Pénzcentrum • 2014. október 3. 11:03
"Adósbajok 2014" c. tematikus hetünk keretében lehetőséget biztosítottunk olvasónknak, hogy feltegyék tartozásaikkal, és azok tudatos kezelésével kapcsolatos kérdéseiket az Intrum Justitia Kft. szakértőjének. Ezek közül szemezgettünk.
Kedves rokonom a napokban kapott levelet, hogy a 2010-ben elhunyt édesanyjának az egyik mobilszolgáltató felé tartozása van. 2011-ben volt a hagyatéki eljárás, ahol a 3 testvér örökölt kb. 120 e Ft-ot, melyből kifizették a temetést és az illetéket, túl sok pénzük nem maradt, de a közjegyző megnyugtatta őket, hogy felvehetik a pénzt, mert nincs tartozás, nem kell mást fizetniük. Megjegyzem, hogy a 3 testvér a szülők életvitele miatt Gyermekotthonba került és nem tartották a szülőkkel a kapcsolatot. Ha tartozása volt az anyjuknak, akkor miért nem tőle kérte a mobilszolgáltató és miért 2014 év végén értesültek a gyerekei a tartozásról??? Azért elég sok év eltelt ahhoz, hogy azt a kis megörökölt pénzüket elkölthessék nyugodtan, abban a tudatban, hogy ebből már mást nem kell fizetniük. Erre várom megtisztelő válaszukat.
A jelenleg érvényes jogszabályok szerint a szolgáltatónak vagy hitelezőnek lehetősége van arra, hogy az örökösöktől követelje az elhunyt, a szolgáltató vagy hitelező felé fennálló és még el nem évült tartozását. Bár a telekommunikációs szolgáltatásokkal kapcsolatos követelések tekintetében az elévülési idő 1 év, az általános gyakorlat szerint a szolgáltatók minden esetben megteszik a szükséges lépéseket az elévülési időszak megszakítására. Javasoljuk, hogy az örökösök vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltatóval, tisztázzák a tartozás jelenlegi státuszát, és törekedjenek a megegyezésre.
Én a fizetésképesség határán mozgok lassan két éve a feleségemmel. Egyszerűen nem tudunk többet kifizetni a hitelre. A cikkükben az van, hogy különleges konstrukciókat tud kínálni a követeléskezelő? Miben tér el ez egy adósságrendező hiteltől? Ja a bankok nem állnak szóba velünk, mert szerintük TÚL NAGY KOCKÁZAT minket hitelezni, pedig mi próbálunk minél inkább megfelelni, de nehéz. Hogyan tudjuk felvenni a kapcsolatot olyannal, aki ebben tud nekünk segíteni?
A követeléskezelő társaságok a megvásárolt követelések tekintetében az ügyfeleknek (adósoknak) különböző kedvezményeket tudnak ajánlani az adósságuk rendezésével kapcsolatban. Ilyen megoldás lehet a részletfizetési kedvezmény megadása, a kamatok és/vagy egyéb költségek elengedése, vagy fizetési halasztás lehetőségének biztosítása. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a követeléskezelő társaságok önálló hitelezési tevékenységet nem folytathatnak, ezért hitelnyújtás tekintetében nem tudnak szolgáltatást nyújtani ügyfeleik részére.
Nekünk a közös költséget ráterhelte a lakásunkra a társasház, ahol lakunk, de sajnos nem vagyunk bejelentve. Elárverezhetik a lakást? Milyen megoldás van arra, hogy ne kerüljünk utcára? Előre is köszönöm a választ.
A vonatkozó jogszabályok alapján a közös költség elmaradás miatt a jelzálogjoggal való terhelés rákerült az ingatlan tulajdoni lapjára, ám ez nem jelenti automatikusan az árverezési folyamat elindítását. A későbbiek során azonban akár végrehajtási eljárás is indítható, ezért javasoljuk, hogy az elmaradt fizetési kötelezettségükkel kapcsolatosan próbáljanak a Társasházzal megállapodni részletfizetésben, esetleg a kamatok elengedésében.
