Szánthó Péter • 2019. május 7. 05:55
Magyarországon már 4,2 millió forintért lehet zsírúj autót venni, ami ráadásul nem is fapados. Túl szép, hogy igaz legyen? Jó választás lehet egy magyar családnak a filléres népautó? Többek között ezekre kereste a választ a Pénzcentrum, amikor pár napig kipróbálta a fullextrás Lada Vestát.
Vegyes érzelmekkel adtuk vissza annak a Lada Vestának a kulcsait, amelyet pár napra kaptunk tesztelni a hazai forgalmazó Lada Hungary Kft.-től. Szinte hihetetlen, de igaz: a zsírúj, nem is gyéren - majdhogynem fullextrásan - felszerelt verdát 4,2 millió forintért akárki megveheti, aki érez magában kellő kalandvágyat, vagy nosztalgiát. Én ugyan elég keveset éltem abban az időszakban, amikor még mindenfelé Ladákat, Trabantokat, és a szocialista ipar egyéb gépjárműveit lehetett látni Magyarországon, de a családunknál nem egy Lada megfordult az évek során. Ez vélhetően a legtöbb magyar családra is igaz: talán a kispénzűek mellett ők, a nosztalgiázók, és a különcök az egyik fő hazai célcsoport. A márka egyébként ma is viszonylag népszerű hazánkban: Ladából 2019 első negyedévében 142 darab állt forgalomba Magyarországon a Datahouse adatai szerint, tavaly összesen 794 autót adtak el. 2016-ban pedig 1100 felett volt a szám.
A Pénzcentrum három nap alatt több száz kilométert tett a tesztkocsiba, hogy kiderüljön: megér-e durván 4,2 millió forintot a Renault-Nissan által felkarolt új Lada.
Hely, az van
Az már az átvételkor kiderült, hogy a Ladánál nem spóroltak a hellyel. A kolosszális méretű csomagtartóba konkrétan egy újságíró is kényelmesen elfért úgy, hogy egyébként még nyugodtan mellé feküdhetett volna egy másik szerkesztő is - és még a forgatáshoz szükséges eszközöknek is maradt hely. Ha a felelőtlen tulajdonos véletlenül magára zárná a csomagtartót (a YouTube-videókat elnézve ez Ororszországban simán előfordulhat, némelyeknél naponta legalább kétszer), akkor sincsen baj: beépítettek egy fluoreszkáló kallantyút, amelynek segítségével kiengedhetjük magunkat a Vesta gyomrából. Annyira adná magát ennek kapcsán a vonatkozó bibliai történet Jónásról és a cethalról.
Autót vennél, de szűkös a keret? A Pénzcentrum autóhitel-kalkulátorával megtalálhatod a legjobb finanszírozást!
Ugyanakkor a csomagtérajtó hajltott tartói némiképp korlátozzák a pakolhatóságot, de ez szerencsére nem túlzottan zavaró. Az egyébként tekintélyes súlyú ajtót kinyitott állapotban két, az ágyrugóra kisértetiesen hasonló szerkezet tartja meg. Szerencsére van rajtuk részben-egészben műanyag borítás, így legalább a csomagokat nem sértik fel.
- Olajszűrő: 1700 forint/darab
- Pollenszűrő: 4200-8500 forint/darab
- Féktárcsa: 15 500 forint/darab
- Fékbetét: 10 200 - 29 800 forint/2 darab
- Levegőszűrő: 4300 forint/darab
- Vezérműszíj készlet: 34 300 forint/darab
A 480 literes rakodótér alatt egy teljes értékű pótkereket találhatunk, meg persze a szükséges szerszámokat. Ez ritka a mai autóknál, amelyekbe mostmár jellemzően jobb estben egy kisebb, úgynevezett mankókerék kerül, vagy a kitöltőhabbal operáló defektjavító készlet - egyikkel sem lehet túlzottan gyorsan haladni, így a defekt okozta kellemetlenség hatványozódik.
Óriások is beférnek
A helykínálat az utastérben is bőséges: hátul kolosszális a lábtér, még csutkára hátra tolt első ülésekkel is kényelmesen el lehet férni, így nem kell aggódni akkor sem, ha mondjuk a világ legmagasabb kosárlabdázója, a 229 centis Yao Ming ülne be az anyósülésre navigálni - mögötte is bőven elférne egy normál méretű ember. Hátul középről ugyanakkor nagyon hiányzik a könyöktámasz (mondjuk, nem olyan, mint amilyen elöl van, de erről később...), de egyébként a félbőr ülések elég ízlésesen néznek ki, és viszonylag kényelmesek is.
