Pénzcentrum • 2014. január 20. 05:24
Hiába a rezsicsökkentés, nem minden hazai közműszolgáltatónál javult tavaly a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága. A legnagyobb veszélyben továbbra is a 60 napon túli késedelmes fogyasztók vannak. Esetükben a végső megoldás továbbra is a szolgáltatásból történő kizárás.
Hiába a rezsicsökkentés, nem minden hazai közműszolgáltatónál javult tavaly a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága - derül ki néhány hazai gáz- és áramszolgáltató körében végzett friss felmérésünkből. A rezsicsökkentés hatása főként a 60 napon túli késedelemmel rendelkező fogyasztók esetében nem hozott átütő sikert. A teljes állományt közelebbről vizsgálva, fogyasztói csoportokra lebontva a némileg megváltozott trend igen összetett képet mutat.
A Tigáz Zrt. lapunk számára megküldött adataiból például az derül ki, tavaly az éves kiszámlázás 14 százalékkal csökkent, mely elsősorban a rezsicsökkentéssel, az aktív fogyasztói létszám csökkenésével, valamint a fajlagos fogyasztás csökkenésével (a fogyasztók alternatív fűtési megoldásokat is alkalmaznak a gázfűtés mellett - a szerk.) magyarázható. Ezt meghaladó mértékben csökkent viszont a lakossági kintlévőség állomány, mely a rezsicsökkentésen túl a felszólítási és behajtási folyamatok optimalizálására, s a behajtás hatékonyságának növekedésére vezethető vissza. De az is sokat javít a számokon, hogy a társaságnál a felhasználók igényeit jobban figyelembe vevő részletfizetési kedvezményeket biztosítanak. A 60 napon túli lakossági kintlévőség, a teljes állományhoz viszonyítva azonban már jóval csekélyebb visszaesést mutat. A társaság véleménye szerint ebből az valószínűsíthető, hogy a rezsicsökkentés által felszabadult forrásokat elsősorban nem a hátralék rendezésére fordították a lakossági felhasználók.
Aggasztó fejleményekről számolt be lapunk megkeresésére viszont a GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. "Mi azt tapasztaljuk, hogy bár az utóbbi hónapokban, elsősorban a meleg időjárásból fakadó alacsonyabb számlákat könnyebben fizették be a fogyasztók. Viszont a fizetési hajlandóság javulását összességében már nem érzékeljük. A hátralékkal rendelkező fogyasztók száma sajnos nem csökkent, sőt emelkedett az utóbbi időszakban és a felhalmozott határidőn túli kintlévőség állománya is növekedést mutat" - mondta el a Pénzcentrum.hu megkeresésére a GDF Suez.
Jóval meglepőbb képet mutat ugyanakkor a GDF tartós hátralékot felhalmozó ügyfeleinek állományváltozása. Míg a 2013. január elsején hatályba lépett rezsicsökkentés hatására - egy csapásra - jelentős mértékben csökkent a 60 napon túli késedelembe esett fogyasztók száma, és az általuk felhalmozott adósság állománya; addig a tavalyi év végére kirajzolódó trend jelentős emelkedést mutat a felhalmozott adósságállomány tekintetében. Vagyis azoknak vélhetően semmilyen segítséget nem jelentett a rezsicsökkentés, akik leginkább rászorultak volna.
Mindez azért is elgondolkodtató, hiszen az egyik fő ellenérv a kormányzati árstratégiát illetően az volt, hogy az intézkedés a nagyobb mennyiséget fogyasztókat támogatja inkább, s e mellett nincs tekintettel a fogyasztók szociális helyzetére, s energiafelhasználásuk hatékonyságára sem. Tehát a már érvényben lévő, illetve a további csökkentések nem nyújtanak hatékony választ az egyre égetőbb problémákra, vagyis nem csökkenti a felhasználást és nem javít az energiahatékonyságon sem. Az intézkedés így végeredményben sem az ország energiaszámláját, sem energiafüggőségét nem mérsékli, és a lakosság terhei is csak látszólag csökkennek.
Hiába a rezsicsökkentés; elmaradtál a számlákkal? Ezt kell tenned
A rezsicsökkentés sem szüntette meg tehát azt a trendet, hogy a kezdetben csak egyhavi, tízezer forintos tartozás igen hamar több tízezer forintosra, gázszolgáltatás esetén akár százezres nagyságrendű összegre is duzzadhat. A piaci szereplők tapasztalatai szerint pedig ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben teljesíteni kötelezettségüket. Tartós fizetési késedelem esetén viszont nem marad más, mint a szolgáltatásból történő kizárás. Az érvényben lévő törvényi szabályozás szerint pedig már 60 napos tartozás után, összeghatártól és évszaktól függetlenül bárki kikapcsolható. A szolgáltatásból történő kikapcsolás rendjét ugyanakkor törvény szabályozza. Kikapcsolásra az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén kerülhet sor:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- A lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett,
- a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre,
- a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megillető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének a lehetőségére. A lakossági fogyasztó első értesítése postai vagy - a lakossági fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén - elektronikus úton, a kikapcsolás lehetőségére és az azzal járó szolgáltatás-szüneteltetésre vonatkozó második értesítése tértivevényes levélben vagy a lakossági fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas egyéb módon történik.
Mindazonáltal a legnehezebb anyagi körülmények között élők speciális védelmet élveznek - az energiaszolgáltatás tekintetében is. Ennek eleget téve - az Európai Unió előírásai alapján - vezette be Magyarország az úgynevezett védendő fogyasztók intézményét. Ezen belül két kategóriát - a szociálisan rászoruló és a fogyatékossággal élő fogyasztók csoportját - különítenek el a jogszabályok. A védendő státuszú fogyasztókat különböző kedvezmények (egyebek között részletfizetés, fizetési haladék, előrefizető mérő, szükségáramforrás) illetik meg. Aki mindkét jogosulti kategória feltételeinek megfelel, vegyesen is igénybe veheti a kedvezményeket. A lehetőségről a szolgáltatóknál érdemes részletes tájékoztatást kérni.
A legtöbb esetben azonban a fogyasztók nem tudnak kitörni az adósságspirálból, s a szolgáltatónak nem marad más lehetősége végül, mint a kikapcsolás. A kizárás ugyanakkor természetesen nem jelenti a szolgáltató részéről a veszteség leírását. Ha a tartozás nagyon régóta fennáll, a szolgáltatók többnyire külsős behajtó céget bíznak meg a tartozás beszedésével, vagy faktoráló cég felé engedményezik ezeket a követeléseket. Ezzel párhuzamosan jogi úton is megpróbálják igényüket érvényesíteni. Mindazonáltal a szerződésbontás után is van lehetőségük a tartozást felhalmozó fogyasztóknak arra, hogy újra részt tudjanak venni a szolgáltatásban.
Ha az ellátásból kikapcsolt felhasználó rendezi valamennyi lejárt tartozását, és a külön díj ellenében végezhető szolgáltatásokról szóló rendeletben meghatározott egyéb költségeket is megfizeti, a kereskedő a tudomására jutást követően legkésőbb 24 órán belül köteles kezdeményezni a felhasználónak az ellátásba történő ismételt bekapcsolását. E kötelezettség elmulasztása a kereskedő részéről súlyos szerződésszegésnek minősül. Ugyanakkor alapvető feltétel, hogy a visszakapcsolási igénybejelentés időpontjában érvényes műszaki követelmények teljesüljenek a fogyasztási helyen, tehát a mérőhely kialakítása az érvényben lévő előírásoknak megfeleljen.