette hozzá Szabó Zoltán.
Ha vészelhárításra vagy szakiparos ajánlásra lenne szükség, a kiegészítő szolgáltatások között megtalálható az éjjel-nappal hívható Mestervonal 24, de akár olyan különleges szolgáltatás is választható, mint az Időjárás-biztosítás, amely lényege, hogy a biztosító kárbejelentés nélkül automatikusan fizet kártérítést, ha a belföldi nyaraláson az ügyfél által kiválasztott 7 vagy 14 nap alatt a biztosítási feltételek szerinti időjárási esemény elrontja a vakációt.
Az otthonokat számos olyan veszély is fenyegetheti, amelyekre korábban nem kellett gondolnunk, de ma már nem csak anyagi károk érhetnek minket, egyre jellemzőbb a cybertámadások, az adatlopások, valamint a különböző zsarolóvírusok előfordulása is.
Ennek nyomán számos új biztosítási lehetőség jött létre, a Generali Házőrző otthon- és életmód-biztosítás keretében például kifejezetten Cyber biztosítást is választhatunk, amely anyagi segítséget nyújt a bank-, hitel- és internetkártya-, illetve személyes hozzáférési adatokkal történő visszaélés vagy adatvesztés esetén, de akár távsegítségnyújtást és jogvédelmet is igénybe vehetünk.
Mit jelent az életmódbiztosítás?
“A köznyelvben lakásbiztosítást használunk, viszont úgy gondoljuk, hogy a Generali Házőrző otthon- és életmód-biztosítás esetében az életmód-biztosítás jobban kifejezi, hogy mit tud nyújtani a termék. A Házőrző testre szabhatóbb, mint egy lakásbiztosítás, mindenki megtalálhatja magának azokat a biztosítási szolgáltatásokat is, amelyek az életmódjának megfelelnek” – hangsúlyozta a Generali szakértője.
Azok a családosok, akik gyermekkel kertes házban élnek, van napelemrendszerük, sokat kerékpároznak, választhatják a Kertes házas csomagot, Kölyök és Öko csomaggal, de egy fiatal albérletben élő pályakezdő, vagy az idősebb korosztály is megtalálhatja az igényeinek megfelelő biztosítási szolgáltatásokat.
Online vagy személyesen intézzük a biztosítási ügyeket?
Habár az online összehasonlító oldalak szerepe folyamatosan erősödik, a személyes biztosításkötés aránya – akár online felületen is – a teljes kötés nagyobb hányadát teszi ki. “Az a tapasztalunk, hogy az emberek egyre nyitottabbak az online térből érkező információkra. Amikor például egy-egy nagyobb terület, vagy akár az ország egészét érintő időjárási helyzetből keletkező káresemény kapcsán az ügyfeleink figyelmét felhívjuk arra, hogy az online kárbejelentőnkön várakozás nélkül, kényelmesen, gyorsan be tudják jelenteni a kárt, akkor láthatóan megugrik az online kárbejelentőt és az Ügyfélpont applikációt használók száma” – mondta el a szakértő.
Az online ügyintézési folyamatok is száma is emelkedőben van, egyre többen használják a generali.hu oldalról indítható online díjfizetést és a MyGenerali online szerződéskezelőt, ahol egy felületen megtalálható minden konkrét információ a biztosításokkal kapcsolatban.