Pénzcentrum • 2021. július 13. 19:01
A lakcímkártya ügyintézés az egyik leggyakrabban előforduló feladat, amit hivatalos dokumentumaink kapcsán el kell végeznünk, hiszen számtalan alkalommal fordulhat elő életünk során, hogy költöznünk kell – legyen szó egy kollégiumról, egy albérletről vagy a saját otthonunkról.
Cikkünkben eláruljuk, milyen fontos tudnivalókat kell figyelembe vennünk a lakcímkártya igénylés során: mi a lakcímkártya száma, a lakcímkártya ügyintézés hol történik? Mennyi idő alatt van kész a lakcímkártya, ha személyesen jelenünk meg az okmányirodában? Az ideiglenes lakcímkártya mennyi idő alatt készül el, ha a lakcímkártya igénylés online történik az Ügyfélkapun keresztül? Miket kell tudnunk a lakcímbejelenés kapcsán: mi az állandó lakcím és az ideiglenes lakcím, avagy tartózkodási hely közötti különbség?
Mi a lakcímkártya?
A lakcímkártya, azaz a lakcímet igazoló hatósági igazolvány az alapokmányink egyike, célja, hogy a hivatalos ügyintézés során igazoljuk vele, hogy hol lakunk. A lakcímkártya egy rendőrségi igazoltatás során a személyi igazolvány felmutatásával érvényes, illetve a lakcímkártya segítségével vehetünk igénybe olyan szolgáltatásokat, amelyeket befolyásol a regionális elhelyezkedés – tipikus példa a lakcímkártya alapú szolgáltatásokra a magyar állami egészségügy. Lakcímkártya angolul: address card.
Lakcímkártya ügyintézés: Hol intézhető lakcímkártya?
A lakcímkártya ügyintézés bármelyik okmányirodában elvégezhető feladat, ahol a lakcímbejelentő lap kitöltésével jelezhetjük, hogy új állandó lakcímet vagy tartózkodást jelentünk-e be, vagy a meglévőt szeretnénk módosítani. A koronavírus járvány elterjedése óta a személyi igazolványhoz hasonlóan már a lakcímkártya igénylés is elvégezhető otthonról, Ügyfélkapun keresztül, mindössze néhány perc alatt.
Miért fontos a lakcímbejelentés?
Fontos, hogy be legyen jelentve hivatalosan az a lakcímünk, ahol valójában lakunk, hiszen így vehetjük igénybe az olyan kedvezményeket és szolgáltatásokat, mint az állami egészségügy vagy a lakcímhez tartozó iskola. Emellett van egy nyomósabb oka is a lakcímbejelentés fontosságának: mégpedig az, hogy ha nem arra a lakcímre vagyunk bejelentve, ahol élünk, azzal törvényt szegünk.
Lakcímkártya pontos lakcím nélkül
Ha valaki nem tud bejelentkezni oda, ahol valójában lakik, sokszor egy másik, régebbi, vagy már elavult lakcímet kell használnia. Ha nem sikerül egy rokonon, ismerősön keresztül bejelentkeznünk, akkor települési lakcímet kell létesítenünk, amellyel - ha nem is vagyunk azok – hajléktalan státuszba sorolnak minket. Ebben az esetben egy várost vagy Budapest egyik kerületét kell megjelölnünk, ahol „lakcím nélküli” emberként a legtöbbet tartózkodunk. Ez az eset csak az állandó lakóhelyre vonatkozhat, tartózkodási helyet bejelenteni így nem lehet – a bejelentést bármilyen igazolás nélkül megtehetjük a magyar okmányirodákban.
Lakcímkártya adatok: Az állandó és az ideiglenes lakcím
A lakóhely, azaz állandó lakcím az a hely, ahol a törvény szerint valójában élünk. A bejelentett lakcímnek nem kell feltétlenül lakóépületnek lennie, lehet az akár egy raktárhelyiség vagy garázs is. Ezzel szemben az ideiglenes lakcím, más néven a tartózkodási hely az a lakcím, ahol 3 hónapnál hosszabb ideig tartózkodunk, ám nem mondjuk fel miatta az állandó lakcímünket. Ideiglenes lakcím bejelentés nem lehetséges, ha nincsen állandó lakcímünk megadva!
