Pénzcentrum • 2014. június 6. 09:35
Változott a lakcímbejelentésre vonatkozó jogszabály. Az új előírások szerint lakásvásárláskor már a szerződésben kiköthetik a felek, hogy a régi háztulajdonosnak igazolnia kell, hányan vannak az adott címre bejelentve. De lakásvásárlás után az új tulajdonos is bárkit kijelenthet a házból, az eljárást a jegyzőnél kell kezdeményeznie. Mindez már illetékesmentes - mondta el az InfoRádiónak Lohrmann Eszter, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának főosztályvezető-helyettese.
"Két lehetősége van a lakásvásárlónak a lakcímbejelentések tisztázására. Az egyik, hogy az ingatlan adás-vételi szerződésben általában kikötik, hogy az eladó garantálja: az adott ingatlanon senki sem rendelkezik rajtuk kívül bejelentett lakcímmel, s vállalják azt is, hogy az eladásig a bejelentett személyek kiköltöznek, ezt a jegyzőnél elintézik, s az eladásnál megváltoztatják lakcímüket" - ismertette Lohrmann Eszter.
"Ha ez nem teljesül, akkor az adásvételi szerződést követően az új tulajdonosnak lehetősége van arra, hogy a jegyzőnél vagy a járási hivatalnál tájékoztatást vagy igazolást kérjen arról: az ő ingatlanjában ki rendelkezik bejelentett lakóhellyel. Az új tulajdonos illetékmentes eljárást indíthat a jegyzőnél vagy a járási hivatalnál, és kérheti a bejelentett lakcímek törlését" - tette hozzá a főosztályvezető-helyettes.
Jelezte: ez az eljárás általános ügyintézési határidőhöz kötött, tehát 20 napon belül megtörténik.
Akkor sincs gond, ha a szerződésből kimarad a garantáló passzus, az új tulajdonos ez esetben is illetékmentesen kérheti ugyanilyen eljárásban a jegyzőtől a tájékoztatást és a lakcímbejelentések törlését.
A jegyző ezek után lefolytatja az eljárást. Ennek keretében megvizsgálja - akár helyszíni szemle keretében - hogy valójában kik laknak ezen a lakcímen, s ha megállapítja, hogy ott a tulajdonoson és családján kívül nem lakik más, döntést hoz és fiktiválja ezeket a lakcímeket.
A jegyző egyben értesíti azokat, akik be voltak jelentve az ingatlanba, mégpedig a nyilvántartásban szereplő lakcímükön. De mivel ez ugyanaz, mint ahol ők már nem laknak, a jegyzőnek ilyenkor csak értesítési kötelezettsége van.
"Ha nem veszik át a levelet, az is bizonyítja, hogy ők már nem laknak ott" - tette hozzá Lohrmann Eszter.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ügyfélkapus rendszeren keresztül nem lehet ilyen ügyeket intézni - hangsúlyozta a főosztályvezető-helyettes.
Annak, aki a jegyzőknél szeretné a fiktiválási eljárást kezdeményezni, két lehetősége van: személyesen vagy levélben indíthatja el az eljárást.
Az első esetben a polgármesteri hivatalban kell tájékozódni az ügyfélfogadási időről és személyesen intézni a teendőket. De levélben is jelezhetik az illetékes jegyzőnek, hogy benyújtják a kérelmüket és akkor a jegyzőnek a hatósági eljárásról szóló törvény szerint el kell járnia.
A jegyző kérheti a tulajdonostól, hogy jelenjen meg személyesen. Jegyzőkönyvet vesznek fel és ez alapján a jegyző már el tud járni az ügyben - ismertette Lohrmann Eszter.