Erre figyelj, mielőtt nálad is kikapcsolják az áramot

Pénzcentrum2015. november 30. 15:30

Az áram csak akkor kapcsolható ki, ha előtte megfelelően tájékoztatták a fogyasztót és ezt igazolta is a szolgáltató - írja a Budapesti Békéltető Testület közleményében.

Az áram csak abban az esetben kapcsolható ki, ha előtte megfelelően tájékoztatták a fogyasztót és ezt a szolgáltató is igazolta - hívta fel a figyelmet egy friss eset kapcsán a Budapesti Békéltető Testület. Kikapcsolás esetén azt kell vizsgálni, hogy jogszerű volt-e, ugyanis ennek szigorú feltételei vannak.

Csak az alábbi esetben kapcsolhatják ki az áramot, ha:

  • 60 napon túl fennálló tartozása van a fogyasztónak, és

  • a lakossági fogyasztó által a fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés esetén az egyeztetés a villamosenergia-kereskedővel nem vezetett eredményre,

  • és a villamosenergia-kereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer írásban értesítette, és az első értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint az előrefizetős mérő felszerelésének a lehetőségére.
Nagyon fontos, hogy ennek a három feltételnek együttesen kell fennállnia és ezt az áramszolgáltatónak kell bizonyítania. Azaz ha bármelyik nem teljesült, akkor a kikapcsolás jogszerűtlen.


Mi van akkor, ha a kikapcsolás feltételei nem teljesültek?

Ha a fogyasztó kifizette már a visszakapcsolási díjat, az mindenképp egy felmerült költség volt, amiről számlát is kap, így azt egyszerűen tudja bizonyítani. Azonban az esetleges egyéb károkat szintén igazolni kell. Ez azt jelenti, hogy pontosan meg kell határozni a fogyasztónak azt az összeget, amit a vállalkozástól kér, és meg kell tudni mondani, hogy az miből ered pontosan. Igazolni kell továbbá, hogy a kár valóban bekövetkezett, és azt is, hogy ez az áramszolgáltatás kikapcsolásának a következménye.

Ezekre nagyon érdemes odafigyelni:

1. Ha vitatják a kikapcsolást, mindig a szolgáltatónak kell bebizonyítania, hogy a fogyasztó szerződést szegett, így például tartozást halmozott fel. Ennek hiányában a kikapcsolás jogtalan, amiért kötbért követelhetnek a cégtől.

2. Az sem mindegy, hogy melyik nap szüntetik meg a szolgáltatást. A cég ugyanis nem kapcsolhatja ki a fogyasztót munkaszüneti napon, ünnepnapon vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon, illetve pihenőnapon.

3. Amennyiben a fogyasztó a kikapcsolás után megfizeti a tartozást, huszonnégy órán belül kezdeményezni kell a visszakapcsolást, ennek pedig további 24 órán belül eleget is szükséges tennie a hálózati engedélyesnek (aki a visszakapcsolást elvégzi).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

4. Ha a cég meg akarja szüntetni az áramszolgáltatást, akkor csak úgy teheti ezt meg, amennyiben előre értesítette ennek tervezett időpontjáról a fogyasztót. Meg kell jelölnie ugyanis azt az öt munkanapot, amelyen belül végre kívánja hajtani a kikapcsolást.

5. A kikapcsolás előtt kétszer értesíteni kell a fogyasztót, másodjára tértivevényes levélben. Ha ezt nem veszik át, az még nem mentesít a következmények alól, mivel kézbesítési vélelmet alapoz meg, és a szolgáltató ezt úgy veszi, hogy az értesítés megtörtént.

6. Amennyiben a visszakapcsolási díjon felül további káruk merült fel a fogyasztóknak, azt csak úgy érvényesíthetik, ha bizonyítják annak összegét, és hogy a szolgáltató okozta a kár bekövetkeztét.

Loading...

Címkék:
otthon, áram, áramszolgáltató, áramszünet,