Pénzcentrum • 2023. március 22. 15:02
Azok, akik vásároltak már ingatlant, a leggyakrabban ingatlanhirdetési oldalakon szoktak keresni, majd az apróhirdetési oldalak, ismerősök ajánlása és a közösségi média csatornái következnek a népszerűségi sorrendben. Ezt az első pillantásra logikus sorrendet azonban felülírhatják az életkorból adódó preferenciák, derült ki egy friss felmérésből. Ugyanakkor most a korábbi éveknél is fontosabb az, hogy az eladók és potenciális vevők minél könnyebben egymásra találjanak.
Az ingatlanvásárlási tapasztalattal rendelkezők 54 százaléka ingatlanhirdetési weboldalakon, illetve apróhirdetési oldalakon (32%) szokott lakást, házat keresni, de fontos szerepet játszik a személyes ismertség (30%) is. Az otpotthon.hu és az OTP Bank közös kutatásából kiderült az is, hogy ingatlanközvetítőhöz 17 százalékuk fordult, míg nyomtatott lapokban a válaszadók 9 százaléka kereste új otthonát. A felületek között még fontos szerepet kap a social media is, a magyarok 27 százaléka böngészi a közösségi médiát lakásvásárlás céljából.
„A digitalizáció már hosszú évek óta begyűrűzött az ingatlanpiacra is, így nem meglepő, hogy legnagyobb arányban ingatlanhirdetési portálokon keressük az új otthonunkat” – mondja Lipták Zsuzsa, az OTP Otthonmegoldások Kft. ügyvezetője. Véleménye szerint ugyanakkor bőven van még növekedési potenciál az ingatlan eladásra és vételre optimalizált portálokban, főleg a jelenlegi, ingatlanvásárlás szempontjából a korábbi évekhez képest kedvezőtlenebb helyzetben.
A vevők szempontjából most még inkább alapvető érdek, hogy a lehető legszélesebb választékkal találkozhassanak. Amellett, hogy a nagyobb ingatlanportálokon akár a százezres nagyságrendet is elérheti a hirdetések száma, a lakáskeresők saját igényeik szerint beállított szűrőkkel kereshetnek, tájékozódhatnak akár a finanszírozási lehetőségekről, igénybe vehető támogatásokról is.
A kutatás eredménye alapján életkor szerint eltérő stratégiákat alkalmazunk a keresésre. Míg az ingatlanportálokat legnagyobb arányban (69%) a 25-34 éves korosztály preferálja, addig a 18-24 éveseknél ez már megegyezik az átlaggal (54%) és 55-69 éveseknél ez az arány csak 46 százalék. A social media felületek használata inkább jellemző a 18-24 (55%) valamint a 25-34 évesekre (57%) és az apróhirdetési oldalakon is ez a korosztály kutat a vágyott ingatlan után a legnagyobb arányban (44%). A közösségi médiafelületeket legkisebb mértékben (23%) 55-69 évesek használják. Érdekes módon az életkor előrehaladtával egyre kevésbé érezzük azt, hogy meg kellene kérdeznünk ismerőseinket. Míg a 18-24 évesek 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ismerőseiken keresztül is tájékozódnak, addig az 55-69 évesek 26 százaléka érezte ezt szükségesnek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
„Az, hogy milyen felületeken keresünk, az eladók számára is értékes tájékozódási pont, hiszen az eladás esélyei úgy is növelhetők, ha minél több potenciális vevőhöz eljut a hirdetés” - mondta a szakértő. Lipták Zsuzsa szerint azonban az is szükséges, hogy az eladók számára kényelmes legyen az adott felület használata.