Édesapám elhunyt, majd pár hónappal később jött egy felszólító levél a telefontársaságtól egy ötezer forintos tartozásról. Felhívtuk őket édesanyámmal és beszámoltam édesapám haláláról, valamint arról, hogy az élettársával élt. Az ügyfélszolgálaton nyugtázták és bekérték a halotti anyakönyvi kivonatot, és ezzel elméletileg elintéztük az ügyet. Később azonban levelet kaptam a követeléskezelőtől, hogy már 15 ezer forinttal tartozunk. Itt is beküldtem a szükséges papírokat, viszont azóta is érkeznek édesanyám mobiljára a felszólító hívások és levelek. Miután betöltöttem a 18. életévet, már nekem is érkeznek levelek. Eszerint az összeg felével tartozom a követeléskezelőnek. Mit lehet ilyen esetben tenni, ha a telefonszámlát valószínűleg édesapám halála után az élettársa csinálta? Ezenfelül akkor már édesanyámmal elváltak, én pedig akkor még kiskorú voltam.
A jelenleg érvényes jogszabályok szerint a szolgáltatónak lehetősége van arra, hogy az örökösöktől követelje az elhunytnak a szolgáltató felé fennálló, és még el nem évült követelését, így a törvényes öröklés rendje alapján jogszerűen követelhetik Öntől a tartozás 50 %-ának megfelelő összeget. A leírásból sajnos nem derül ki, hogy kinek a telefonhasználatával kapcsolatos a tartozás, azonban ha az édesapja halálát követően az élettársa generálta a tartozást, ez már nem tartozhat az Önök fizetési kötelezettségi körébe. Ennek igazolására szükséges az élettárssal egy pontos elszámolást készíteni a szolgáltatótól bekért részletes telefonszámla alapján, amelyben a telefonhívások pontos időpontja is rögzítve van.
Tévére fizettem elő, ahol az első félévben díjmentesen járt a nagyobb csomag. Én lemondtam a szolgáltatást, mielőtt lejárt volna a kedvezmény, de az utolsó számla már a következő, emelt díjat tartalmazta. Ezt nem fizettem be, mert akkortól már nem terveztem ügyfelük lenni (nem is voltam), ezért úgy gondoltam rendezni, amikor megjön a lemondás utáni különbözeti számla. Ezután érkezett egy számla, majd még egy, egyikben sem a helyes összeg szerepelt. Másfél hónappal később a követeléskezelő jelentkezett már be, akiknek a szolgáltató a tévesen kiszámlázott magasabb díjat adta át behajtásra, amelyre még rájöttek a kamatok és a kezelési költség. Mit tehetek, ha az összeget nem érzem jogosnak? Kinél tudok reklamálni: a követeléskezelőnél vagy a szolgáltatónál? A reklamáció végéig nem kell befizetni az összeget? Vagy ha be is fizetem, és kiderül, hogy téves volt az összeg, akkor mikor és kitől kapom vissza? Visszajár-e a késedelmi kamat és kezelési költség?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Javasoljuk, hogy minél előbb vegye fel a kapcsolatot a követeléskezelő társasággal, és kérje be a részletes dokumentációt az ügyével kapcsolatban. Alaposan tanulmányozza át ezeket az iratokat (Ön által aláírt szerződés, felmondás, számlamásolatok, stb.), különös tekintettel a szerződés időtartamára és a felmondására vonatkozó részletekre, majd ezt követően egyeztessen a szolgáltatóval esetleges kifogásait illetően. Javasoljuk, hogy ezen lépéseket mielőbb tegye meg, mivel az esetlegesen jogosan felszámolásra kerülő késedelmi kamat számítása a reklamációs folyamat alatt sem szünetel.
Engem az érdekelne, hogyan lehetséges az, hogy a titkosított a magántelefonszámomra küldenek kéretlen SMS-eket és hívogatnak? Adatvédelmileg ez nem aggályos? Milyen jogszabály alapján szerzik meg valakinek vagy hozzátartozóinak a számát? Illetve nem értem, hogy miért lennék köteles bárkinek is kiadni az adataimat, hiszen honnan tudhatom, hogy ki van a vonal másik végén?
