Pénzcentrum • 2018. április 20. 16:00
48 millió forint bírsággal sújtotta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a UPC-t jogszerűtlen piaci magatartás miatt. Az NMHH az alapvető európai uniós és hazai jogszabályok súlyos és tudatos megsértése miatt büntette meg az kábeltévé- és interenetszolgáltató céget. A szolgáltató közel két hónapon át lehetetlenítette el egy másik szolgáltató elérhetőségét.
A még szeptemberben hivatalból indított általános hatósági felügyeleti eljárás lezárásaként a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 48 millió forint bírságot szabott ki a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft.-re (UPC), miután vezetékes és mobiltelefon előfizetői 2017. július 25-e és szeptember 18-a között nem érték el az On Line System Informatikai és Tanácsadó Kft. (OLS) hálózatában lévő telefonszámokat. A most lezárult eljárás első fokú határozata szerint a UPC piaci magatartásával súlyosan megsértette a telefonszolgáltatás nyújtására vonatkozó azon alapvető európai uniós és hazai jogszabályokat, melyek szerint biztosítania kellett volna az előfizetői számára valamennyi hívószám elérhetőségét - írja közleményében az NMHH.
Az NMHH az eljárás nyomán csak azon 31 előfizető vonatkozásában kötelezhette a UPC-t a hiba késedelmes elhárítása miatti kötbérfizetési kötelezettségének teljesítésére, ahol a UPC a hiba bejelentőjét be tudta azonosítani, mivel a bejelentésben az OLS mint érintett szolgáltató szerepelt.
A szankció formáját és a bírság mértékét a hatóság számos szempontot figyelembe véve alakítja ki, így többek között az eset súlyát és az érintett előfizetők számát, az ismételtséget, a jogsértéssel okozott érdeksérelmet, az elért vagyoni előnyt és a piacra gyakorolt hatást is mérlegelve. Jelen eljárás lefolytatását az előfizetőkön túl maga az OLS is kérte, tekintettel arra, hogy a UPC a hívások továbbítását az erről folytatott egyeztetések után sem biztosította.
Miként történt a jogsértés?
2017. július 25-e és szeptember 18-a között, közel két hónapon keresztül a UPC saját vezetékes és mobiltelefon előfizetői számára nem biztosította az OLS saját számainak, illetve a szolgáltatóhoz máshonnan áthordozott hívószámok elérését, azaz az OLS előfizetői elérhetetlenek voltak a vizsgált időszakban a UPC előfizetői számára. Emellett a számhordozás rendszerének működési sajátosságai miatt a UPC előfizetőinek egy kisebb része (körülbelül 5 százaléka) ebben az időszakban nem tudta hívni azokat az előfizetőket sem, akik hívószámukat az OLS-től hordozták más szolgáltatóhoz.
Ezzel szemben a vizsgálat feltárta, hogy a sikertelen hívásokat nem hálózati hiba okozta, hanem
A vizsgálat azt is megállapítja, hogy a UPC a sikertelen hívások miatti előfizetői panaszokat nem tekintette hibabejelentéseknek, azok ellenére sem tette meg a szükséges lépéseket, csak a vizsgálat elindítását követően intézkedett arról, hogy az előfizetői által kezdeményezett hívások egy harmadik szolgáltatón keresztül eljuthassanak az OLS és a további érintett szolgáltatók előfizetőihez.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Fontos tény az is, hogy a UPC a késedelmes hibaelhárításért nem fizetett kötbért az előfizetőinek - ami egyébként jogszabályi kötelezettsége lett volna az érintett előfizetők kérése nélkül is -, ráadásul az érintett számok között több olyan is volt, melyek közintézményekhez tartoztak, elérhetőségük sok előfizető számára kiemelten fontos lett volna társadalmi szerepük és jelentőségük miatt (önkormányzat, idősek otthona, háziorvosi rendelő).
A hatóság szakemberei megállapították, hogy a UPC hozzávetőleg 22 ezer telefonszám elérhetőségét nem - vagy legalábbis nem teljes körűen - biztosította, több mint 38 ezer hívás sikertelen volt, ami összesen több mint 4 ezer UPC-előfizetőt érintett. A korábban az OLS-hez tartozó, de onnan elhordozott, tehát már más szolgáltatók hálózatában lévő számok elérhetetlensége miatt kívülálló szolgáltatók és azok előfizetői is érintettek lettek.