Tényleg ez minden fővárosi vágya? Így lesz élhetőbb a főváros

Pénzcentrum2020. augusztus 1. 18:10

Aligha akad olyan Budapesten élő ember, aki ne egy élhetőbb, otthonosabb, biztonságosabb, csendesebb és tisztább levegőjű fővárosban szeretne élni. A Fővárosi Önkormányzat a Budapesti Közlekedési Központ közreműködésével olyan mintaprojekteket indít tizenkét fővárosi kerületben, amelyek kisebb-nagyobb területek forgalomcsillapításával, sebességcsökkentésével, közterek gyalogosoknak, kerékpárosoknak történő visszaadásával a szükséges emberközpontú fordulat első lépésének tekinthetők. A forgalmi változásokat több budapesti kerületben már bevezették, egyelőre tesztjelleggel, és ezzel párhuzamosan elindult az a társadalmi párbeszéd is, amely a következő hónapok tapasztalatai alapján hozzásegíti majd a döntéshozókat megalapozott döntéshez.

A köztereink zöldfelületének, sétálásra alkalmas részeinek aránya alapvetően határozza meg, hogyan érezzük magunkat szűkebb, vagy akár tágabb lakókörnyezetünkben. Ez az arány Budapest jelentős részén mára tarthatatlanná, egészségtelenné vált nagyrészt azért, mert az elmúlt évtizedekben a gépjárművek száma rendkívül megnövekedett Budapesten, amely ugyan a gazdaságunk fejlődését mutatja, ugyanakkor kevéssé örömteli hír abból a szempontból, hogy Budapest útjait nem ekkora autóforgalomra tervezték. Beszédes szám, hogy a felmérések szerint a fővárosi forgalomban résztvevő autósok 30 százaléka éppen parkolóhelyet keres. Komolyan hozzájárul továbbá a belváros rossz levegőminőségéhez csakúgy, mint a balesetek számához - áll a BKK közleményében.

Ahhoz, hogy Budapest egy élhetőbb, szerethetőbb, otthonosabb város legyen, amilyet mindannyian szeretnénk - és amelynek közlekedésfejlesztési alapelveit a Budapesti Mobilitási Terv fektette le -, emberközpontú fordulatra, valamint együttműködésre kész városlakók véleményére van szükség.

A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és tizenkét budapesti önkormányzat tettrekészségének köszönhetően a következő hónapokban a főváros tizenöt releváns, a közlekedési kihívásokat jól szemléltető "mintaterületén" vezetnek be tesztjelleggel különböző közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási intézkedéseket, amelyek kicsiben megmutatják, milyen lenne egy élhetőbb Budapest. Ezzel párhuzamosan a kozossegitervezes.budapest.hu oldalon elindul az a társadalmi párbeszéd is, amely folyamatosan monitorozza a mintaprojektekben érintettek véleményét, észrevételeit az intézkedések eredményességével kapcsolatban. 

A tizenöt mintaprojekt közül 2020. augusztus 1-jével nyolc fővárosi helyszínen már meg is történt az új forgalmi rend bevezetése: 

 

  • Közösségi tér jött létre az Andrássy út szervizútjain a Rózsa utca és a Vörösmarty utca között, ezen a szakaszon október közepéig nem lehet gépjárművel közlekedni és parkolni. 
  • Idén nyáron minden hétvégére visszaadják a Pesti alsó rakpartot a gyalogosoknak és a kerékpárral közlekedőknek. 
  • Kísérleti jelleggel 50 km/h-ra csökkentik a megengedett sebesség határát a IX. kerületben az Üllői úton a Könyves Kálmán körút és a Határ út közötti, sűrűn lakott szakaszon. 
  • A Vörösvári út és a Szentendrei út sűrűn lakott szakaszán, ahol eddig 60 km/h óra volt a megengedett sebesség, ezt most 50 km/h-ra csökkentik. 
  • A Belső-Ferencváros egy része nyári hétvégéken forgalomcsillapított övezetté válik, emellett a Bakáts téren és a közeli utcákban a forgalomcsillapítást segítő ideiglenes forgalmi rendet vezettek be. 
  • Lipótváros évek óta küzd az átmenőforgalom csökkentéséért, ezért több gyalogosbarát tér- és utcafelújítás történt, és a forgalmi rend is úgy változott, hogy a városrészt ma már sokkal kevésbé uralják az autók. 
  • Az Andrássy út-Nagykörút-Rákóczi út-Károly körút közötti terület utcáit nagyrészt elfoglalják az autók. Belső-Erzsébetvárosban ideiglenes forgalmi renddel szeretnék kiszorítani az átmenő autóforgalmat. 
  • Szintúgy az átmenőforgalom csökkentése a célja a Budafoki út elején bevezetett új forgalmi rendnek. 

A mintaprojektek területén forgalmi irányok, sebességhatárok, utcahasználati szabályok változnak a kisebb forgalommal bíró nyári próbaüzem idején. A Fővárosi Önkormányzat a kozossegitervezes.budapest.hu oldalon várja minden fővárosi véleményét a bevezetett változásokról: vajon sikerült-e élhetőbbé, biztonságosabbá tenni egy-egy fővárosi területet? A nyári tesztüzem során szerzett tapasztalatok és beérkező vélemények, észrevételek alapján a BKK 2020 végéig dolgozza ki azt a közlekedésfejlesztési akciótervet, amelynek konkrét intézkedései 2021-ben, ütemezetten lesznek majd bevezethetők.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

 

Címkék:
otthon, Budapest, forgalom, főváros, légszennyezettség, társadalmi mobilitás, levegőminőség, sebességhatár,