Biró Attila • 2018. február 23. 12:06
A nagymértékű februári havazások okán számos település, több ezer család maradt rövidebb-hosszabb ideig áram nélkül Magyarországon. Egy áramszünet azonban a kellemetlenségeken túl komoly anyagi károkat is okozhat a fogyasztóknak. Éppen ezért egyáltalán nem mindegy, milyen körülmények között és mekkora kötbért köteles fizetni egy-egy szolgáltató akkor, ha nem tudja a hibát időben elhárítani. Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Pénzcentrum.
Többször is előfordult februárban, hogy a nagymértékű havazás miatt családok ezrei maradtak áram nélkül. Február nyolcadikán például 23 településen nem volt áram Vas és Zala megyében, legutóbb pedig február 21-én számolt be arról az MTI, hogy hóesés következtében leszakadó faágak okoztak gondot három településen, ahol ennek következtében csaknem ezer ember maradt áram nélkül.
Az áramkimaradás azon felül, hogy rengeteg háztartásbeli kellemetlenséget okoz a hűtő működésképtelenségétől a világítás hiányáig, komoly anyagi károkat is eredményezhet. Előfordulhat például, hogy valaki otthonról, digitális eszközein, interneten keresztül dolgozik és egy kimaradás következtében nem képes elvégezni a munkáját, aminek okán kereset kiesése keletkezik.
Majd negyed milliós kártérítés
A fogyasztókat érő potenciális anyagi veszteségek miatt tehát egyáltalán nem meglepő, hogy a legtöbb európai ország komolyan szabályozza az áramszolgáltatókat, hogy azoknak miként kell eljárniuk áramszünet esetén, amibe beletartozik az is, hogy bizonyos időjárási körülmények között mennyi idejük van orvosolniuk a problémát. Amit, ha nem sikerül véghezvinniük időben, bizony súlyos kötbér fizetési kötelezettségük alakul a fogyasztók felé.
Az Egyesült Királyságban például az Ofgem szabályozza a szolgáltatókat, hogy azoknak mennyi idejük van 1-1 áramkimaradás után helyreállítaniuk a lakosok számára az ellátást. Normál időjárási körülmények között a szigetországban például 12 óra áll a szolgáltatók rendelkezésére a javításra, ha ezt nem képesek tartani, akkor 75 fontot kötelesek kötbérként fizetni, ez mai árfolyamon körülbelül 26 ezer forint. Ezután a fogyasztó minden áram nélkül megkezdett 12 óráért 35 font (kb. 12 ezer forint) további kártérítésre jogosult.
Ha azonban a kimaradást például egy nagy vihar okozza, akkor a szolgáltatónak 24 órája van az elhárításra, amit ha nem képes tartani 70 fontot köteles fizetnie a fogyasztónak, ami 70 fonttal tovább halmozódik minden megkezdett, áram nélkül törlött 12 óránként. Felső határ ez esetben 700 font (240 00 forint).
Mi a helyzet itthon?
A brutális összegű szigetországi kötbér okán kíváncsiak voltunk arra, hogy mire számíthatnak a lakossági fogyasztók Magyarországon, ezért kérdéseinkkel megkerestük a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt (MEKH).
- tájékoztatta lapunkat a Hivatal. Mit is jelent mindez a valóságban?
- A nem szélsőséges időjárási körülmények között bekövetkezett üzemzavarok elhárítása ideje az üzemzavar jellegétől függ.
- A szélsőséges időjárási körülmények hatására bekövetkezett üzemzavarok elhárítási ideje az üzemzavarok számától, illetve az érintett fogyasztók számától függ.
A Hivatal Garantált Szolgáltatás határozataiban egyébként statisztikai alapon határozta meg az üzemzavarszám és az érintett fogyasztói szám határokat mindegyik elosztói engedélyesre egyedileg, az egyes időjárási események objektív megítélése érdekében.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Normál viszonyok között
Normál körülmények között egyszeres hiba esetén 12 óra, többszörös hiba esetén 18 óra a szolgáltatókra vonatkozó elhárítási idő. Ha ezt nem sikerül tartani, azaz az elosztói engedélyes, nem teljesítette az előírt minőségi követelményt
Vihar van
A szélsőséges időjárási helyzetekre a Hivatal 4 kategóriában állapított meg minimális minőségi követelményeket. A kategóriák a villamosenergia-ellátás visszaállítására a körülmények nehezedését figyelembe véve egyre hosszabb elhárítási időt engedélyeznek.
- 1. kategória esetében 24 óra,
- 2. kategória esetében 48 óra,
- 3. kategória esetében az érintett fogyasztók számától függően 48 és 96 óra között,
- 4. kategóriában nincs megkötés a villamosenergia-visszaállítás idejére.
A kötbér értéke nem változik a normál viszonyokhoz leírtakhoz képest.
Nem járunk túl jól
Bár az áramszolgáltatót sújtó kötbérfizetési kötelezettség Magyarországon is jelen van, azok mértéke igencsak eltörpül például az említett egyesült királysági értékektől. Ráadásul főleg kritikus időjárási körülmények közepette, amikor várhatóan nagyobb eséllyel következik be áramszünet, a szolgáltatóknak a szabályozás szerint elég nagy mozgásterük van arra nézve, hogy mennyi idejük van orvosolni a kialakult problémát.
Pozitívum azonban, hogy a kötbér összege nincs maximalizálva, valamint, hogy a fogyasztók automatikusan megkapják a nekik járó kártérítést, azért külön nem kell tenniük semmit.