A magyar rezsirekorderek: milliók képtelenek fizetni a számláikat

Pénzcentrum2014. szeptember 29. 06:05

Habár az elmúlt évben csökkent a rezsidíj-hátralékos fogyasztók száma, még így is rengeteg család csúszik meg a számlák befizetésével. Ráadásul az ősszel együtt hamarosan a fűtésszezon is beköszönt, amikor sokaknak egyre nagyobb nehézséget okoz fizetni a csekkeket. A lakosság negyede így is késve fizeti be a számláit, átlagosan pedig több tízezer forinttal tartozunk a cégeknek. De mi történik, ha tényleg nem tudjuk fizetni tovább a számlákat? Mikor kapcsolják ki a szolgáltatást, és mit tehetünk, ha jön a követeléskezelő?

Hiába csökkent egy év alatt félmillióval a díjhátralékkal küzdő fogyasztók száma, idén nyáron még így is 1,8 millióan csúsztak meg valamely számlájuk befizetésével (tehát a lakosság közel 20 százaléka). A rezsidíj-tartozások összege pedig közel 100 milliárd forint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint. A legnagyobb problémát továbbra is villanyszámla fizetése okozza: majdnem egymillió fogyasztó késett a befizetéssel. A gázszámlákkal pedig 840 ezer ember esett késedelembe.

Több hazai gáz-és áramszolgáltató is úgy tájékoztatta lapunkat, hogy

átlagosan a fogyasztók 20-25 százaléka van elmaradásban a számlákkal.

A legnagyobb hazai gázszolgáltató, a Tigáz ügyfeleinek például 19 százaléka (239 ezer fő) fizet késedelmesen. Ezen belül pedig a 60 napon túli késedelemben lévők aránya 2 százalék, ők átlagosan 42 ezer forinttal tartoznak a gázszolgáltatónak. Vannak azonban olyan ügyfelek is, akik már milliós tartozást halmoztak fel.

A másik nagy lakossági gázszolgáltató cég, a GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. a Pénzcentrum kérdésére elmondta, hogy a lakossági ügyfelek közel 25 százaléka fizet jelenleg késedelmesen, 10 százalékuk pedig már több mint 60 napja nem fizette be a számláját. A fogyasztóik öt százaléka pedig egy évnél régebben görgeti maga előtt a tartozásait. Az átlagos elmaradás most 30 ezer forint körül mozog, de ez az összeg a fűtési szezonban még magasabb szokott lenni.

Ennek közel kétszeresével, 58 ezer forinttal tartozik átlagosan egy FŐGÁZ-ügyfél, míg

a 60 napon túli tartozók már 105 ezer forintos adósságot halmoztak fel.

A közműcég közlése szerint az egy lakossági fogyasztóra eső legnagyobb tartozás 10 millió forint, igaz, ebben az esetben egy társasházról beszélhetünk.

Az E.ON lakossági áramos ügyfelei közül közel 460 ezren (20%), míg a gázfogyasztók közül 92 ezren (16%) csúsztak meg a számlákkal. A társaság adatai szerint az átlagos tartozások összege sem mutat jelentős változást: az áramfogyasztóknál ez 32 ezer forintot, míg az gázfogyasztóknál 47 ezer forintot jelent. Aggasztó ugyanakkor, hogy mindkét szegmensben nőtt a 60 napon túli tartozások összege. A rezsirekorderek náluk is milliókkal tartoznak.

Mit tehetünk, ha nem tudjuk fizetni a számlákat?

A közműcégeknél általában több megoldás közül is választhatunk, ha valamiért nem tudjuk fizetni a számlákat. Az Elműnél például késedelem esetén először fizetési emlékeztetőt, majd fizetési felszólítást, végül kikapcsolási értesítőt küldenek.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 
Az első emlékeztető után öt napon belül részletfizetési kedvezményt vagy fizetési haladékot lehet kérni (évente egy alkalommal).

Amennyiben így sem sikerül a megadott határidőn belül rendezni a számlát, akkor kikapcsolják a szolgáltatást. Ha a kikapcsolástól számított 30 napon belül nem egyenlíti ki az ügyfél a követelést, akkor az Elmű felmondja a szerződést.

Az E.ON-nál is lehetőség van részletfizetés kérésére évente egyszer, valamint a havi rézszámlában kiszámlázott fogyasztás mennyiségének módosítására is, amennyiben ideiglenes vagy tartós fizetési nehézségbe ütköztünk. Utóbbi esetben érdemes szem előtt tartani azt, hogy ha a részszámla alap csökkentését kértük, akkor az éves leolvasás után már nem lehet részletfizetést kérni. Ha nem sikerül rendezni a tartozást, akkor később már nem csak az elmaradást, hanem a felszólító levél (145 forint), a kikapcsolási felszólítás (540 forint), a ki-és visszakapcsolás díj (18 ezer forint az áram-, és minimum 27 ezer forint a gázszolgáltatás esetén) is tovább növeli a költségeket.

Most akkor jön a "behajtó"?

Gyakran előfordul, hogy a kezdetben csak egyhavi, pár ezer forintos tartozás igen hamar több tízezresre, vagy akár százezresre duzzad. A szolgáltatók tapasztalatai szerint ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben kifizetni a tartozásukat. Tartós késedelem esetén végül nem marad más, mint a kikapcsolás. Júniusi adatok alapján pedig a szolgáltatás kikapcsolása is tízezreket érintő probléma:

a gázt 39 ezer adósnál zárták el, míg a villanyt 26 ezer tartozónál kapcsolták ki.

Ezután a fizetési hátralékok behajtása többféleképpen is történhet: peren kívüli eljárás vagy jogi úton történő peres behajtás. Ezt van, hogy a közműcégek egy külső követeléskezelő segítségével végzik el.

Amennyiben a közműcég a tartozásunk behajtásával egy követeléskezelő céget bíz meg, akkor az először postai levélben tájékoztatja az adóst arról, hogy a továbbiakban ő a jogosult a tartozás beszedésére. Amennyiben erre nem érkezik válasz, vagy nem történik meg a tartozás rendezése, akkor a cég SMS-t is küldhet az ügyfélnek. Ilyenkor sokan nem reagálnak a fizetési felszólításokra, pedig a követeléskezelő cégek is nagyra értékelik, ha az adós hajlandó együttműködni . Így általában lehetőséget adnak az adósság átütemezésére vagy részletfizetésre, és egyedi ajánlatok készítésével próbálják biztosítani a pénzügyi rendezést.

Olvasóink kérdéseit is várjuk az adósságok kezelésével kapcsolatban: cikksorozatunk befejező részeként az Intrum Justitia Kft. szakértői válaszolják meg a felmerült kérdéseket. Címünk: penzcentrum@penzcentrum.hu

Címkék:
otthon, rezsi, követeléskezelés, villanyszámla, rezsitartozás, felszólító levél, gdf suez,