Méregdrága festmény készült Müller Cecíliáról: ennyiért lóghat a faladon a tisztifőorvos portréja

Pénzcentrum2020. május 17. 15:26

Vászonra vitte a tisztifőorvost drMáriás, a festményt pedig bárki megveheti 650 ezer forintos áron. A művésznek több karantén-tematikájú műve is akad, az utánnyomtatott darabokat 150 ezer forintért lehet megvenni.

650 ezer forintért kínálják eladásra a "Müller Cecília legyőzi a vírust!" című képet. Az egyik aukciósház oldalán drMáriás festményéről azt írják, hogy a mérete 100x80 centiméter, akrillal készült vászonra. Vannak nyomtatott képek is a művésztől, amelyeken ugyanez a kép látható, csak más felirattal - ezek 150 ezer forintért vásárolhatók meg.

Máriásnak több karantén-tematikájú képét is árulják: például a "Győrfi Pál megtanítja az alapos kézmosás fortélyaira Lady Gagát, majd táncra perdül vele" című művet 150 ezerért lehet megvásárolni, de van egy másik, beszédes című festménye is a webshopban, az "Orbán Viktor megvédi a koronavírustól Baby Yodát" című alkotást szintén 150 ezer forintért kínálják eladásra.

A művésznek összesen több mint 60 képét lehet megvásárolni a Kieselbachnál, a fejtmények 500-650 ezer forint között mozognak, a nyomtatott verziók pedig jellemzően 150 ezerbe kerülnek.

Nem bízunk a műtárgyakban

Bár befektetésnek nem rossz, általánosságban elmondható, hogy a magyarok nemigen bíznak a műtárgyakban. Korábba a BÁV megbízásából a GfK Hungária Piackutató Kft. mérte fel a hazai internetező lakosság műtárgybefektetési attitűdjeit. A felmérés eredményét a most publikált Műtárgybefektetési Index foglalja össze, amely a várható befektetési szándék különböző dimenzióit egyesíti egyetlen értékben. Ez egy 0 és 100 közötti skálán elhelyezkedő szám, amelynél a növekvő érték nagyobb befektetési kedvet jelent, és azt jelzi, hogy a jövőben több ilyen jellegű befektetés várható.

Az Index 22, különböző dimenziókba sorolható elemből áll, amelyekből 7 részindexet hoztak létre. A részindexeket olyan fogalmilag összetartozó elemek alkotják, mint a jövőbeli anyagi kilátások, a befektetői kockázatvállalás, a hozamvárakozások, a műtárgypiac ismerete, a bizalom vagy a műtárgyak presztízse.

Mindezek nyomán a BÁV Műtárgybefektetési Index értéke 2018 decemberében 5 és 79 között szóródott, az átlaga 39 volt. A kutatás szerint a férfiak, a felsőfokú végzettségűek és a legfeljebb kétfős háztartásokban élők körében magasabb az index értéke, vagyis a műtárgyakba való befektetési kedv. Ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy az index több kutatási hullám után, a valós piaci mozgásokkal összevetve válik majd igazán elemezhetővé. Ha a Műtárgybefektetési Index részindexeit vizsgáljuk meg, a következők derülnek ki.

A műtárgyvásárlási szándék egyelőre alacsony

A vásárlási szándék részindexből az derül ki, hogy a kutatásban résztvevők tényleges műtárgyvásárlási szándéka alacsony: a válaszadók mindössze 5 százaléka gondolja, hogy biztosan vagy valószínűleg műtárgyat fog vásárolni az elkövetkező évben, 21 százalékuk bizonytalan, háromnegyedük pedig inkább vagy biztosan nem fog vásárolni. A biztos vásárlást tervezők sem kívánnak túl magas összeget fordítani erre: mintegy háromnegyedük legfeljebb 200 000 forintot költene műtárgyakra.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem sokkal magasabb a vásárlási szándék akkor sem, ha a kérdést úgy tesszük fel, hogy vásárolnának-e a megkérdezettek műtárgyat, ha váratlanul 1 millió forinthoz jutnának. Ekkor 9 százalék válaszolt valószínű vagy biztos igennel. A még így is alacsony érték azt mutatja, hogy

a műtárgyakba való befektetés akadálya nem csupán az anyagi lehetőségek hiánya.

Aki műtárgyat venne, az leginkább festményt vásárolna (55%), második helyen 35 százalékkal az ékszer áll (ezt a hölgyek választanának magasabb arányban), harmadik az óra (24%), míg a 18-29 év közöttiek elsősorban műszaki régiséget (old timer autót, motort) vennének. A legnagyobb arányban magyar alkotótól vásárolnának, viszont a potenciális vásárlók mindössze ötöde tudott olyan alkotó megnevezni, akitől szívesen venne műtárgyat. A lehetséges vásárlók harmada tájékozódna aukciós házak szakembereinél a vásárlást megelőzően.

Kevesen tájékozottak műtárgyakkal kapcsolatban

A válaszadók mindössze 1 százaléka állítja magáról, hogy ismeri vagy jól ismeri a műtárgypiacot, ami nem is csoda, mivel 45 százalékuk szinte soha nem jár múzeumokba, galériákba vagy aukciókra. Amikor azonban név szerint kérdeztünk rá aukciósházak és galériák ismertségére, akkor a BÁV kiemelkedően jól szerepelt: a válaszadók 91 százaléka állította, hogy ismeri a céget.

A műgyűjtés presztízse magas, de bizalmatlanság övezi

Jellemzően osztják az emberek azt a véleményt, hogy a műtárgyak növelik egy ingatlan presztízsét, és pozitívan értékelik a műtárgyba fektetők tevékenységét is. Ugyanakkor meglehetősen magas a bizalmatlanság a műtárgypiaccal szemben: 41 százalék nem bízik a piacon vásárolható műtárgyak eredetiségében és az értékbecslés helyességében. A presztízs és bizalom részindex az 50-69-es korosztály körében a legmagasabb, míg a 18-29-es korosztály körében a legalacsonyabb.

Címkék:
otthon, festmény, tisztifőorvos, régiség, győrfi pál, müller cecília, drmáriás, aukciós oldal, orbán beszéde, orbán viktor háza, cecilia müller, muller cecilia, aukciósház,