Népszava • 2014. február 21. 10:02
Bár átalakult a lomtalanítás rendszere, a lakosság és a szolgáltatók tájékoztatása hagy kívánnivalót maga után - írja a Népszava.
A változás lényege, hogy a termékdíj köteles holmik - autógumi, akkumulátor, háztartási elektronikai berendezések - visszagyűjtését, hasznosítását az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) szervezi, de nem foglalkozik hulladékgyűjtéssel, lomtalanítással, ehhez eszközei sincsenek, a jogszabály nem ír elő kötelezettséget e tekintetben.
A lomtalanítást a közszolgáltató végezheti, de nincs olyan központi előírás, amely erre kötelezné. Az sincs előírva, hogy ezt díjmentesen, vagy pénzért kell-e végeznie, illetve ha ingyenesen szolgáltat, azt évente hányszor teszi. Ez azt jelenti, hogy minden település önkormányzata saját hatáskörben dönt.
A rendszer tavaly indult, de a lakosság és a szolgáltatók tájékoztatása sok kívánni valót hagy maga után, hiszen még a szakmai szervezetekhez is nehezen jutnak el az információk. Az is gondot jelent, hogy még a szolgáltatók sincsenek tisztában azzal, hogy rendelkeznek-e egyáltalán a megfelelő engedélyekkel és milyen jogszabályoknak kellene megfelelniük.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.(FKF) szórólapja szerint 2014-től a társasház megrendelésére évente egyszer ingyenesen elszállítják a ház elé kitett lomokat. Minden további megrendelés költsége a lakóközösséget terheli. Korábban ilyentájt már megkapták az érintettek a kerületekre lebontott lomtalanítás menetrendet, de ezúttal erre eddig hiába vártak.