Sokan nem tudják, de a törvény szabályozza azt, hogy költözés esetén 3 napon belül be kell jelentenünk az új lakcímünket, nem választás kérdése, hogy megtesszük-e! Ugyanígy kell eljárnunk az ideiglenes lakcím bejelentése esetén is, hiszen saját érdekünk, hogy el tudjunk menni háziorvoshoz vagy hivatalos ügyben megadjuk a levelezési címünk.
Ki jelentkezhet be egy lakcímre?
A tulajdonosok vagy haszonélvezők korlátozás nélkül beírhatják ingatlanjuk címét akár állandó, akár tartózkodási címről van szó. Kiskorú vagy más szempontból korlátozott cselekvőképességű személy esetében szükséges a szülő vagy törvényes képviselő hozzájárulása. Albérlet esetén tulajdonosi hozzájárulás kell, amit feltüntet a lakcímbejelentő lap.
Milyen adatokat mutat a lakcímkártya?
- Név
- Születés helye és ideje
- Anyja neve
- Lakóhely (állandó lakcím)
- Tartózkodási hely (ideiglenes lakcím)
- A bejelentés ideje (mindkét címre), a bejelentő hatóság megnevezése
- A tartózkodási hely érvényességi ideje
- A lakcímkártya száma
- Személyi azonosítószám
Hol van a lakcímkártya száma?
A lakcímkártya száma, amit a hivatalos ügyek intézésekor kérhetnek tőlünk, a lakcímkártya mindkét oldalán fel van tüntetve, a jobb felső sarokban. A lakcímkártya száma 6 db számból és 2 db betűből áll.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A lakcímkártya érvényessége
A lakcímkártyának nincs konkrét lejárati dátuma, ha nem változik az állandó lakcímünk, egy életen át nyugodtan használhatjuk ugyanazt az okmányt. Az ideiglenes lakcímet 5 évente kell megújítanunk.
A lakcímkártya igénylés mennyibe kerül?
Az eljárás illetékmentes.
Mi kell a lakcímbejelentéshez?
- Típuskérvény (köznyelven lakcímbejelentő lap);
- személyi igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély;
- az előző lakcímkártya, amelyet le kell adni;
- dokumentum, amely igazolja, hogy a kérvényezett lakcím létezik és jogosultak vagyunk a bejelentkezésre;
- amennyiben nem a saját ingatlanunkba jelentkezünk be, a tulajdonos beleegyezését igazoló dokumentum vagy a tulajdonos személyes megjelenése.
Lakcímbejelentő lap hol szerezhető be?
A lakcímbejelentő lap egy speciális dokumentum, amelyet célszerű kikérnünk az okmányirodából. A lapcímbejelentő lap kitöltése elsőre bonyolult lehet, így lehetőség szerint kérjünk +1 példányt az ügyintézéshez.
Online lakcímkártya igénylés
A lakcím bejelentése, amennyiben minden szükséges dokumentumot feltöltünk, online is intézhető, így megúszhatjuk a hosszas sorban állást az okmányirodában.
A lakcímbejelentő lap kitöltése
Figyeljünk oda arra, hogy a lakcímbejelentő lap kitöltése kék tollal, nyomtatott nagybetűkkel történjen, illetve ne ejtsünk rajta helyesírási hibát! A lakcímbejelentő lapon szerepelnie kell a tulajdonos / szállásadó aláírásának és a bejelentkezőének is. Fontos, hogy hogyan töltjük ki a lakcímbejelentő lapot: attól függően, hogy már meglévő tartózkodási helyet módosítunk-e egy új ideiglenes lakcím megadásával vagy először töltünk ki ideiglenes lakcím iránti kérelmet!
Mennyi idő alatt van kész a lakcímkártya?
Amennyiben személyesen történik a lakcímkártya igénylés, a lakcímkártya azonnal elkészül (10-15 perc), így nincs szükség ideiglenes lakcímkártya kiállítására. Online lakcímkártya igénylés esetén számoljunk a postai kiküldés idejével.