A két fűthető első ülés is eléggé komfortosnak mondható, bár a gerinctámaszt csak a sofőr tudja leengedni, az utas nem. Nekem ugyan ez nem volt zavaró a jobb egyen, de volt, akinek nem volt ínyére a plusz támasz a hátnál. Egyébként az üléseket elég jól be lehet állítani magunknak, előre-hátra, fel-le. A kormányról vezérelhető rádió, és a bluetooth-os kihangosító is kifogástalanul működik, bár van egy kis késés a gombnyomás és a készülék reakciója között, de annyira nem zavaró. A tempomatra sem lehet panaszunk, könnyű vezérelni, pontosan tartja a sebességet. A tolatókamera és a parkolóradar is teljesen használható, sokaknak nyújthatnak segítséget, ahogyan a tekintélyes méretű visszapillantók is. A kilométeróra alatti kijelző is egész pontosan közli velünk a foigyasztást, illetve a pillanatnyi üzemanyagmennyiséggel megtehető távot.
Valamin spórolni kellett
Aki ennyi pénzért szeretne fullextrás, teljesen új kocsit venni, az jobb, ha tisztában van vele: nem minden fenékig tejfel. Hiába a csili-vili külső, és a modern belső, a 4,2 millió forintos vétálár komoly spórolásra készteti a gyártót, hogy megérje forgalmazni a kocsit. Ez a költségcsökkentés leginkább az anyaghasználatban mutatkozik meg:
- foglalta össze tapasztalatait András kolléga, egy másik tesztutas pedig a szélvédő és a műszerfalborítás találkozásához beapplikált, szürke szivacsot vette észre, ami szintén nem túl esztétikus. A kormányon is az említett műanyag található, de ott kevésbé zavaró - sőt, nekem elég kellemes volt a fogása. Az érintőkijelző kerete egy másféle műanyagból készült, ami simább és fényesebb, ezáltal eléggé vonzza a port, nem egyszerű takarítani.
Szeretnél egy új kocsit? A Pénzcentrum kalkulátorával megtalálhatod a megfelelő hitelt!
Az érintőkijelző is az olcsóbb, rezisztív technológiát alkalmazza - ez a "puhábbik", régebbi verzió, ami nyomást érzékel -, ugyan nem süvít a fedélzeti komplúter, de ennyi pénzért ne várjunk csodát. A navigáció sem egy Google Maps, vagy Waze: inkább a régebbi iGO-ra emlékeztet. Először oroszul, cirill betűkkel üdvözölt minket, de az első ijedtség után könnyen megtaláltuk, hogyan lehet legalább angolra átváltani - magyar nyelv nincs benne egyelőre, lehet, majd a szoftverfrissítéssel. Ellenben néha elég érdekes útvonalakat rakott össze, de ez lehet beállítás kérdése, végülis mindenhová odavitt: ezeken felül a navigáció is teljesen használható, angolul közli az útvonalat, és még a sebességhatárokra is figyelmeztet. Vicces adalék, hogy orosz műholdról megy.
PC.: Jellemzően kik vásárolnak Ladát Magyarországon?
P. A.: A LADA "újkori" történetének (2015 után) Lada vásárlói, eleinte az idősebb korosztályból (+65 év) kerültek ki, elsősorban az alacsonyabb árfekvésű LADA Granta és Kalina modellek esetében. A LADA Vesta modellek pedig már a fiatalabb családokat is meghódította.
A Lada 4x4 (régi nevén Niva) terepjáró használói, már jellemzően vállalkozások, hobbifelhasználók (vadász, horgász stb.) illetve kisebb gazdaságok (erdő, mező stb.) közül kerülnek ki
PC.: Melyik a legkelendőbb modell?
P. A.: Az elmúlt négy év modellmixe a következő:
- LADA Kalina/Granta: 45%
- LADA Vesta: 20%
- LADA 4x4: 35%
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
PC.: Arányaiban mennyi a lízingelt autó? Említette, hogy kevesen finanszíroznak így, ön szerint miért?
P. A.: A lízingelt autók aránya valóban alacsony kb. 20%. Oka egyrészt abban keresendő, hogy a vásárlóink döntő többsége természetes személy 75% és idősebb korosztály, főleg nyugdíjas. Másrészt az alacsony árfekvésű modelljeink könnyebben elérhetőek akár banki finanszírozás nélkül is.