A követeléskezelő cégek által küldött SMS üzenetek kiküldése arra a telefonszámra történik, melyet az ügyfél a szolgáltatói vagy hitelszerződés megkötésekor kapcsolattartás céljából megadott. A hitelező a telefonszámot és az ügyfél a szerződésben szereplő, az adott tartozás beszedése céljából felhasználható, kezelhető többi adatát a ki nem fizetett követeléssel együtt adja át követeléskezelő cégnek, így ők ezen a számon próbálják az ügyfelet keresni. Amikor telefonos kapcsolatfelvétel történik, akkor a jelenlegi "Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény" (röviden Infotv.) előírásai szerint az adott tartozásról bármilyen információ kizárólag a megfelelően beazonosított adósnak adható át. A megfelelő beazonosításhoz az általános gyakorlat szerint legalább 2-3 személyes adat megadása szükséges. Ez a beazonosítási folyamat az adós ügyfelet védi, hiszen ezzel akadályozható meg, hogy az őt érintő pénzügyi információk illetéktelen személyekhez jussanak. Beazonosítás hiányában semmiféle felvilágosítás nem adható - vonatkozzon az akár a tartozás mértékére, akár az eredeti hitelező kilétére.
Elég nagy bajban vagyok, több helyre fordultam már (pl.: önkormányzat), de nem kaptam segítséget. A problémám: kiadom a lakásomat valakinek, aki - mint nemrég kiderült - hat hónapja nem fizette be a közös költséget. Úgy tűnik, hogy nem is akar fizetni. Mi a teendő ilyenkor? Az albérleti szerződés szerint neki kéne fizetni, mégis én kerülök bajba, ha ezt nem teszi meg. Hova forduljak? Csak a jogi út maradt, vagy van más is?
Több hónapnyi közös költség elmaradás esetén a közös képviselő jogosult a követelést a tulajdonossal szemben érvényesíteni. Azt nem kell vizsgálnia, hogy egy, a tulajdonos által kötött szerződés alapján másnak kellene-e fizetni a közös költséget, hiszen a Társasház felé fennálló fizetési kötelezettség az ingatlan tulajdonosát terheli. Ha e tekintetben az albérlőjével nem tud megállapodni, vele szemben csak jogi úton tud érvényt szerezni jogos igényeinek. Amennyiben az albérlőjétől megfelelő összegű kauciót kért, a felhalmozódott tartozást ebből az összegből fedezni tudja.
Bérelek egy másfél szobás apartmant Budapest VIII. kerületében. A problémám a következő: az internetszolgáltatás szerződését még az előző bérlő kötötte, amikor beköltöztem, a nevemre vettem az előfizetést. Miután közösen bementünk az ügyfélszolgálatra ezt elintézni, azt hittem, ezentúl automatikusan az én nevemre érkezik majd a csekk (az ügyintéző konkrétan ezt mondta). Mivel a régi bérlő neve már nem szerepelt a postaládán, a csekkek nem érkeztek meg, nem sikerült elkönyvelniük az előfizetőváltást - pedig a szerződés már rég az én nevemen volt. Most késedelmi kamatot fizettetne velem a szolgáltató: azt mondják, számlaelmaradás miatt, holott tulajdonképpen az ő hibájukból nem fizettem az előfizetést hónapokig...
A jelen esetben javasoljuk, hogy a fennálló, hatályos szolgáltatói szerződésével fáradjon be a szolgáltatóhoz. Tisztázzák a helyzetet, pontosítsák a postai kézbesítés adatait, illetve állapodjanak meg a megfelelő fizetési módban. Mindazonáltal az internet szolgáltatást Ön igénybe vette, így annak ellenértékét köteles megfizetni akkor is, ha számlát hónapokon keresztül nem kapott. Ezt az adminisztrációs hibát - saját érdekeit is szem előtt tartva - Önnek módjában lett volna jelezni a szolgáltató felé, így tevőlegesen is hozzájárulhatott volna a halmozódó tartozás mértékének csökkentéséhez. Mivel a szolgáltatási szerződés - a fenti leírás szerint - az Ön nevén van, ezért az abból fakadó kötelezettségek és jogkövetkezmények is kizárólag Önt terhelik. Ezért, ha a szolgáltató jogszerűen számította fel a késedelmi kamatot, sajnálatos módon azt Ön köteles megfizetni.