PC.: Mennyi idő alatt érkezik meg egy új kocsi a gyárból? Sokat kell várni?
P. A.: Nem jellemző, hogy vásárlóink gyári rendelésből választják ki a kívánt autójukat, inkább márkakereskedői vagy importőri készletről történik az értékesítés. Egyébként a gyári rendelés átfutása kb.3 hónap.
PC.: Az általunk tesztelt Vesta LUX-on mennyibe kerül egy kötelező szerviz?
P. A.: Kötelező szervizek nem fixdíjasok. Márkakereskedéstől függően kb. bruttó 40-50 ezer Forint.
És a kartámasz... Az általunk tesztelt modellben egy műbőrrel bevont, lehajtható kartámasz volt a vezetőülésben, aminek rögzítését racsnis megoldással oldották meg. Ami vagy beakad, vagy nem. Előfordult, hogy egy bukkanónál elengedte magát a szerkezet, és szimplán visszafittyedt a lehajtott állapotába. Ezen még dolgozni kell.
A Fittipaldizást felejtsd el!
A másik, már lényegesebb probléma a vezetési élmény, már ha lehet ilyenről beszélni: sajnos annyira nincs erő az 1,6-os, 100 lóerős, 148 newtonméteres erőforrásban, hogy néha az emelkedők is gondot okoztak neki. Például az M0-n, ahogyan a Pestről Budára felhajtunk a Megyeri hídra, ott van egy kis emelkedő. A Lada 90-100-as tempónál, ötösben jelzett, hogy jobb lenne visszaváltani, mielőtt gond lesz. Egyébként a 110-130-as autópálya-tempót hosszú távon bírja az autó, csak a már említett emelkedőkön lomha, és gyors előzésekre sem nagyon lehet vele vállakozni. Emellett a városban is néha hiányzik a fürgeség egy-egy lámpánál, vagy kereszteződésnél. A volán mögé egy út erejéig bepattanó kollégánk, Ákos gyúrta össze egyetlen - kicsit talán szélsőséges - mondattá, amit a Vesta menettulajdonságairól gondol:
Futómű tekintetében sem tökéletes a szerkezet, ugyan nagy a hasmagasság, és a kátyús utakon, földutakon is elég jól elboldogul a Vesta, de eléggé érezhetők benne a legkisebb úthibák is. Meg lehet szokni, de néha, egy-egy rázós útszakaszon azért meglepően meg tudja rengetni az utasokat.
Konklúziók
Összességében elmondható, hogy a Lada Vesta nem egy rossz autó, csak ahogyan fentebb írtuk:
Ugyanakkor a helykínálat tényleg bődületes, jól el lehet férni benne. Akár hosszabb nyaralásokra is bátran elmehet vele a család, és a nagybevásárlást is gond nélkül elnyeli a csomagtér. Emellett egy modern, a mai trendeknek megfelelő kinézetet kapunk, és ha tényleg nem akarunk száguldozni, akkor sokáig szolgálhatja - komótosan - a családot. Az pedig, hogy ennyi pénzért tényleg szinte minden kényelmi extrát megkapunk, nagyot dob az ár-érték arányon.
A Vesta fogyasztása sem vészes, több mint 300 kilométernyi vegyes használat (országút, autópálya, város és dugó) után 8-8,5 litert mutatott a kompjúter, ami a benzinmutató mozgása szerint is nagyjából ennyi volt. Egy ekkora motornál kb. ez a realitás, főleg, ha még a klímát is járatjuk rendesen - mi is nyomattuk neki rendesen, a teszt idején jó meleg volt.. Itt érdemes még megjegyezni, hogy a klímája is jéghideg, mint egyébként az egy új kocsitól elvárható lenne, ám a hátsó ülésekre csak később ért el a hideg fuvallat.
Nincs mese, pontozunk
A szerkesztőségben körbement egy értékelőlap, amelyen az autót megjárt kollégák különböző szempontok alapján pontozták a Vestát - ugyanez a lap fog majd körbejárni a többi autótesztünknél is. A Vesta eredménye:
- Hely mérete, kényelem: 5/5
- Praktikusság: 4/5
- Anyaghasználat, esztétika: 3/5
- Vezetési élmény, futásteljesítmény: 2/5
- Kényelmi extrák: 4/5